Gepubliceerd op 13 december 2017

Al 10 jaar lean en continu verbeteren met HAN Lean-QRM Centrum

Tijd voor een feestje bij het HAN Lean-QRM Centrum: het centrum bestaat in 2018 tien jaar. De twee lectoren Vincent Wiegel en Jannes Slomp zijn best trots. Slomp: “Bedrijven die hun productieprocessen beter willen afstemmen op de eisen van de markt, weten ons goed te vinden voor onderzoek en praktische advisering hierbij.”

Het lijkt een ongelijk rijtje: productiebedrijven, ziekenhuizen, technologiebedrijven, transportbedrijven. Ja, ook de HAN zelf. Toch hebben al deze organisaties productie- en werkprocessen die ze willen verbeteren. En hoe kun je dat nou beter doen dan met de systematische Lean-methode, een verbeterstrategie waarmee je voortdurend de bedrijfsprocessen stroomlijnt, gericht op waarde voor de klanten? Of met Quick Response Manufacturing, een Lean-methode voor bedrijven met veel verschillende producten in kleine volumes?

LAAGDREMPELIG
Het is al tien jaar de missie van het HAN Lean-QRM Centrum (Kenniscentrum) om bedrijven te helpen een cultuur van continu verbeteren te ontwikkelen in de organisatie. Dat gebeurt met praktijkgericht onderzoek bij bedrijven door docent-onderzoekers en studenten. Na hun studie vinden studenten snel hun eerste baan, bij de inmiddels zestig partners van het Kenniscentrum of elders. Door de samenwerking met bedrijven heeft het Kenniscentrum
veel kennis ontwikkeld die wordt gedeeld in verschillende publicaties. Met de kennis wordt ook het onderwijs actueel gehouden. Verder verzorgen docent-onderzoekers masterclasses voor de partners van het Kenniscentrum, en werkplaatsen waar bedrijven en docent-onderzoekers van elkaar leren. Het Kenniscentrum organiseert ook events
en af en toe internationale conferenties. Wiegel vat de toegevoegde waarde samen, die het Kenniscentrum
hiermee biedt: “We zijn er om bedrijven laagdrempelig toegang tot kennis over continu verbeteren te bieden, zodat zij concurrerend kunnen zijn. We helpen daarmee niet alleen hun huidige, maar ook hun toekomstige medewerkers:
de studenten van nu.”

KENNISBEHOEFTE
“Het uitgangspunt is altijd de kennisbehoefte van het bedrijf. Zo zijn we in 2008 ook ontstaan”, zegt Slomp. Het was Nooteboom, de producent van trailers en diepladers, die toen met de allereerste vraag langskwam bij de HAN.
Niet eens voor Nooteboom zelf, ze werkten al ‘lean’. Ze wilden dat de methode breder in het bedrijfsleven bekend werd. Kon de HAN daar niet iets in betekenen? Nooteboom kwam met een flinke donatie over de brug, als een daad van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met 20 studenten, onder leiding van docentonderzoekers, ging het Kenniscentrum van start. Onder andere voor een bedrijf met een groeistrategie. Wiegel: “De doelstellingen hebben
ze ruimschoots gehaald.”

SMART LEAN IS THE FUTURE!
Het HAN Lean-QRM Centrum bestaat in 2018 tien jaar. De tiende editie van het HAN Lean Event op donderdag 1 februari heeft daarom een feestelijk tintje. Het thema is ‘Smart Lean is the Future!’ U bent van harte welkom. De toegang is gratis. Aanmelden: www.han.nl/leanevent

SMART INDUSTRY
Ruim zevenhonderd studenten hebben de lean-opleiding van het Kenniscentrum in die tien jaar afgerond. Het Lean-gedachtegoed is breed bekend geworden. Maar heeft het ook betekenis in de toekomst? Wiegel en Slomp geloven van
wel. “Onze bijdrage is dat we Lean verbinden met actuele thema’s, zoals duurzaamheid en smart industry, waarin technologische ontwikkelingen centraal staan”, zegt Wiegel. “Neem bijvoorbeeld Augmented Reality-brillen. Kunnen mensen op de werkvloer hier iets aan hebben in het productieproces? Dat onderzoeken we nu.” “Nieuwe technologieën kunnen de productieprocessen verbeteren en daar zijn wij in geïnteresseerd”, vult Slomp aan. “De toepassingskansen van Lean zijn legio, zowel in de industrie als in dienstverlenende organisaties. Bedrijven
kunnen die ontwikkeling samen met ons doormaken. Samen met het HAN Lean-QRM Centrum als praktijkgericht Kenniscentrum.” «