Friese bedrijven mogen best meer naar buiten treden

14 augustus 2018 10:52

Friese bedrijven mogen best meer naar buiten treden

Hoe is het gesteld met het Friesland-gevoel bij enkele Friese ondernemers en hoe presenteren zij zich aan de rest van Nederland. Die vragen stonden centraal tijdens het Tafelgesprek dat op een heerlijke voorzomermiddag in Sneek werd georganiseerd. Aan het water, met een Fries skûtsje op de achtergrond, hoe Fries wil je het hebben?

“Wij hebben onlangs een koe in de kleuren van de Friese vlag laten spuiten, dat past bij Friesland. Dus, het Friese gevoel is er zeker bij ons”, zegt Jehannes Bottema, commercieel directeur van Spinder Dairy Housing Concepts in Harkema. “Wij doen graag en veel zaken met bedrijven uit de regio, dat spreekt aan. Maar, we hebben onze naam wel aangepast, zodat we ook elders goed voor de dag kunnen komen. Daarvoor sluiten we onze ogen niet.”

 

Paul Zandstra, afdelingshoofd bij Lievense CSO in Leeuwarden, bevestigt de woorden van Bottema. “Wij zijn van oorsprong een Fries bedrijf, maar opereren inmiddels landelijk. Toch doen we graag zaken met Friese klanten. Ze zijn trouw en je weet wat je aan elkaar hebt, dat geeft vertrouwen.” Frans van Wieren, accountant en mede vennoot van Van Wieren & Vellinga Adviseurs en Accountants, gevestigd in Dokkum, is als geen ander gericht op de regio. Hij spreekt van een ‘wij-gevoel’, iets dat ondanks alle ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld social media, niet verandert. “De meeste klanten van ons komen uit Friesland en we hebben iets meer met elkaar, juist omdat we Fries zijn. Ja, misschien zit er wel iets van chauvinisme, van trots in. Waar dat vandaan komt? Fries is de tweede rijkstaal, het heeft z’n historie. Dat beleven we in onze provincie sterker dan elders, denk ik.”

Hennie Dijkstra van Land Transport in Harkema zegt graag zaken te doen met Friese bedrijven, “omdat je weet dat het goed zit.” Toch ontkomt ze er als transportbedrijf niet aan ook buiten de provinciegrenzen zaken te doen, “en dat gaat prima.” Zij roemt de sfeer binnen haar bedrijf, waar naast Friese chauffeurs ook Groningers en Drenten werken. “Hier heerst desondanks wel een Friese mentaliteit. We werken hard en als we ergens mee zitten, dan maken we dat direct bespreekbaar. En die korte lijnen worden door iedereen als prettig ervaren.”

Infrastructuur

Het lijkt er wel op dat het Friese bedrijfsleven zich de laatste jaren meer open stelt voor ondernemers van elders. Wellicht heeft de prima infrastructuur daar mee te maken. Immers, als knooppunt Joure straks klaar is, beschikt Friesland over een uitstekende infrastructuur en is het vanuit alle delen van het land goed bereikbaar. De aanwezigen beamen dit beeld. “Voor files moet je in het westen van het land zijn”, maakt Hennie duidelijk. Frans van Wieren geeft aan blij te zijn met de realisatie van de Centrale As, die vanaf de rijksweg Leeuwarden – Drachten richting Dokkum loopt. “Het heeft even geduurd voordat de weg er lag, maar we merken in Dokkum en omgeving wel degelijk een nieuw elan. Bedrijven breiden uit en er komen zelfs nieuwe bedrijven naar Dokkum en dat hebben we in jaren niet meegemaakt. Bedrijven die overigens grotendeels uit omliggende dorpen afkomstig zijn, maar nu wel het gemak en de snelheid van de Centrale As als positief ervaren.”

In Harkema wordt er vooral over de Skieding gepraat. Hennie geeft aan dat het nieuwe bedrijventerrein Lauwerskwartier bijna vol zit, ondanks dat de Skieding nog niet is aangepakt. Een echte oplossing voor deze route richting de A7 ziet ze niet. “We hebben het misschien over één of twee minuten tijdwinst, ik zie het probleem niet. Vierbaans wordt het in elk geval niet, dus moeten we het doen met wat er nu ligt en dat is mijns inziens goed.” Ook Jehannes vraagt zich af hoe belangrijk het is om het probleem, wat er blijkbaar is, op te lossen. “Ja, er is een hang naar veiligheid en doorstroming, maar we moeten het ook niet overdrijven. Er is in de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd om de echte knooppunten in Friesland aan te pakken. In Leeuwarden, Harlingen en nu bij Joure, dat is voor de doorstroming in en uitstraling van onze provincie veel belangrijker.”

