Bereikbaarheid

27 september 2019 15:56

Bereikbaarheid

In de eerste week van augustus hoorde ik op de radio dat het qua verkeer de rustigste week van het jaar was, vergelijkbaar met een normale week in 1983. Ik weet niet of dit helemaal waar is, maar het geeft wel aan dat de drukte op de wegen enorm is toegenomen. Al dit verkeer leidt tot vertragingen, verslechterde bereikbaarheid en forse kosten. Alleen maar meer asfalt lost dit niet op. Natuurlijk moet en kan er echt nog wel iets gebeuren, zoals extra rijbanen, langere afritten en andere infrastructurele investeringen. Maar op een gegeven moment is vol echt vol. Om bereikbaarheid te verbeteren moet dan ook gekeken worden naar aanpassingen in gedrag, investeringen in het spoor en het inzetten van technische innovaties.

Want waarom moeten we allemaal tegelijkertijd op ons werk komen en ook weer op hetzelfde moment naar huis? En is het voor kleinere afstanden niet veel handiger om andere vervoersmiddelen te gebruiken? In Nijmegen hebben de Hogeschool en de Universiteit vorig jaar afgesproken dat de één een kwartier eerder begint en de ander een kwartier later. Hiermee is de spitsdruk op het verkeer in de binnenstad enorm afgenomen. En in Arnhem is op industrieterrein IPKW onlangs gestart met een e-bike deelfietsenproject. Beide zijn geslaagde voorbeelden van aanpassingen in gedrag, om zo de bereikbaarheid te verbeteren.

Een investering in het spoor heeft naast een ontlasting van het wegverkeer nog een aantal andere positieve effecten. Zo zou het versnellen van de ICE op het Nederlandse deel van het traject Amsterdam – Frankfurt de luchthaven Düsseldorf bijna een half uur dichter bij Amsterdam brengen. Daardoor is kort vliegverkeer minder noodzakelijk, komt Arnhem een kwartier dichter bij de hoofdstad, waardoor de afstand onder de magische ‘max 50 minuten forensen grens’ zakt. Bovendien daalt de CO₂-uitstoot significant doordat minder files ontstaan en worden de Zuidas en het financiële hart van Europa dichter bij elkaar gebracht. En dit is nog maar één van de voorbeelden waarbij een investering in het spoor direct resultaat oplevert.

Parallel hieraan dient gebruik te worden gemaakt van nieuwe technieken om files te verminderen. Denk aan zelfrijdende auto’s, die automatisch afstand houden en niet continu onnodig afremmen, en aan reactieve stoplichten die chips in nummerplaten lezen. En er zijn vast ook technieken te bedenken die ervoor zorgen dat gestrande vrachtauto’s direct naar de vluchtstrook worden gedirigeerd en dat bij blikschade een drone de situatie opneemt zodat niet gewacht hoeft te worden op de politie.

Om de bereikbaarheid te bevorderen is het van belang dat een integraal plan wordt opgesteld, waarbij gekeken wordt naar asfalt, spoor, gedrag en techniek. Daarbij moeten uitgaven niet als kosten gezien worden, maar als investeringen die veel meer opleveren dan alleen tijdswinst. «

Marcel Hielkema // Scalabor // www.scalabor.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.