Gepubliceerd op 16 mei 2017

De engineer van de toekomst onderneemt met een corporate mindset

Hoe leer je goed samenwerken, effectief communiceren (met niet-techneuten) of ideeën beter te presenteren? Studenten van New Engineers werken samen met de bekende Amerikaanse managementconsultant en auteur Dave Gray aan de ontwikkeling van hun persoonlijke vaardigheden. ‘Ik krijg een corporate mindset met bijbehorende attitude.’
Engineers van de toekomst zijn meer dan alleen technisch specialisten. Het zijn ondernemende professionals die met 21st century skills extra waarde toevoegen aan technologiebedrijven om die toekomstbestendig te houden in onze snel veranderende netwerksamenleving. ‘Ik ben puur opgeleid als programmeur, maar ik wil meer zijn dan een gewone engineer’, zegt Umarin Hendrikse (26). Bij Modderkolk ontwikkelt ze momenteel software voor ontsmettingsprocessen in operatiekamers van ziekenhuizen. ‘Ik wil inzicht krijgen in managementvaardigheden en strategieontwikkeling zodat ik mijn bedrijf meer kan bieden en mijn kennis kan combineren met engineeringsprojecten.’

Uit de vertrouwde koker
In de post-bacheloropleiding van New Engineers Talent Development leren techneuten uit hun vertrouwde koker te komen. ‘Dit programma is heel nuttig voor talenten die zich niet alleen op de techniek willen storten, maar die techniek ook toepasbaar willen maken en de menselijke lijm willen zijn tussen -klassieke- technici en het management’, vindt Jan Mark Elzer (50). Ooit studeerde hij chemische technologie. Nu werkt hij bij Chemetall, een leverancier van chemicaliën voor de oppervlaktebehandeling van metalen.

Van old school naar New Engineers
‘Die studie was echt old school’, vervolgt Elzer. ‘Het ging puur om de materie, niet om de ontwikkeling van persoonlijke competenties. Hier leer ik hoe ik moet samenwerken in multidisciplinaire teams. Maar ook hoe ik een idee visueel aantrekkelijk presenteer of pitch. Want de vraag is of je werkgever, collega’s of afnemers jouw plan überhaupt wel zien zitten. Je moet het eerst intern weten te verkopen om enthousiasme, verbinding en draagvlak te krijgen. Of zoals Dave Gray ons leert: alignment creëren.’ Hij grinnikt: ‘Ik krijg een corporate mindset met bijbehorende attitude.’

Rollenspel
Na een kijkje tijdens lesweek 6 van New Engineers is het cliché van de saaie techneut die afgezonderd wekenlang zit te prutsen aan een ontwerp, regelrecht onderuit gekegeld. De acht studenten (vrouw-man, rijp en groen) werken als een hecht team en met gevoel voor humor aan hun gezamenlijke project. Ze proberen artificial intelligence, industrial internet of things en big data te verenigen in een intelligent time management machine. Daarbij oefenen ze met verschillende teamrollen zoals die van lead engineer, innovation engineer, projectmanager of scrummaster. Ook helpen ze elkaar met persoonlijke leerdoelen en de opdrachtuitvoering voor hun afzonderlijke werkgevers. Met overal visuals en gekleurde vellen papier vol trefwoorden op de muren en ramen geplakt, lijkt een vriendenclub een creatieve start-up te zijn begonnen.

Feedback van Dave Gray
Dave Gray houdt het allemaal in de gaten. Hij doceert, begeleidt en geeft op gezette tijden kritische feedback. Op twee momenten in deze lesweek kijken ook de werkgevers mee. Ook zij koppelen terug op de geleverde resultaten en wisselen daarover van gedachten met de studenten. Een unieke kans om dat samen met Dave Gray te doen want de Amerikaan is zeer bekend in managementland. Hij helpt organisaties met het oplossen van complexe problemen op het gebied van cultuur, innovatie en verandering. Gray ontwikkelde een visie op, en schreef boeken over The Connected Company, Visual Thinking en Liminal Thinking. De studenten krijgen alle tijd om hem daarover het hemd van het lijf te vragen, en dat doen ze dan ook. ‘We geven ze de regie over hun eigen leerproces’, vertelt Gray. ‘Alle studenten hebben vooraf met de groep gedeeld wat ze uit deze week willen halen. Daar zit veel overlap in. Op basis van die input hebben we de lesweek samen vormgegeven. This gives them ownership.

