Ondernemersprofiel: Ramon Koppen van GreenEggTotaal.nl

24 december 2021 11:33

Ondernemersprofiel: Ramon Koppen van GreenEggTotaal.nl

Beginnend ondernemer

Het was 2008, de barbecue was nog iets waarop het vlees altijd aanbrandde en vooral een excuus om extra bier en wijn te drinken. De Big Green Egg was nog nauwelijks bekend in Nederland, webshops voor barbecues bestonden niet.

Maar in de groothandel voor outdoor-artikelen zag Van Koppen tijdens een stage mogelijkheden. Samen met een studiegenoot besloot hij een webshop op te zetten met daarop het assortiment van de groothandel, een win-win situatie voor Ramon en de leverancier. Al snel viel hem op dat de Big Green Eggs erg populair waren, de verkoop ervan verdubbelde elk jaar, al was deze destijds nog beperkt tot enkele honderden verkopen. “Vraag me niet hoe het kon dat we wat verkochten”, zegt Van Koppen over het design van de website. In 2008 besloot hij – ondanks het vertrek van zijn studiegenoot – de webshop volledig toe te spitsen op Big Green Eggs, zo ontstond in 2008 GreenEggTotaal.nl.

Volle focus

Het was een leuke nevenactiviteit, waar Van Koppen al zijn passie in kon leggen. Maar een inkomen was het niet. Dus ging hij aan de slag als commercieel medewerker bij een dentale groothandel, en combineerde dit met zijn werkzaamheden voor GreenEggTotaal. De verkopen bleven stijgen en daarmee ook de inkomsten, Van Koppen ging minder werken bij Hofmeester om zich meer te kunnen richten op GreenEggTotaal. Tegen 2016 werkte van Koppen ’s winters vier dagen per week bij de dentale groothandel en een dag per week voor GreenEggTotaal. ’s Zomers “waren de Big Green Eggs niet aan te slepen”, dus draaide hij deze tijdsindeling om. In het voorjaar van 2016 was van Koppen dusdanig zeker van zijn zaak dat hij besloot zich volledig te richten op zijn bedrijf. “Dat was het punt waarop ik niet meer terug kon, maar ik heb nooit een seconde aan het product getwijfeld”, besluit hij.

Een nieuw hoofdstuk

Zijn keuze “wierp meteen vruchten af”, want in september van hetzelfde jaar werd hij benaderd door OFYR, een producent van een kookvuur voor outdoor cooking, om voor hen de distributie van het product in Nederland op zich te nemen. Dit was voor van Koppen een mooie kans om zijn business uit te breiden, ook lag de doelgroep van dit nieuwe product dichtbij de GreenEggTotaal-doelgroep – dus hij besloot deze kans aan te grijpen. In vijf jaar tijd zette van Koppen zich als hoofddistributeur in om het distributienetwerk van OFYR in Nederland op te zetten. Onder zijn leiding werden er op tientallen verkooppunten in Nederland OFYR-producten aan de man gebracht. Tijdens deze jaren nam de verkoop van dit product sterk toe, “maar ons succes bleef niet onopgemerkt en daardoor groeide de interesse in het merk van buitenaf”. Dit leidde er uiteindelijk toe dat OFYR uiteindelijk door een private-equity partij eind 2021 werd overgenomen, en betekende het einde van hun samenwerking.

Hard werk loont

Ongeveer gelijktijdig met de overname van OFYR had van Koppen alweer een van de toekomstige vaandeldragers voor zijn onderneming, de Miele buitenkeukens van Otto’s Platform, aan zich weten te binden. Volgens hem heeft hij dit niet aan het toeval of aan geluk te danken, maar “aan jaren van inzet gecombineerd met vijftien jaar ervaring binnen de branche”. Hij zag namelijk als een van de eersten in Nederland de potentie van de buitenkeuken die op Kickstarter een enorme hit was. En de potentie van deze buitenkeukens op gas liegt er niet om, volledig smart (dus mobiel bestuurbaar), en geproduceerd en getest door Miele. Het merk behaalde zijn doel van € 350.000,- om de productiekosten te bekostigen via een Kickstarter-campagne binnen een uur (!), en haalde uiteindelijk € 4.000.000,- op. Vol trots vertelt van Koppen dat hij zich van de exclusieve rechten voor Nederland en België heeft verzekerd.

Lockdown business

Van Koppen draait nu al bijna vijftien mee in deze branche, en hem is opgevallen dat de bereidheid van mensen om voorheen ongewoon grote bedragen aan hun tuinen uit te geven enorm is gegroeid de laatste aantal jaren. “Vroeger hadden mensen hooguit een Weber en een bankstel in de tuin staan, tegenwoordig heeft men tuinhuisjes, luxe zithoeken, een buitenkeuken of een Big Green Egg”. Met name sinds de eerste lockdown in maart 2020 ziet hij de bereidheid voor luxe-uitgaven in en rondom het huis explosief toenemen. In 2020 groeide zijn omzet met 120%, en in 2021 met 150%  – volgens van Koppen te danken aan de coronapandemie, en het vele thuiszitten als gevolg daarvan. Hij stelt zelfs dat hij dit voor een deel aan de persconferenties van Rutte en De Jonge te danken heeft, “wanneer zij tijdens een persconferentie een nieuwe lockdown aankondigen kan je je klok erop gelijkzetten dat er die avond een piek in de bestellingen zit”.

Nieuwe producten, zelfde dienstverlening

Hoewel van Koppen ziet dat de uitgaven in tuinartikelen en -inrichting groeit, beseft hij goed dat “niet iedereen € 2.000,- voor een barbecue overheeft”. Met een van zijn nieuwe merken, IQ Grills, een Chinees B-segment kamado, hoopt hij van de kamado-liefhebbers met een minder grote beurs te bereiken. Terwijl hij over deze nieuwe kamado vertelt wordt het duidelijk dat hij niet vergeet wat hem zijn succes heeft gebracht, want hij benadrukt vrijwel meteen dat ook al is het een B-segment product, “de service van dezelfde topkwaliteit als altijd” zal zijn. Ondanks zijn jaar-op-jaar groeiende succes binnen de branche is zijn visie voor de toekomst “breder dan alleen buiten koken”. Onder dat mom heeft hij enkele nieuwe merken, zoals het Nederlandse tuinmeubelmerk NJOJ, aan zijn assortiment toegevoegd. Op deze manier zal van Koppen de komende jaren zijn groothandel, en zijn assortiment, gestaag uitbreiden.

Naar alle berichten van GreenEggTotaal.nl terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.