Gepubliceerd op 3 april 2019

Savin’side van Manutan maakt verborgen kosten zichtbaar

Tijd is geld en iedere euro telt. Toch verliezen veel bedrijven kostbare euro’s op het inkoopproces. Problematisch zijn vooral de indirecte, ongeplande aankopen – de zogenaamde C-Class aankopen – waaraan nogal wat verborgen kosten zijn verbonden. Om dit probleem aan te pakken, ontwikkelde Manutan de analysetool Savin’side. Die maakt de verborgen kosten zichtbaar en wijst op potentiële besparingen. Wie verder wil gaan, kan na deze analyse een beroep doen op Manutan voor de implementatie van een verbeterplan.

Bedrijfskosten C-Class aankopen lopen hoog op

Onder C-Class aankopen valt de aanschaf van producten en diensten die niet-strategisch en niet-regelmatig zijn en daarom de corebusiness van een organisatie niet raken. Denk bijvoorbeeld aan afvalbakken of whiteboard markers. De inkoop daarvan gebeurt bij veel bedrijven decentraal, zonder inkoopcontracten, zonder coördinatie en zonder goed voorraadbeheer. Is dat een probleem? “Jazeker”, stelt Ramon Kok, Managing Director Benelux, UK & Germany van Manutan. “C-Class aankopen bedragen slechts 5% van de totale inkoopwaarde, maar zijn desalniettemin goed voor 60% van alle bestellingen, 75% van alle leveranciers en 85% van alle producten. Daardoor lopen de bedrijfskosten hoog op. Er valt voor veel bedrijven tot wel 40% te besparen op hun out-of-pocketkosten en interne uren.”

Savin’side brengt verborgen kosten in beeld

Verborgen kosten zijn onderdeel van het proces en daarom niet direct zichtbaar. Men vindt ze bijvoorbeeld in het goedkeuringsproces, het aantal leveringen, het logistieke proces, het niet gebruikmaken van centrale prijsafspraken of het werken met te veel verschillende leveranciers. Er wordt onnodig tijd besteed aan het bestellen van producten die te duur, van onvoldoende kwaliteit en soms zelfs niet noodzakelijk zijn.

Op basis van data en marktonderzoek brengt Manutan met zes key indicatoren alle verborgen kosten in beeld, waaruit ook meteen verbeterdoelen op zes vlakken resulteren: continue procesverbetering, toepassing van de overeenkomst, logistieke optimalisatie, digitalisering van de transacties, productoptimalisatie en terugdringing van het aantal leveranciers. Deze tool beantwoordt perfect aan de vraag van heel wat inkopers, waarvan 55% nog overwegend ad hoc bestelt, maar 62% tegelijkertijd vraagt om een efficiënter inkoopproces.

De sterkte van Savin’side is dat deze tool het mogelijk maakt oplossingen te ontwikkelen, die beantwoorden aan de concrete behoeften van een bedrijf. Bij het ene is digitalisatie het codewoord, bij het andere kan het terugdringen van het aantal transacties of leveranciers prioriteit zijn.

Na de analyse

Manutan stopt daar echter niet. Op basis van de via Savin’side gemaakte analyse kan een verbeterplan op maat worden voorgesteld. Met focus op de persoonlijke klantrelatie stelt Manutan Savin’side adviseurs van grote bedrijven ter beschikking die een verbeterplan opstellen. Deze aanpak garandeert invoering op maat, persoonlijk contact en een uitgebreide rapportage.

Inkopers

“De tijd dat inkopers voornamelijk bezig waren hogere kortingen te bedingen, is al lang voorbij”, stelt Peter Paul van Hoegee, Manager Customer Solutions Benelux Germany bij Manutan. “De functie van inkoper binnen een bedrijf wordt steeds belangrijker, ook om structurele aspecten van het proces aan te pakken. Dankzij Savin’side krijgt elk bedrijf inzicht in zijn verborgen kosten. Dat is de basis voor concrete acties én besparingen”, concludeert Van Hoegee.  

Voor meer informatie: kijk op manutan.nl/savinside of neem contact met ons op via

eproc-support@manutan.nl Klik hier voor de video.  

Over Manutan 

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 17 Europese landen. Met ruim 2.000 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto.

In Nederland is Manutan de grootste leverancier van artikelen voor magazijn, werkplaats, terrein en kantoor. De artikelen worden via de website, het contactcenter en catalogi geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte inkoopsystemen. Tot 2014 was Manutan in Nederland bekend onder de naam Overtoom.

www.manutan.nl