Zakelijk bloggen: belangrijk onderdeel van je merkenstrategie

7 maart 2022 14:54

Zakelijk bloggen: belangrijk onderdeel van je merkenstrategie

Misschien vraag je je regelmatig af: hoe vergroot ik mijn naamsbekendheid? Je zou met je onderneming eigenlijk meer naar buiten moeten treden. Je wilt immers dat mensen die op zoek zijn naar de producten of diensten die jij kunt leveren, ook aan jou denken. Maar je vraagt je ook af hoe je dat zou moeten doen. Denk dan eens aan de mogelijkheden die het (laten) schrijven van blogs kunnen bieden.

Wat is een blog?

Met een blog – afkorting van weblog - bedoelen we een tekst die of een artikel dat je op een website publiceert. De inhoud (ofwel content) van een blog behandelt gewoonlijk één specifiek onderwerp. Er staan vaak één of meer links in naar andere artikelen of websites die met het onderwerp verband houden.

Zakelijk bloggen is de laatste jaren enorm populair geworden. Heel veel organisaties en ondernemingen doen het al. Dat is niet voor niets, bloggen is namelijk behoorlijk effectief, zeker als het regelmatig gebeurt en de content voor de lezer interessant genoeg is.

Wat zijn de voordelen van zakelijk bloggen?

  • Je kunt aandacht vragen voor jouw producten of diensten, waardoor je naamsbekendheid toeneemt.
  • In blogs kun je je vakinhoudelijke kennis etaleren, waardoor lezers je als een expert binnen jouw vakgebied gaan zien.
  • Je kunt vragen van klanten beantwoorden.
  • Het is eenvoudig om handige tips en trucs te delen.
  • Je creëert steeds nieuwe content voor je website, waardoor zoekmachines je site beter weten te vinden.
  • Klanten en relaties kun je betrekken bij het oplossen van problemen of het bedenken van nieuwe ideeën.

Dit is zeker geen compleet lijstje, maar het geeft als het goed is wel de indruk dat bloggen voor je onderneming heel nuttig kan zijn. Je zou het een gemiste kans kunnen noemen als je deze mogelijkheid niet eens zou proberen. Dan komt natuurlijk onmiddellijk de vraag op; hoe pak ik dit aan?

Hoe begin ik met bloggen?

Vooraf zijn drie zaken belangrijk:

  • Het kiezen van een onderwerp.
  • Weten wie je lezers zijn.
  • Weten wat je met jouw blog wil bereiken.

De eerste twee punten zullen meestal geen probleem vormen. Voor het derde item geldt dat je een keuze dient te maken; wil je de lezer informeren (nieuws brengen); interesseren (amuseren en/of kennis overdragen) of activeren (overtuigen)?

Structureel bloggen

Bloggen is net als andere vormen van marketing een zaak van langere adem. Het plaatsen van één blog is dan ook niet voldoende. Regelmatig plaatsen van een blog zal op termijn het meeste effect sorteren. Dit biedt je ook de tijd en de ruimte om een breed scala aan onderwerpen voor het voetlicht te brengen. Veel bedrijven bieden immers ook meer dan één product of dienst aan.

In de praktijk blijkt het plaatsen van een blog met een frequentie van één keer per maand gedurende een langere periode een erg effectieve manier om je onderneming structureel beter onder de aandacht te brengen en zo de naamsbekendheid te vergroten. Vaak wordt het zakelijke Facebook- of LinkedInaccount gebruikt om het blog aan te kondigen en de lezer door te laten linken naar het hele artikel.

Tijd genoeg?

Regelmatig bloggen kan alleen goed als je daar structureel tijd voor vrij kunt maken. Lukt dat niet, dan is het verstandig om iemand daarvoor in te huren. Dat is trouwens ook een goed idee als je zelf niet zo’n ervaren schrijver bent.
Ervaren bloggers weten immers precies hoe ze lekker leesbare en gestructureerde teksten kunnen schrijven, inclusief een pakkend intro en aandachttrekkende kop. Daardoor worden hun blogs beter gelezen én goed gevonden door zoekmachines. En dat het levert je bedrijf meer naamsbekendheid en uiteindelijk meer klanten op…

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.