Tekort

Net als in de rest van Nederland gaat het ook in Friesland goed met de economie. Op termijn kan dit leiden tot een tekort aan arbeidskrachten en in sommige sectoren begint dit nu al voelbaar te worden. Jehannes: ”Wij steken veel energie in het behouden van onze mensen.” Dat wordt door de Tafel als een belangrijk element gezien om een deel van het toekomstige tekort op te vangen. Mensen iets bieden, boeien en vasthouden. Paul: ”Je moet je oor goed te luister leggen. Wat speelt er en wordt een collega benaderd door een concurrent, probeer daar dan voor te zijn. Wij proberen het werk voor onze medewerkers prettig te houden en de werkdruk niet verder te verhogen. Dat vraagt wel eens geduld van onze opdrachtgevers, maar dat moet dan maar.”

Hennie noemt de werksfeer heel belangrijk. “Wij hebben te maken met de Transport cao, voor het loon gaan ze niet echt weg. Andere, secundaire omstandigheden, spelen daarom een grotere rol en dat moet je goed voor elkaar hebben. Ik denk dat we daar bij Land goed in slagen, gezien het feit dat we nauwelijks verloop van personeel hebben.” Ook Jehannes noemt de werksfeer binnen het bedrijf belangrijk. “Dit betekent bijvoorbeeld dat wij veel verantwoordelijkheid bij de medewerker zelf neerleggen. Dat vindt hij meestal prettig en het creëert meer plezier in je werk. En als er iets is, dan gaan we meteen in gesprek, dat werkt het beste.”

Bij Van Wieren & Vellinga hoeven ze niet veel moeite te doen om aan nieuwe medewerkers te komen. “Wij automatiseren en digitaliseren veel, waardoor we met onze bestaande mensen meer werk kunnen verzetten. Maar, het werk verandert ook, we gaan meer de advieskant op en dat betekent een nieuwe uitdaging voor onze mensen. Waar wij voorheen vooral inzetten op MBO-ers die het handwerk konden doen, nemen we nu vooral HBO-ers aan die beter thuis zijn in het advieswerk.”

Te bescheiden

En zo houdt de Friese economie gelijke tred met de rest van het land. Echter, waar Friese ondernemers nog wel in kunnen verbeteren, is het beter uitdragen van hun prestaties. Friese ondernemers zijn te bescheiden, zo vindt de Tafel, terwijl er zich pareltjes van bedrijven in het Friese bevinden. Frans:” Er zijn zoveel bedrijven die innoveren, daar sta je versteld van. En ja, wij komen bij veel klanten over de vloer en dan zie je dat er hele mooie dingen gebeuren.” Jehannes denkt dat bedrijven zichzelf meer en beter moeten presteren. “Laat maar zien wat je doet.” Paul zegt dat het lastig is om uit te leggen wat Lievense doet. “Daar moeten we meer reuring aan geven, bijvoorbeeld door beter te laten zien met welke projecten we bezig zijn.”

“Wij gebruiken daarvoor vooral social media”, zegt Hennie tot besluit. “Je ziet daarin bepaalde bedrijven altijd weer voorbij komen. Onze vrachtauto’s zijn op zich al een opvallende verschijning op de weg. De vraag hoe je jezelf beter kunt profileren, speelt bij veel bedrijven, daar moeten we iets mee. En dat is goed, want Friesland herbergt inderdaad vele bedrijven die het waard zijn om bekender te worden.”

De deelnemers:

-Hennie Dijkstra, directeur-eigenaar Land Transport h.dijkstra@landtransport.nl

-Jehannes Bottema, commercieel directeur Spinder Dairy Housing Concepts j.bottema@spinder.nl

-Frans van wieren, accountant en mede-vennoot Van Wieren & Vellinga Adviseurs en Accountants f.vanwieren@vanwieren-vellinga.nl

-Paul Zandstra, afdelingshoofd Lievense CSO pzandstra@lievensecso.com

Het Tafelgesprek vond plaats bij Lokaal 55 in Sneek. Uitermate geschikt voor een unieke culinaire avond uit. Maar, ook voor een vergadering, borrel, feest, kookworkshop of een unieke beleving aan of op het water, bent u bij Lokaal 55 aan het juiste adres.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.