Fouten maken mag
Eigenaarschap is de rode draad in de opleiding. ‘Het bewustzijn dat je verantwoordelijk bent voor jouw taak; dat je weet waarom je iets wél of niet doet en met wie’, zegt Gray. ‘De studenten zijn enorm toegewijd. Hun dagelijks werk in de praktijk en hun leerdoelen hebben ze goed op elkaar afgestemd. Ze leren door te experimenteren en fouten te maken. Dat durven ze omdat ze een hechte groep zijn die een veilige omgeving heeft gecreëerd waarin alles bespreekbaar is, ook ongemakken en frustraties.’

Tekenen op een A3 (gewoon met viltstift)
Zo’n cultuur wil Alex Mutlu (24) graag terugzien in zijn eigen werkomgeving. Daarom werkt de sales engineer van GSE Dispensing, een fabrikant van inktdoseermachines, aan een plan voor het bevorderen van meer openheid en onderling vertrouwen. Mutlu: ‘Zo voelen mensen zich beter gehoord en gaan ze beter samenwerken.’ De Visual Thinking-technieken van Dave Gray helpen hem daarbij. Op zijn tekening schetst hij met viltstift het probleem, de ideale situatie en de manier waarop hij die denkt te bereiken. We zien poppetjes die het ‘pauzeteken’ uitbeelden wanneer mensen een time-out nodig hebben als zij zich onbegrepen of ongehoord voelen. ‘Zo kunnen we de dialoog aangaan’, verwacht Mutlu. ‘Nu ik heb geleerd hoe ik mijn plan op een A3 presenteer, denk ik dat dit veel beter werkt dan wanneer ik mijn gedachten opschrijf in PowerPoint of in een droog rapport. Ik word nu gedwongen om heel goed na te denken over wat ik erop zet en hoe ik dat doe, want ik mag maar één vel gebruiken met één boodschap en die moet meteen duidelijk zijn.’

Speelse aanpak
Gray vindt de manier waarop Mutlu de waarde van softskills (zoals emotionele intelligentie) voor een bedrijf verbeeldt, goed getroffen. ‘Visual thinking helpt om mensen te laten zien wat je nu precies bedoelt’, weet hij. ‘Vooral als je het samen doet zorgt het op een speelse manier ook voor betere samenwerking, betrokkenheid, begrip en overeenstemming. Want in plaats van een saaie vergadering, organiseer je nu een creatieve sessie rond een leeg vel papier en vraag je collega’s om hun kennis en ervaring te delen. Dat is nuttig en ook gewoon leuk. Wel is het belangrijk om eerst heel veel te vragen zodat je de kern van een vraagstuk weet te doorgronden. De visualisering van de aanpak of oplossing komt later wel.’

Iteraties: kleine stappen voor een groot resultaat
Iteraties maken tijdens elk planvormingsproces is voor Thijn Smit (24) het belangrijkste dat hij van Gray heeft geleerd. Smit is intern project architect bij NP-Bridging, een architect- en ingenieursbureau. ‘Itereren betekent herhalen. Je maakt veel tussentijdse versies van je plan om kleine resultaten te boeken zodat je grote stappen kunt zetten. Je moet het dus niet in één keer goed willen doen. Die tussentijdse stappen presenteer je aan collega’s zodat zij nuttige feedback kunnen geven waarmee je verder kunt. Zo kom je tot waardevolle inzichten.’

Een waardevol inzicht voor Else Noë (25) na deze week, is de ontdekking dat ze graag zou willen ondernemen. Noë is trainee new business bij Bredenoord, een bedrijf dat stroom levert door verhuur en verkoop van aggregaten en accusystemen. ‘Hiervoor dacht ik dat het moeilijk en eng zou zijn vanwege de risico’s, maar nu lijkt het me hartstikke leuk. Ik mag best een paar fouten maken voordat iets goed staat. Het hoeft niet meteen perfect. Met sommige van mijn studiegenoten zou ik zo een start-up kunnen beginnen. Deze opleiding geeft mij veel tijd en vertrouwen om te onderzoeken wat mijn talenten zijn en in welke hoek die liggen.’

De volgende lesweek start 13 mei. Dan vertrekken de studenten naar Bosnië om meer te leren over intercultural awareness en het werken met mensen uit andere culturen. Ze gaan bij NN Inc aan de slag op projecten waarbij ze de medewerkers moeten ‘meenemen in ideeën en verandering’. Het Amerikaanse NN Inc levert wereldwijd miljarden precisie componentoplossingen aan bedrijven en heeft in Nederland een vestiging in Veenendaal.

www.newengineers.nl

 

 

Onze partners