“Technologie heeft de toekomst”

24 april 2017 09:16

“Technologie heeft de toekomst”

De Alkmaarse ondernemer Mark Hesterman heeft een missie. Hij wil mensen kennis laten maken met technologie. Daarvoor is stichting Learncare opgericht en twee maanden geleden een modern educatiecentrum geopend. Daar kunnen jong en oud spelenderwijs kennismaken met allerlei technologische mogelijkheden en ontwikkelingen.

“Het huidige onderwijssysteem loopt achter op de hedendaagse technische ontwikkelingen. Met als gevolg dat een hele generatie opgeleid dreigt te worden voor vakken waar nauwelijks toekomst in zit. Doemdenken? Robots worden vandaag de dag al succesvol ingezet in sectoren als zorg, hospitality en retail. Ze verlenen service, ontvangen gasten, beantwoorden vragen, zorgen voor sociale controle. Kortom, waar voorheen mensen voor nodig waren, kunnen tegenwoordig automaten worden ingezet. Toch iets om rekening mee te houden als je een secretariële studie volgt”, aldus de initiatiefnemer van Stichting Learncare. En wie meent dat het zo’n vaart niet zal lopen, verwijst Hesterman naar de ontwikkelingen in de mobiele telefonie. “Dertig jaar geleden nog een noviteit, nu volledig ingeburgerd, mede dankzij de lage prijs en de vele mogelijkheden. Wie had dat eind vorige eeuw durven voorspellen?”

Ontwikkelingen gaan snel

De ontwikkelingen in de techniek gaan razendsnel. Dat levert een aantrekkelijk toekomstperspectief op, mits je de boot niet mist, stelt Hesterman. Voorlichting en onderricht spelen daarin een cruciale rol. Daar speelt hij handig op in met zijn educatiecentrum. Er is ruimte, apparatuur en kennis voor iedereen die meer wil weten over technologische mogelijkheden, toepassingen en ontwikkelingen. Met als uitgangspunt dat techniek leuk en leerzaam is. “Vaak zien ouderen technische ontwikkelingen nog als een bedreiging. Onbekend maakt immers onbemind. Wij zijn ervan overtuigd dat technologie in de toekomst een bepalende rol gaat spelen in onze economie. Het zorgt voor innovatieve ontwikkelingen, nieuwe mogelijkheden en zelfs betere sociale contacten. We praten immers niet over inzet van kille robots, maar over alternatieven voor menskracht in diverse sectoren.”

Onderwijs en bedrijfsleven

“In nauwe samenwerking met diverse scholen volgen leerlingen hier lessen. De bedoeling is dat studenten op gezette tijden kun kennis delen met bezoekers. Daarnaast stellen we onze 3D-printers beschikbaar zodat architecten en andere ontwerpers hun eigen ontwerpen kunnen printen. Dat kan ter plaatse, de koffie staat dan klaar. De printers kunnen 24 uur per dag continu doorgaan. Er zijn workshops voor werknemers die kennis willen maken met technologie. Op termijn starten we met lezingen over diverse technische onderwerpen. We beschikken over uiteenlopende apparatuur, waaronder 3D-printers, alle benodigde hard- en software en leerzame spelletjes, maar ook interessante literatuur en deskundige en enthousiaste begeleiding. Om de toekomstige generatie kennis te laten maken met de technologische mogelijkheden, hebben kinderen elke woensdagmiddag en zaterdagmiddag vrij entree. Kleuters kunnen dan op eenvoudige wijze met gekleurde blokjes een route samenstellen die vervolgens door een houten robot wordt afgelegd. Niet alleen heel speels, ook erg leerzaam. Jonge kinderen kunnen onder meer spelletjes programmeren, robots in elkaar zetten of op een beeldscherm tekenen. Dat wordt vervolgens 3D geprint, zodat ze thuis kunnen laten zien wat ze geleerd en gedaan hebben. Ouders kunnen er bij blijven (en wellicht zelf nog wat opsteken…) of de stad in gaan. Op die manier willen we de technologische ontwikkelingen op een speelse wijze overbrengen.” «

Stichting Learncare Technologiecampus

www.STLTC.nl

Tekst: Cock de Vries

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.