Zo voorkom je boetes voor overtredingen met bedrijfsafval

27 juni 2025 11:30

Zo voorkom je boetes voor overtredingen met bedrijfsafval

Ieder bedrijf produceert wel afval. Sommige natuurlijk meer dan anderen, en ook de aard ervan verschilt sterk tussen bedrijven. Linksom of rechtsom ben je in ieder geval als ondernemer zelf verantwoordelijk voor het correct inzamelen en afvoeren van je bedrijfsafval. Verkeerd aangeboden afval kan leiden tot forse boetes, om nog maar niet te spreken over milieuschade. Hoe voorkom je als ondernemer dat je onbewust de fout ingaat met je bedrijfsafval?

Weet welk afval je produceert

De belangrijkste eerste stap in goed afvalbeheer, is simpelweg door scherp te hebben welke afvalstromen je bedrijf genereert. Dat geeft je namelijk richting in hoe je met je bedrijfsafval om moet gaan. Misschien heb je vooral papier en karton, of juist restafval. Maar wellicht produceer je juist bouwafval, organisch afval of chemisch afval. Dat is belangrijk om in beeld te hebben, want elke afvalstroom heeft zijn eigen regels voor opslag en afvoer.

Scheiden is verplicht

Net als particulieren afval moeten scheiden, zijn ook bedrijven volgens de wet verplicht om afval zoveel mogelijk te scheiden, mits haalbaar. Je kunt dus niet zomaar je karton, plastic, glas, organisch afval en restafval zomaar bij elkaar gooien. Als je dat wel doet, kun je bij controle een waarschuwing of zelfs een boete krijgen én je loopt het risico dat een afvalverwerker weigert om jouw afvalcontainer te legen.

Sluit een contract af met een betrouwbare afvalpartner

De makkelijkste manier om op een goede manier van je bedrijfsafval af te komen, is door samen te werken met een professionele afvalinzamelaar. Dat kan je ervan verzekeren dat je voldoet aan de wettelijke verplichtingen. Je kunt daar dan ook voor verschillende soorten afval een goedkope container huren, zodat je het afval goed kunt scheiden.

Investeer in duidelijke afvalscheiding op de werkvloer

Een van de meest voorkomende oorzaken van fouten met bedrijfsafval, is dat er onduidelijkheid bestaat bij medewerkers. Die moeten weten als er meerdere soorten containers beschikbaar zijn en begrijpen waar alles in moet. Daarom is het belangrijk om tijd en moeite te investeren in duidelijke pictogrammen, instructies en interne communicatie. Dat kan echt het verschil maken.

Let op gevaarlijk afval

Niet elke soort afval kan in een reguliere container. Waar het gaat om zaken als accu’s, verf, olie of chemicaliën, dan spreken we over 'gevaarlijk afval'. Daarvoor gelden strikte opslag- en afvoereisen. Als jouw bedrijf met gevaarlijke stoffen werkt, al is het incidenteel, draag dan zorg voor aparte inzameling ervan.

Verkeerd aangeboden bedrijfsafval kan grotere gevolgen hebben dan je denkt. Daarom is het zaak om het thema serieus te nemen. De kans op controles is er altijd. Ten eerste is het dan belangrijk dat je je afvalscheiding goed op orde hebt, en ten tweede kan het geen kwaad als je je afvalbeleid kunt onderbouwen in de vorm van documentatie. Bewaar daarom de contracten met je afvalverwerker, facturen, afvalscheidingsinstructies voor personeel en eventuele interne rapportages goed, zodat je die als nodig kunt overleggen om aan te tonen dat je actief bezig bent met verantwoord afvalbeheer.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.