5 tips om ook in 2020 het maximale uit online marketing te halen

24 oktober 2019 13:25

5 tips om ook in 2020 het maximale uit online marketing te halen

2019 loopt langzaam op zijn einde. En dus is het hoog tijd om vooruit te blikken naar 2020. Om na te denken over hoe online marketing 2020 vorm zal geven. Het blijft altijd een beetje gissen, maar de grote trends zijn echt wel al merkbaar. Daarom deze vijf tips om ook in 2020 het maximale uit online marketing te halen.

# 1. Plaats de bezoeker centraal

Ongeacht of het nu gaat om een sociale mediastrategie of om websitecontent: je schrijft steeds in functie van je doelgroep. Het is immers die doelgroep die uiteindelijk je websitebezoeker wordt. Natuurlijk mag je nadenken over SEO, maar dat wil nog niet zeggen dat je moet schrijven voor zoekmachines. In 2020 wordt het aanbieden van waardevolle content zelfs nog belangrijker, omdat Google daar zelf steeds gerichter naar op zoek gaat. Breng vooraf in kaart wie je websitebezoeker is en naar welke antwoorden die websitebezoeker op zoek is. Kan je hen dat aanbieden? Doe dat dan ook. Maar trigger hen uiteraard voldoende om ook contact met jou op te nemen.

# 2. Maak video’s en nog meer video’s

Video’s nemen een steeds grotere hap uit het online marketingbudget. En dat mag niet verbazen, want videoadvertenties scoren nu eenmaal goed bij het grote publiek. Veel bedrijven lieten in 2019 videocontent nog links liggen, terwijl het net een effectieve manier is om internetgebruikers langdurig te prikkelen. Maak in 2020 dus een bedrijfsvideo, investeer in productvideo’s en denk aan productplacement.

# 3. Verwerk employer branding in de online marketingstrategie

Lange tijd was employer branding iets voor de HR-afdeling. Marketeers werden hoogstens even om advies gevraagd. Dit jaar was de samensmelting al beter merkbaar en we verwachten dan ook dat het in 2020 niet anders zal zijn. Want wie zich profileert als een goede werkgever, zal ook wel een betrouwbare producent zijn. IJsproducent Ben & Jerry’s doet dit bijvoorbeeld al langer. En het is niet zo onlogisch dat die trend nu ook naar Nederland zal overwaaien.

# 4. Gebruik berichtstatistieken van WhatsApp

Wij Nederlanders laten de klassieke sms’jes al langer links liggen: wij appen! En in 2018 kwam WhatsApp Business de zakelijke markt veroveren. In 2019 maakten bedrijven vervolgens massaal bedrijfsprofielen aan en omarmde ook de klantenservice WhatsApp. Een ontwikkeling die zich ook in 2020 verder zal zetten. Nu we een jaar verder zijn, is de kracht van de berichtstatistieken immers sterk toegenomen. WhatsApp is per slot van rekening een laagdrempelige manier om in contact te treden met de klantenservice, waardoor die berichtstatistieken een betere graadmeter zijn om na te gaan wat er echt leeft bij (potentiële) klanten. En dus kan je die gegevens gebruiken om je online content bij te sturen. Meer dan voldoende werk in 2020!

# 5. Ga langdurige samenwerkingen aan met influencers

De voorbije jaren stond influencer marketing nog maar in haar kinderschoenen. Bedrijven gingen aan het experimenteren en klopten bij zoveel mogelijk influencers aan. En daarvoor gebruikten ze massaal bemiddelingsplatformen. Echter is influencer marketing pas echt succesvol wanneer het voor herkenbaarheid zorgt. En net zoals Nespresso bijvoorbeeld kiest voor George Clooney, heeft ook jouw bedrijf nood aan een goed uithangbord. Gebruik de vergaarde kennis en je netwerk om op zoek te gaan naar die witte raaf die het gezicht mag zijn van jouw bedrijf. In 2020 zal je die vast wel vinden.

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.