Thuiszitten lost het probleem niet op

24 juni 2020 09:09

Thuiszitten lost het probleem niet op

Soms kies je gewoon voor de - ogenschijnlijk - makkelijkste weg. Zie je het even niet meer zitten, heb je geen idee hoe je de dag met zeurende en onredelijk veeleisende collega’s moet doorkomen - ze leggen werkelijk ál hun problemen bij jou neer - dan ga je gewoon een dagje niet werken. Of twee dagen. Of een dagje wel, dagje niet, dagje wel… In de ijdele hoop dat de situatie zich vanzelf oplost.

Wat natuurlijk niet gebeurt.

Ook niet bij mevrouw Zomer. Ze kán niet meer. En valt uiteindelijk uit wegens frequent verzuim.

Diagnose: burn-out. En dan?

De werkgever van mevrouw Zomer schakelt ons bureau in voor de begeleiding bij haar burn-outklachten. Na een intake, volgt een belastbaarheidsonderzoek en met de resultaten uit dit onderzoek zet de loopbaanadviseur coaching in.

Belastbaarheidsonderzoek

Het belastbaarheidsonderzoek zoomt in op dat wat mevrouw Zomer mevrouw Zomer maakt. Inclusief - laten we ze maar gewoon benoemen, we hebben ze immers allemaal - valkuilen, onhebbelijkheden, gewoontes, enz.

Wat mevrouw Zomer ontdekt is dat ze het belangrijk vindt dat ze gewaardeerd wordt. Zo niet, dan wordt ze onzeker. Positief is dat ze gaat voor kwaliteit. Maar ze wil wel weer alles onder controle houden. De werkomgeving en cultuur passen bij haar persoonlijkheid en drijfveren en mevrouw Zomer voelt zich dan ook goed op de werkvloer. Ze kan dus weer terugkeren in haar eigen functie. Als ze met haar leerpunten aan de slag gaat.

Persoonskenmerken en aandachtspunten voor coaching

Bij mevrouw Zomer is het al gauw duidelijk: ze moet geen dingen doen die niet bij haar functie horen. Dat vraagt een duidelijk afgebakend takenpakket. Zonder hiermee te hoeven wapperen, moet ze straks zelf haar grenzen aangeven en dus af en toe nee zeggen. Verantwoordelijkheden daar laten liggen waar ze horen. Geen sinecure voor mevrouw Zomer. Wel een must.

Daarnaast moet ze leren dat het werk ook wel eens gewoon ‘goed genoeg’ afgeleverd mag worden, en niet per se perfect. Wellicht een nóg grotere uitdaging.

Tot slot leert ze beter om te gaan met emotionele problemen van collega’s. Kort door de bocht: ze zijn niet haar probleem.

Een absolute win-win-win!

Mevrouw Zomer heeft nu om de twee weken een gesprek met haar leidinggevende. Onder andere over de aandachtspunten uit de eindevaluatie. Net zo lang tot nieuwe inzichten en werkwijzen beklijven. Het gaat goed en ze is weer voor 20 uur per week aan het werk in haar eigen functie, waarbij ze geleerd heeft niet in het verzuim te duiken maar haar gedrag aan te passen.

Gelukkig is het emotionele leed beperkt gebleven.

Een gevoel van voldoening bij alle betrokkenen is dan ook het resultaat.

Voorkomen is beter dan…

Coachen op gedrag, dat is de insteek bij burn-out- en stressbegeleiding. Weet je waarom je doet wat je doet, dan heb je de sleutel tot verandering in handen! Bij voorkeur werken wij preventief. Immers, niemand heeft wat aan zieke medewerkers. Gezien het belang van preventie, geeft ons bureau ook workshops voor leidinggevenden en P&O-functionarissen op het gebied van (het (h)erkennen van) burn-outklachten.

Arie J. Schreuder

www.bureaustreefkerk.nl

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.