Een duurzaam vertaalbureau: Sam legt uit waarom het zijn van een duurzaam bedrijf belangrijk is

19 juni 2025 14:22

Een duurzaam vertaalbureau: Sam legt uit waarom het zijn van een duurzaam bedrijf belangrijk is

Wie vandaag de dag besluit om te beginnen met ondernemen, doet er goed aan om te investeren in een duurzaam bedrijf. In de zakelijke wereld is duurzaamheid namelijk steeds vaker de norm; zowel klanten als partners en de wereld vragen erom. Een van de ondernemers in ons land die dit begrijpt is Sam van Gentevoort, oprichter van Vertaalbureau Perfect.

Met zijn vertaalbureau heeft hij als eerste binnen de branche een B Corp-certificaat behaald, waarmee wordt aangetoond dat Vertaalbureau Perfect werkt volgens een duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. Maar: waarom is duurzaamheid zo’n belangrijk onderdeel van zijn bedrijfsvoering en waarom is het zijn van een duurzaam bedrijf anno 2025 überhaupt zo belangrijk? We zochten het voor je uit in dit artikel.

Duurzaamheid is vaker de kern van toekomstbestendig ondernemen

“We kunnen er niet meer omheen dat de wereld in een rap tempo aan het veranderen is.”, vertelt Sam. Dat klopt, want volgens uiteenlopende rapporten en onderzoeken bevinden we ons op het moment op een kritiek punt op het gebied van klimaatverandering. Als er niets verandert, zullen de gevolgen in de vorm van extreme weersomstandigheden en zelfs voedseltekorten de komende jaren alleen maar groter worden. Feit is dat iedereen zijn of haar steentje kan bijdragen om klimaatverandering tegen te gaan, maar hierbij ligt in het bijzonder een grote verantwoordelijkheid bij bedrijven. Het zijn met name de grote organisaties en ondernemingen die verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de wereldwijde CO2-uitstoot en het afvaloverschot.

Dit betekent dat het juist deze bedrijven zijn die een sleutelrol kunnen spelen in de oplossing. Zij kunnen hun negatieve impact bijvoorbeeld drastisch veranderen door duurzame keuzes te maken, zoals het overstappen op hernieuwbare energiebronnen en het verduurzamen van productieketens. Dit valt goed samen met de consumenten, partners en werknemers die alsmaar kritischer worden. Sam vertelt: “Zij verwachten steeds vaker dat bedrijven transparant zijn en hun verantwoordelijkheid nemen. Daarom kiezen ze vaak liever voor organisaties die actief bijdragen aan een betere wereld en die niet alleen bezig zijn met het maken van winst op de korte termijn. In dat opzicht is duurzaamheid steeds vaker de kern van toekomstbestendig ondernemen.”

Succesvol vertaalbureau als schoolvoorbeeld voor duurzame bedrijfsvoering

Met zijn eigen bedrijf heeft Sam ook de weg van duurzaam ondernemen bewandeld, dus hij weet waar hij het over heeft. “In 2007 begon ik met het opzetten van een Duits vertaalbureau vanuit Enschede. Daar merkte ik dat er veel Duitstalige studenten waren en al gauw bleek dat het vertaalbureau succesvoller werd dan ik had durven hopen. Het bureau is uitgegroeid tot een volwaardig vertaalbureau dat vandaag de dag hoogwaardige vertalingen levert met oog voor kwaliteit én menselijke betrokkenheid. We leveren vertalingen aan in allerlei talen, verschillende branches en met een positieve impact op mens, milieu en maatschappij. Hiervoor werd Vertaalbureau Perfect in 2023 gecertificeerd als B Corp, een internationaal keurmerk voor bedrijven die aantoonbaar iets doen voor een betere wereld. Zo’n certificering krijg je niet zomaar; je moet aan strenge eisen voldoen.”

