Een BV oprichten - waar moet je aan denken?

16 november 2017 12:26

Een BV oprichten - waar moet je aan denken?

Een BV oprichten. Het klinkt makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan vooraf werd aangenomen. Het oprichten van een nieuwe onderneming is een leuke, maar ook een spannende tijd. In deze fase wil je geen fouten maken. Beginnende ondernemers zien vaak door de bomen het bos niet meer. Aan wat voor zaken moet je denken?

Het helpt het om het geheel eens op papier te zetten. Zo heb je al snel overzichtelijk wat er moet gebeuren en wat je te wachten staat. Dit kan heel goed met behulp van een ondernemingsplan. In veel gevallen dient een dergelijk plan al opgesteld te worden, wanneer men een lening nodig heeft van de bank. Lening of niet, een goed opgesteld ondernemingsplan is een goede houvast, zeker gedurende de eerste periode.

In dit artikel vind je een aantal praktische tips bij het oprichten van een BV.

Waarom een BV? Aansprakelijkheid

Een onderdeel van het ondernemingsplan is de gekozen ondernemingsvorm. Hoewel hier geen uitleg over gegeven hoeft te worden, is het verstandig om hier goed over na te denken. Men kan dan ook twijfelen over het oprichten van een BV of bijvoorbeeld een eenmanszaak. Een groot verschil is de aansprakelijkheid. Bij een eenmanszaak is men volledig aansprakelijk, ook privé. Bij een BV is (bij behoorlijk bestuur) alleen de BV aansprakelijk. De BV wordt vertegenwoordigd door bestuurders. Dat kan één bestuurder zijn, maar ook meerdere, met gedeelde bevoegdheden. het eigendom van de BV ligt bij de aandeelhouders.

Belastingen

Een ander groot verschil tussen een BV en een eenmanszaak betreft de belastingen. Bij een eenmanszaak wordt er inkomstenbelasting gevraagd over de winst van de onderneming. Voor een BV ligt dit anders. Er wordt inkomstenbelasting geheven over het salaris en over dividend. Dividend is een uitbetaling van winst aan de aandeelhouders, wanneer dit niet gebeurd binnen de BV, dan hoeft er natuurlijk ook geen belasting over betaald te worden. Over de winst betaalt men vennootschapsbelasting. Deze belasting dient door een onderneming per boekjaar aangeven te worden bij de belastingdienst over het belastbare bedrag van de winst van de onderneming.

Kosten van oprichting

Natuurlijk zijn er al genoeg kostenposten voor een beginnende onderneming. En daar komen ook nog eens de kosten bij voor de oprichting van een BV. De Kamer van Koophandel vraagt voor een inschrijving van een onderneming 50 euro. Dit kan bij de inschrijving gelijk betaald worden middels pinbetaling of met de credit card. Hou er verder rekening mee om een legitimatie mee te nemen naar de Kamer van Koophandel. Verder dien je rekening te houden met de notariskosten. Een notaris is nodig bij het oprichten van een BV vanwege de verplichte notariële acte. Ook dit is weer een verschil met een eenmanszaak, daarbij is geen notariële acte nodig bij de inschrijving. De kosten voor een notaris kunnen flink uiteenlopen. Er zijn notarissen te vinden vanaf 300 euro, maar ook van 1200 euro. Ga dus niet in zee met de eerste de beste notaris, maar vraag diverse offertes aan.

Overige zaken

Er zijn natuurlijk erg veel andere zaken waar men bij het oprichten van een BV op moet letten. Zoals al aangegeven is hierover ook erg veel te ondervangen met een goed opgesteld ondernemingsplan. Op internet zijn er verschillende voorbeelden van ondernemingsplannen te vinden. Dit dwingt namelijk ook tot nadenken over de doelgroep, de manier waarop deze groep bereikt gaat worden en wat er jaarlijks omgezet moet worden wil de onderneming winst behalen. Andere belangrijke zaken zijn om direct te beginnen met een goede administratie. Alle inkomsten en uitgaven, maar ook uren moeten bijgehouden worden. Het is vaak ook verstandig om een zakelijke rekening te openen. En heb je al nagedacht over de verschillende verzekeringen? Verder dient er natuurlijk een goed bedrijfspand te zijn, waar de komende jaren de nieuwe BV van start kan gaan.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.