Wat kindertablets ondernemers leren over de arbeidsmarkt van morgen
26 juni 2025 09:52
In een wereld waar informatie overal beschikbaar is, verschuift de waarde van kennis naar vaardigheden. Ondernemers die vooruit willen blijven lopen, herkennen deze trend allang: succes draait niet meer om wat je weet, maar om hoe snel je kunt leren, je kunt aanpassen en kunt samenwerken. Juist die skills worden al op jonge leeftijd gevormd, en daar ligt een enorme kans.
Het onderwijs verandert (te) langzaam
Traditioneel onderwijs is nog sterk gericht op feitenkennis. Maar de banen van morgen vragen iets anders: creatief denken, communiceren, probleemoplossend vermogen. Vaardigheden die niet in werkboeken staan, maar essentieel zijn in elk bedrijf dat mee wil in de vaart van digitalisering en innovatie.
“Vroeger op school lag de focus vooral op het leren van feitjes,” zegt Luuk Waterschoot, oprichter van DEPLAY. “Zeker in de huidige tijd, waarin feitjes makkelijk op te zoeken zijn, zouden persoonlijke vaardigheden meer onderwezen moeten worden.”
DEPLAY als voorbeeld van toekomstgericht ondernemen
Een merk dat precies inspeelt op deze verandering is DEPLAY, bekend van zijn educatieve kindertablets. Wat begon als een niche in online verkoop, is inmiddels uitgegroeid tot een van de best verkopende kindertechnologie-merken van Nederland. Sinds mei ligt DEPLAY in 26 MediaMarkt-winkels, een teken dat ook de retailwereld gelooft in hun missie: spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen.
“Met DEPLAY willen we niet alleen educatieve kindertablets bouwen en schermtijd verantwoord maken, maar ook het onderwijssysteem veranderen,” zegt Luuk. “We willen kinderen meer zelfvertrouwen en persoonlijke ontwikkeling geven voor de lange termijn.”
De producten van DEPLAY helpen kinderen om zelfstandig te denken, digitale tools te begrijpen en hun eigen creativiteit te ontdekken. Geen loze schermtijd, maar bewuste interactie. En dat sluit naadloos aan bij wat het bedrijfsleven van de toekomst nodig heeft.
Van kinderspeelgoed naar strategische investering
Voor ondernemers ligt hier een interessante invalshoek. Want educatieve technologie is niet alleen iets voor ouders of scholen, het is ook een zakelijke kans. Door te investeren in initiatieven die bijdragen aan de ontwikkeling van toekomstige werknemers, bouw je aan een sterkere arbeidsmarkt en vergroot je je maatschappelijke impact.
Partnerschappen met merken zoals DEPLAY, sponsoring van leermiddelen of het opzetten van eigen educatieve projecten zijn geen liefdadigheid. Ze zijn een slimme, duurzame vorm van ondernemen.
“Het is net als de fundering van een huis bouwen,” legt Luuk uit. “Natuurlijk wil je hoog pieken, maar bij een huis begin je ook niet met het dak. Je gaat eerst aan de slag met de fundering en bouwt het langzaam op.”
De balans tussen technologie en ontwikkeling
Natuurlijk zijn er zorgen over schermtijd. Maar het gaat niet om het scherm, het gaat om hoe je technologie inzet. In de juiste context zijn kindertablets krachtige tools die kinderen voorbereiden op de echte wereld; een wereld waarin technologie, zelfregie en creatief denken centraal staan.
Ondernemers die vooruitdenken, beginnen bij de basis
Wie vandaag investeert in persoonlijke ontwikkeling op jonge leeftijd, bouwt aan de ruggengraat van de bedrijven van morgen. DEPLAY laat zien dat dit niet alleen een mooi idee is, maar ook een schaalbaar en succesvol bedrijfsmodel.
Voor ondernemers is de boodschap helder: wie inzet op vaardigheden, wint op de lange termijn.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.