De eisen van een B Corp certificering vragen namelijk om transparantie en concrete acties. Bedrijven krijgen deze stempel niet zomaar. Zo moeten ondernemingen zichzelf constant verbeteren op het gebied van duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, ethiek en diversiteit, iets dat ook nog eens aantoonbaar moet worden gemaakt. “Ik wist al gauw dat ik op deze manier met Vertaalbureau Perfect zou willen werken”, gaat Sam verder. “We geloven namelijk dat écht duurzaam ondernemen veel meer is dan zonnepanelen op het dak plaatsen of een papierloos kantoor hebben. Bij ons vertaalbureau stimuleren we thuiswerken, maken we gebruik van groene stroom en compenseren we actief de CO2-uitstoot die gepaard gaat met onze werkzaamheden. Ook investeren we in de ontwikkeling en het welzijn van onze medewerkers en werken we alleen samen met bedrijven en partners die onze duurzame waarden delen.”

Wat bedrijven in Nederland nu écht moeten begrijpen in het kader van duurzaamheid

Vandaag de dag zijn er eigenlijk geen excuses meer om als ondernemer niet te kiezen voor duurzaamheid. De middelen zijn er, de kennis is er en zelfs het draagvlak is er nu ook steeds meer consumenten en zakelijke partners het liefst zien dat een bedrijf duurzaam werkt. Wat alleen nog ontbreekt bij velen is de overtuiging. Zo zijn er veel ondernemers die denken dat het verduurzamen van hun bedrijf veel geld kost. Dat terwijl het in de meeste gevallen op de lange termijn juist kosten bespaart. Met een duurzamer bedrijf maak je namelijk niet alleen minder energiekosten, maar profiteer je ook van efficiëntere bedrijfsprocessen en personeel dat gelukkiger is. Dit zijn stuk voor stuk duurzamere keuzes die van invloed zijn op het bedrijfsresultaat én uiteindelijk op een betere wereld. Daar kunnen we tegenwoordig echt niet meer omheen.

Daarnaast zijn duurzame bedrijven over het algemeen veel meer in trek bij jong talent dan organisaties waar niets aan duurzaamheid wordt gedaan. Millennials en Gen Z’ers werken tegenwoordig liever voor bedrijven die actief iets bijdragen aan het milieu en de wereld. Dat geldt eveneens voor klanten, zakelijke partners en andere mensen: ook zij kiezen dus liever voor merken die ze kunnen vertrouwen en die transparant zijn over hun normen en waarden. Nu we in Nederland al enkele jaren te maken hebben met personeelstekort op de arbeidsmarkt is dit nog een reden om te beginnen met investeren in een duurzaam bedrijf. Talent scoren én behouden voor je bedrijf is iets dat op het moment niet vanzelfsprekend is, terwijl het wel essentieel is voor het bestaan van je organisatie.

Duurzamer ondernemen? Wat jij als ondernemer kunt doen

Gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die interesse hebben in duurzaam ondernemen. Maar: als je net begint, weet je misschien niet goed waar je moet starten. Sam heeft hier een duidelijk advies voor: “Begin klein, maar maak dat begin in ieder geval wel.” Je hoeft immers niet meteen alles om te gooien om duurzamer te ondernemen, maar kijk naar wat er kan en wat er binnen jouw invloedssfeer ligt. Kun je van een grijs energiecontract overstappen naar een groen energiecontract? Of kun je misschien zelfs je eigen groene stroom opwekken? Dan is dat in ieder geval al een goed begin. Vanuit daar kijk je verder naar andere stappen. Wellicht kun je je medewerkers helpen om groener te werken of deels vanuit huis te werken om zo een steentje bij te dragen aan een betere wereld.

Wat hierbij het belangrijkste is, is dat je duurzaamheid niet ziet als een project dat toevallig nu populair is. Duurzaam ondernemen is iets dat ook voor de lange (en dan bedoelen we de écht lange) termijn interessant blijft. Zie het daarom als een doorlopende reis, waarbij je je bedrijfsvoering constant verbetert en waarbij je ieder jaar een stapje verder gaat. Doe je dat op een transparante manier en met de juiste intenties? Dan heeft dat direct invloed op je bedrijf, de klanten en de toekomst. Kortom: duurzaam ondernemen is geen optie meer, maar een must. Ondernemers zoals Sam van Vertaalbureau Perfect laten zien dat dit ook daadwerkelijk mogelijk is én dat je het verschil kunt maken.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.