‘Bedrijfsovername begint met indringend gesprek’

17 november 2016 13:12

‘Bedrijfsovername  begint met  indringend gesprek’

Neem de tijd die nodig is. Laat je inspireren door de mogelijkheden. Bereid je vast voor op je vertrek. Check de fiscale gevolgen van de bedrijfsoverdracht. En neem dan die grote stap. Dat is de route die Herman Disma adviseert bij bedrijfsovernames.

De financieel adviseur uit Zuid-Scharwoude is niet alleen ervaringsdeskundige, maar ook geschoold als Register Adviseur Bedrijfsopvolging (RAB). Disma bezat jarenlang enkele grafische ondernemingen. Die verkocht hij in 2002, waarna hij besloot zijn kennis en ervaring in te zetten als onafhankelijk adviseur bij aankoop of verkoop van ondernemingen. Zijn werkgebied is vooral Noord-Holland en de regio Amsterdam. In 2005 sloot hij een studie Fiscaal Recht succesvol af. Inmiddels heeft hij zijn 12.5-jarig jubileum als overnameadviseur achter de rug. Daarbij richt hij zich vaak op bedrijven met een technische achtergrond en een omvang van tien tot honderd werknemers.

Mens achter bedrijf leren kennen

Als adviseur is hij zich er bewust van dat er emoties bij de verkoper (gaan) spelen als de zaak uiteindelijk wordt overgedragen. “Uiteraard moet je als adviseur specifieke kennis vergaren van het bedrijf en de branche. Maar het gaat er ook om de mens en diens drijfveren achter de organisatie te leren kennen. Op basis daarvan wordt een strategie ontwikkeld en de planning uitgezet. Daarna volgt een aantal te nemen stappen, van de eerste analyse tot en met de overdracht bij de notaris. Vóór de daadwerkelijke overdracht adviseer ik altijd om de overeenkomst(en) door een (fiscaal) jurist te laten controleren. Dat doe ik bewust in die fase. Als je te vroeg begint met scherpe juridische voorwaarden, dan loop je het risico dat men alleen maar bezwaren ziet en niet de kansen. Dan kan een overname heel lang duren, of zelfs niet doorgaan.” Over lang duren gesproken, hoeveel tijd trek je uit voor een overname? “Daar is geen concreet antwoord op te geven, want elke overname is uniek.

Het kan jaren duren voor het idee van een overdracht leidt tot een eerste stap tot de daadwerkelijke verkoop. In het algemeen beperk ik de transitieperiode tot enkele maanden. Dat is als regel genoeg om alle juridische, fiscale en financiële gevolgen goed in kaart te brengen. In die fase kijk ik ook naar de financiële aspecten, waaronder de mogelijke alternatieven voor een eventuele financiering. Traditioneel ging je daarvoor naar de bank. Vandaag de dag zijn er alternatieven, zoals investeerders of crowdfunding. Maar ook de verkoper zelf speelt tegenwoordig vaak een rol bij de financiering. Het beoordelen van die mogelijkheden vereist specifieke fiscale kennis, financieel inzicht en creativiteit. Ook daarover adviseer ik.”

Maak je los van je bedrijf

“Bij veel bedrijven is de DGA de spin in het web. Bij zijn vertrek kan hét gezicht van de zaak verloren gaan. Mijn advies is om je daarom geleidelijk aan misbaar te maken! Het bedrijf gaat immers door, alleen de eigenaar stopt ermee. De DGA zou er naar moeten streven om zoveel mogelijk de dagelijkse leiding over te dragen. Dit is voor een koper belangrijk.”

Emoties regisseren

“Vaak sluimert het idee van een verkoop of overdracht langere tijd, maar laat de uitvoering op zich wachten. Tot er wat gebeurt: de markt verandert, de gezondheid gaat opspelen, de concurrentie neemt toe. Dan kunnen emoties de overhand krijgen. Om die reden begin ik altijd met een indringend gesprek over de voorwaarden en gevolgen van de verkoop. Ik houd de DGA een spiegel voor en confronteer hem met de werkelijkheid. Een bedrijf bestaat niet alleen uit harde omzetcijfers. De waarde wordt ook bepaald door zaken als klantenbestand, aantal en soort opdrachtgevers, de concurrentie en de medewerkers. Daarom start ik met een grondige analyse van zowel het bedrijf als de omgeving (zowel geografisch als de positie in de markt). Dan volgt een openhartige bespreking over de wensen van de eigenaar, gevolgd door een check van de informatiesystemen, de administratie en de personele invulling. Dat proces moet zorgvuldig worden uitgevoerd, het vormt immers de basis voor de daadwerkelijke verkoop. Het uiteindelijke doel is een succesvolle overdracht. Dat moet alle betrokkenen een goed gevoel opleveren. Daar streef ik naar.” «

HaDee Services B.V. / www.hadeeservices.nl

Tekst: Cock de Vries / Fotografie: Jan Jong

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.