Duits essentieel voor handelsrelatie

30 mei 2018 16:20

Duits essentieel voor handelsrelatie

Om succesvol zaken te doen in Duitsland blijft het voor Nederlandse ondernemers essentieel om de Duitse taal te beheersen. Engels wordt steeds belangrijker, maar is volgens de ondernemers als enige communicatietaal nog niet voldoende.

2017 steeg de export van producten naar Duitsland vergeleken met het jaar ervoor in totaal met 9,1 procent naar 91,4 miljard euro. De goederenstromen tussen de beide landen werden in hun geheel intensiever, ook de totale waarde van de handel liet namelijk het afgelopen jaar een groei van 9,2 procent zien en kwam daarmee uit op 177,3 miljard euro.

Duits spreken is een meerwaarde voor ondernemers

Maar welke rol speelt taal voor de handelsrelatie met de oosterburen? “Het blijft noodzakelijk om verder te werken aan de beheersing van de Duitse taal”, aldus Günter Gülker, directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK). Dit blijkt uit resultaten van een ondernemersenquête, die de Handelskamer samen met evofenedex en VNO-NCW heeft uitgevoerd. Rond 250 Nederlandse ondernemers zijn ondervraagd.

“90 procent van de ondervraagden ziet beheersing van de Duitse taal als een noodzaak om succesvol te kunnen exporteren naar Duitsland”, aldus Gülker.

Engels wordt door veel Duitse ondernemers steeds verder geaccepteerd, schatten Nederlandse ondernemers in, maar toch vindt 81 procent van de ondervraagden dat Engels niet voldoende is om in Duitsland succesvol zaken te doen. “Door de steeds verdere internationalisering van goederenstromen wordt natuurlijk ook in Duitsland steeds vaker Engels gesproken. Maar vooral als het gaat om het zakendoen met het mkb horen wij vaak dat daar Duits nog steeds het beste werkt”, concludeert Gülker.

Ondanks het belang dat het spreken van Duits in hun zakenrelatie volgens Nederlandse ondernemers heeft, schat meer dan de helft van de ondervraagden de Duitse taalvaardigheid van medewerkers en collega’s als onvoldoende in. “Helaas horen wij ook vaker van de bedrijven, dat jonge werknemers het Duits niet zo goed beheersen of dat bedrijven zelfs moeite hebben om Duitstalige vacatures te vervullen. Er moet dus actie ondernomen worden en in het Nederlandse onderwijssysteem moet meer aandacht komen voor het schoolvak Duits”, zegt Gülker.

Duits spreken = meer omzet

Het grootste gedeelte van de ondervraagden (86,8 procent) is er van overtuigd dat ze meer omzet zouden kunnen behalen wanneer medewerkers de Duitse taal nog beter zouden beheersen. “Het blijft voor ondernemers een echt USP als ze met Duitse zakenpartners Duits kunnen praten. Het laat dan nog een andere manier van communiceren met elkaar toe die bevorderlijk kan zijn voor het zaken doen met elkaar”, zegt Günter Gülker.

Meer informatie over Duitsland en taalcursussen voor bedrijven:

Duits-Nederlandse Handelskamer

info@dnhk.org

www.dnhk.org

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.