Thuiswerken is weer de norm, maar wat als dat niet gaat?
12 oktober 2020 11:46
Door de tweede golf van het coronavirus in Nederland zijn een aantal vrijheden die we teruggewonnen hadden weer noodgedwongen ingetrokken. Dat betekent onder andere dat thuiswerken weer als de norm gezien wordt. Voor een deel van de Nederlandse werkende bevolking is dat niet zo’n probleem. Tijdens de intelligente lockdown zijn we er immers achter gekomen dat er op afstand meer mogelijk is dan wat we gedacht hadden. Maar wat moet je als bedrijf wanneer thuiswerken eigenlijk ondoenlijk is?
Overtuigende redenen
Laten we vooropstellen dat het thuiswerken niet een advies betreft, maar echt verwacht wordt door de overheid. Dat betekent dat je als bedrijf met een goed verhaal moet kunnen komen als jouw medewerkers wel ‘gewoon’ op de zaak komen werken. Heb je geen reden die overtuigend genoeg is, dan riskeer je hiermee een boete. Overweeg dus eerst goed of het écht niet mogelijk voor jouw medewerkers om thuis te gaan werken. Zo niet, dan is het treffen van een aantal voorzorgsmaatregelen op de zaak van belang. De mogelijke maatregelen die je kunt treffen bespreken we in de onderstaande alinea’s.
Werken op anderhalve meter
Als eerste is het zaak om te kijken waar het mogelijk is om anderhalve meter afstand te creëren tussen werkplekken. Vaak is dit in kantoorsettings goed mogelijk, zeker als een deel van werknemers wél thuis kan werken. Bureaus zijn doorgaans al behoorlijk breed van zichzelf, dus als iedereen zijn eigen bureau heeft, is er al sprake van afstand. Natuurlijk moet er daarnaast wel een bewustzijn en bepaalde discipline zijn bij medewerkers om elkaar te ontlopen bij bijvoorbeeld het koffieapparaat of het kopieerapparaat. Ook is het natuurlijk onzinnig om op anderhalve meter van elkaar te werken en vervolgens die afstand te negeren wanneer er samen pauze gehouden wordt. Daarom kan het gaan kwaad om links en rechts briefjes op te hangen om werknemers aan de anderhalve meter te herinneren.
Plexiglas afscheidingen
Is het onvermijdelijk dat jouw werknemers dichter bij elkaar werken dan die anderhalve meter? Dan kun je overwegen om te investeren in (verrijdbare) afscheidingen van plexiglas die je tussen de werkplekken kunt plaatsen. Deze kunnen de kans op het besmetten van degene naast je verkleinen. Een erg elegante oplossing is het niet, maar het kan wel helpen om in bedrijf te blijven. Het is geen kleine investering, zeker niet als je veel werknemers hebt, maar het lijkt er dan ook op dat we voorlopig nog niet van het coronavirus af zijn. Ondertussen kan je bedrijf zo goed en zo kwaad mogelijk door blijven draaien door de genomen voorzorgsmaatregelen.
Mondkapjes
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat medewerkers om hun taken te vervullen om meerdere plekken moeten zijn en dat het handhaven van de anderhalve meter hierdoor ingewikkeld wordt. Dan heb je in veel gevallen weinig aan zo’n plexiglas afscheiding. In dit geval is het raadzaam om het dragen van mondkapjes op de werkvloer te verplichten. Het is dan wel zo netjes om zelf je medewerkers van mondkapjes te voorzien. Je kunt daarvoor online een partij stoffen mondkapjes kopen. Als je wilt, kun je die zelfs laten bedrukken met het logo van jouw bedrijf. Deze mondkapjes moeten natuurlijk wel na ieder gebruik gewassen worden. Laat je medewerkers hun mondkapjes (twee de man, bijvoorbeeld) zelf in beheer houden en thuis wassen. In deze tijden moeten we immers samen ons best doen om er het beste van te maken.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.