Hoe data uw online B2B-campagnes succesvol maakt
16 november 2017 09:47
U wilt online campagnes uitvoeren om via de digitale kanalen nieuwe potentiële klanten te werven. Uit de vele digitale marketing mogelijkheden die u kunt gebruiken, heeft u wellicht al een voorkeur op welke wijze u inzicht in de informatie van uw doelgroep krijgt. In dit artikel over leadgeneratie (deel 4 van de serie van 5) gaan we nader in op het samenspel tussen een goede database en het resultaat van online campagnes.
Informatie uit de digitale kanalen
De verschillende digitale kanalen leveren verschillende typen klantinformatie. Hierbij kunt u denken aan eenvoudige zaken zoals namen, adressen en kenmerken van organisaties of personen. Daarnaast kunt u ook denken aan informatie over het gedrag, interessegebieden of over de bron van de potentiële klant. Doordat de verschillende kanalen vaak verschillende informatie aanleveren, is het de kunst is om de beschikbare data uit deze verschillende kanalen met elkaar te combineren tot relevante klantinformatie.
Door de beschikbare informatie te structureren en te combineren kan een waardevol klantprofiel worden opgebouwd. Dit klantprofiel maakt gerichte selecties mogelijk zodat u uw online marketing campagnes met een toegespitst aanbod op specifieke doelgroepen kunt loslaten. Hoe specifieker het aanbod, des te beter het resultaat.
Marketing campagnes
De beschikbaarheid van de klantdata is afhankelijk van de gekozen kanalen en de onderliggende software. Veel gebruikte kanalen voor online marketing campagnes zijn:
- Email marketing
- Social media marketing
- Content marketing
Deze campagnes zijn erop gericht om potentiële klanten te werven en/of zichtbaarheid voor de organisatie te creëren. Alle drie soorten campagnes leveren gerichte klantinformatie aan. Helaas is het vaak zo dat de beschikbare informatie niet aan het klantbeeld wordt toegevoegd. Gemiste kans! Door het toevoegen van de informatie over bijvoorbeeld gedrag en interesses, wordt de volgende doelgroepselectie namelijk nog beter en wordt de kans op marketingsucces groter. In feite is het een zichzelf versterkende spiraal. De campagne wordt op een specifieke doelgroep gericht, het gedrag van de doelgroep wordt vertaald naar het klantprofiel en de selectie van de volgende doelgroep wordt nog kwalitatiever.
De uitdaging voor de MKB-ondernemer
De gemiddelde MKB-ondernemer heeft meerdere uitdagingen: Enerzijds moet er capaciteit beschikbaar zijn (met passende kennis over online marketing) om de campagne uit te voeren. Anderzijds zal de vraag beantwoord moeten worden welke informatie er in het klantprofiel moet staan om goede selecties van doelgroepen te kunnen maken en via welke kanalen deze informatie beschikbaar komt. De laatste uitdaging is het vormen van een goed klantbeeld van de beschikbare informatie. Dit op basis van gerichte marketing en waarop gerichte marketing -en verkoopacties uitgevoerd kunnen worden.
Vaak zijn dit soort uitdagingen de reden dat een MKB-ondernemer de kansen op het online marketingvlak laat liggen.
Wilt u ook een goed klantprofiel opbouwen vanuit uw online kanalen, maar heeft u binnen uw organisatie onvoldoende kennis en/of capaciteit beschikbaar? Dan is het mogelijk om ontzorgd te worden door Fueld. Zodat u geen zorgen heeft over het resultaat van de campagnes en de online marketing kennis die hiervoor nodig is. We bespreken de mogelijkheden graag met u.
Het vorige artikel uit deze serie van vijf gemist? klik hier!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.