Hotel-restaurant Groot Warnsborn verduurzaamd in samenwerking met Zegers Bouw

27 juni 2023 11:27

Hotel-restaurant Groot Warnsborn verduurzaamd in samenwerking met Zegers Bouw

Landgoed hotel-restaurant Groot Warnsborn is volop in beweging. Onlangs behaalde het de finale van de Dutch Hotel Award. Daarmee behoort het tot de top van het Nederlandse hotelwezen. Verder doet directeur-eigenaar Lammert de Vries een stapje terug en geeft de bedrijfsleiding over aan zijn kinderen Gjalt en Jante. Om gasten topkwaliteit te kunnen blijven bieden, werden onlangs acht hotelkamers gerenoveerd. Voor de bouwwerkzaamheden tekende Zegers Bouw.

“Al 32 kamers waren up-to-date; nu zijn de laatste acht dat ook geworden”, vertelt Lammert de Vries. De kamers werden helemaal gestript om een totale facelift te ondergaan. Duurzaamheid was leidend. Voor de styling tekende dochter Jante de Vries. De duurzaamheid komt onder meer terug in de ledverlichting, de waterbesparende douchekop en isolatie. Tot in de details werd over duurzaamheid nagedacht, weet hij: “Neem de shampoo in de douche. Dat waren vroeger plastic flacons. Nu is er een pompje en kunnen we navullen. Bovendien is de shampoo biologisch afbreekbaar.” Over zonnepanelen op het dak wordt nog gesproken met de gemeente. Het landhuis is gemeentelijk-, Koetshuis, Oranjerie en Kapel zijn rijks monument. Dus de zonnepanelen moeten goed worden ingepast om die monumentale status niet te verstoren.

Formule

Het gehele Landgoed Groot Warnsborn heeft een landelijke (Rijks-) monumentenstatus. Hoofdgebouw, koetshuis en Oranjerie op het landgoed stralen een bijzondere sfeer uit. Het vraagt om gerichte aandacht voor hotel- en restaurantgasten. Vandaar dat Lammert de Vries en zijn kinderen Jante en Gjalt besloten hebben om geen passerende wandelaars en fietsers meer te ontvangen, maar zich helemaal te richten op de hotel- en restaurantgasten. Over de aanleiding voor de koerswijziging zegt Lammert de Vries: “Tijdens de coronaperiode kregen we meer tijd voor de hotel- en restaurantgasten. Daar kregen we veel waardering voor. Vandaar dat we juist voor dat segment hebben gekozen. En als je kiest, wórd je ook gekozen. De nieuwe formule slaat aan. De passanten laten we overigens niet in de kou staan: voor hen is er in het weekeinde en op feestdagen het boscafé.”

Finaleplaats

Lammert de Vries is bijzonder blij met de finaleplaats in de Dutch Hotel Award. Andere kandidaten in de top 3 zijn hotel de Sterrenberg in Otteloo en Crown Plaza Amsterdam. Niet de eerste de besten. “Het thema is ‘energize’; we hebben ons als een dynamisch bedrijf gepresenteerd. Blijkbaar met succes. Voor mij is het belangrijk dat we dat als team hebben bereikt. Het zegt iets over de kwaliteit van onze medewerkers. En het is een opsteker voor ons allemaal”, zegt Lammert de Vries met gepaste trots.

Bouwwerkzaamheden

Voor de verbouwing van de acht hotelkamers tekende Zegers Bouw met vestigingen in Ede, Arnhem, Doetinchem en Utrecht. Zegers Bouw en Groot Warnsborn, beide familiebedrijven, doen al langer zaken met elkaar. Zo tekende Zegers Bouw ook voor de enorme verbouwing van het middenschip van het landhuis in 2009. ‘De parel van Gelderland is opgepoetst!’, zo wordt de megaklus op de website samengevat. Bijzonder was onder andere dat de ondergrondse gewelvenkelder werd verdiept. Het is nu een ruimte voor proeverijen en verjaardagen. Bouwkundig was dit project interessant omdat ondergrondse waterstromen moesten worden omgeleid middels damwanden.

Bedrijfsvoering

De verbouwing van de acht hotelkamers was een bijzondere operatie omdat het hotel-restaurant (op de acht kamers na) gewoon open bleef. Er moest dus enorm goed worden afgestemd om de bedrijfsvoering optimaal te houden. Directeur Johan Staring van Zegers Bouw: “Aan de bouw gaan heel wat gesprekken vooraf. Het is een samenspel van wensen, tijdspad en budget. Welke tegels wil de opdrachtgever in de badkamer; welk sanitair. Voor welke styling kiest Jante in dit geval? Zo konden we ervoor zorgen dat het bouwmateriaal al keurig klaar lag voordat we begonnen. En konden we de vaart erin houden.”

Vertrouwen

Zo’n bouwproces moet tot in de puntjes gemanaged en georganiseerd zijn voordat de verbouwing van start gaat. Voor de bouwwerkzaamheden stonden twaalf weken. Daarbinnen moest het gebeuren, tegenslagen of niet. Want na die twaalf weken zijn de kamers weer verhuurd. Johan Staring: “Dat vertrouwen krijgen we en dat mogen we niet beschamen.” Ook tijdens het bouwproces is er voortdurend overleg tussen opdrachtgever en aannemer om voortgang en overlast te bespreken. Johan Staring: “Overlast is er altijd, maar je kunt dat beperken. We zijn daaraan gewend, want we doen ook verbouwing in kantoren waar het werk gewoon door moet gaan en zelfs op scholen tijdens examentijd!”

Familiebedrijven

De opdrachtgever wil door met zijn bedrijf, weet Johan Staring. Niet gebruikte bedrijfsruimte kost geld. Vandaar dat het tijdspad ‘heilig’ is. De medewerkers van Zegers Bouww zijn eraan gewend dat gebouwgebruikers om hen heen lopen. Dat vereist naast het technisch vakmanschap ook sociale vaardigheden. Bij woningtransformaties voor woningcorporaties, waar Zegers Bouw regelmatig voor gevraagd wordt, speelt die omgang met bewoners ook een belangrijke rol. Lammert de Vries vindt het leuk dat de bouwvakkers van Zegers Bouw op vrijdagmiddagen wel eens op een bitterbal en een biertje onthaald werden: “Zo betrekken we ze (tijdelijk) bij de familie.” Beide familiebedrijven herkennen de zorg voor kwaliteit van werken én voor het personeel bij elkaar. 

Tekst: Paul de Jager // Portretfoto's: Jacques Kok // Hotelfoto's: Noey Menijn

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.