Slim besparen in de hotelsector: zo optimaliseer je housekeeping zonder in te leveren op kwaliteit
26 juni 2025 11:01
Hotels in Nederland staan onder druk. Het is een tijd waarin het lastiger wordt om je hoofd als ondernemer boven water te houden, helemaal als je kampt met personeelstekorten. Niet alleen de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook de stijgende personeelskosten en toenemende verwachtingen van klanten maken duidelijk dat er behoefte is aan een oplossing. Gelukkig bestaat deze! In dit artikel lees je alles wat je moet weten over het outsourcen van housekeeping.
Wat houdt het outsourcen van housekeeping in?
Het is goed om te weten dat je bij het uitbesteden van de housekeeping werkzaamheden niet hoeft in te leveren op kwaliteit. Het is een oplossing om kosten te besparen, maar zonder dat gasten hier iets van merken. Het gaat echter verder dan het schoonmaken van de kamers, want deze vorm van outsourcing biedt een aantal flexibele mogelijkheden. Denk aan een linnenservice of zelfs het totaal overdragen van de housekeeping afdeling. Je bepaalt dus zelf waar je hulp nodig hebt, middels het efficiënt inzetten van housekeepingmedewerkers.
Waar gaan de meeste kosten zitten in housekeeping?
Housekeeping is een kostenpost die je als hotel niet kunt vermijden. Vaak zijn er echter bijkomende kosten die ervoor zorgen dat er meer geld nodig is, bijvoorbeeld vanwege ziekteverzuim, piekbelasting, onvoorspelbare roosters en inefficiënte planningen. Dingen waar je zelf wel invloed op hebt. Dus laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden, die deze kosten kunnen drukken.
Meer winst dankzij slim uitbesteden
Hoewel de grootste kosten uiteraard die van het personeel zelf zijn, is goed onderhoud tevens belangrijk. Denk aan het juiste onderhoud van de hotelvloeren bijvoorbeeld. Door te kiezen voor vloerspecialisten voor intensieve schoonmaak, is het mogelijk om de dagelijkse schoonmaak te verminderen.
Een ander voorbeeld is outsourcing van het linnengoed. Een linnenservice zorgt ervoor dat je gasten altijd van hygiënisch en fris linnen genieten, wat onmisbaar is voor een fijne hotelervaring. Het uitbesteden van hotel-linnengoed kan worden gedaan zonder of in combinatie met het outsourcen van housekeeping.
Extern aansturen zonder kwaliteitsverlies
Om voort te borduren op het belang van kwaliteit voor de beleving van gasten, kan het interessant zijn om housekeepingmanagers in te zetten om dit te allen tijde te kunnen garanderen. Iets waar veel hoteleigenaren (evenals facilitair managers en operations directors) voor kiezen tijdens drukke periodes. Op die momenten kan professionele aansturing door housekeeping managers hét verschil maken en zorgen voor een consistente kwaliteit, zoals de gasten dat van jouw hotel gewend zijn.
Minder regelen, meer rendement
Hopelijk heeft dit artikel je al het inzicht gegeven dat je nodig hebt, om te bepalen of het uitbesteden van housekeeping jouw hotel ten goede kan komen. Voor velen is het namelijk een dienst die zorgt voor het verlagen van de kosten, een betere service en minder personeelsdruk.
Dit zorgt er uiteindelijk voor dat het hotel beter draait, de gastentevredenheid stijgt en het huidige personeel op plekken waar dat nodig is wordt ontlast. Ofwel, denk vooruit, kies partners die werk uit handen nemen, en focus zelf op de gastbeleving.
En mocht je nog niet gestart zijn, lees dan hier onze tips voor het beginnen van je eigen hotel.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.