Influencers inzetten voor je bedrijf

12 april 2019 12:31

Influencers inzetten voor je bedrijf

Of je nu een digitale marketeer voor een groot merk of een lokale ondernemer bent: je zult de term influencer marketing vast regelmatig horen vallen. Influencer marketing heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot één van de meest gebruikte marketingmiddelen voor merken en bedrijven. Maar wat is het nu precies? Waarom zou je samenwerken met influencers, en hoe kun je dat het beste doen?

Wat is influencer marketing?

Hoewel de term influencer marketing niet heel lang geleden de kop heeft opgestoken, is het idee erachter niets nieuws. Opiniemakers, leiders, geleerden - personen die invloed hebben op het publiek zijn van alle tijden. Het voornaamste verschil tussen vroeger en nu, is het kanaal waarop deze invloed uitgeoefend wordt. Door social media is het mogelijk geworden voor de normale mens (jij en ik!) om duizenden mensen te bereiken. Influencers van vandaag de dag zijn dan ook actief op social media, en hebben hun invloed te danken aan het feit dat ze hun volgers informeren en inspireren. Influencer marketing is een marketingvorm waarbij één (of meer) van deze influencers wordt ingezet om de doelgroep van een bedrijf te beïnvloeden. Dit kan betekenen dat influencers ervoor zorgen dat een merk of product bekender wordt, of dat het imago van het merk verbetert. Het kan ook betekenen dat consumenten direct worden aangezet tot actie en/of aankoop. Omdat influencers een grote groep volgers hebben op sociale media, kunnen ze snel en gemakkelijk een grote en relevante groep consumenten bereiken en inspireren.

Waarom influencer marketing?

Influencer marketing kan bedrijven tal van voordelen bieden, zeker ten opzichte van traditionele marketingkanalen. Het belangrijkste voordeel van influencer marketing zit in de band tussen de influencer en volger: een band van vertrouwen. Anders dan bij online advertenties, kiest de consument er bewust voor om de content van de influencer te consumeren. De volger doet dit omdat ze de influencer vertrouwen. Ze hebben vaak het gevoel dat ze de influencer kennen, waardoor dit de mening over een merk positief kan beïnvloeden. De combinatie van zowel het vertrouwen die volgers in een influencer hebben als het grote bereik maakt dat influencer marketing een enorm effectieve vorm van marketing kan zijn voor bedrijven.

Hoe influencer marketing inzetten?

Wanneer je kiest om samen te werken met influencers zijn er veel verschillende mogelijkheden. Het is vooral belangrijk dat je de manier kiest die het beste bij jou, en je doelen past. Probeer daar eerst eens over na te denken: wat wil je bereiken met jouw influencer marketing campagne? Wanneer je de doelen, concreet en abstract, boven tafel hebt, kun je gaan kijken naar de executie. Wat zijn de manieren waarop je influencers kunt activeren, en welk creatief concept ga je toepassen? Probeer vooral niet het wiel opnieuw uit te vinden, en doe inspiratie op uit duizenden campagnes en artikelen die online te vinden zijn. Op basis van deze input en inspiratie kun je de briefing gaan samenstellen: de input die jij aan de influencer wilt geven, op basis waarvan zij aan de slag kunnen. Als we over al deze zaken hebben nagedacht blijft er nog één element over: het selecteren van de juiste influencer(s). Dit is wellicht het belangrijkste element van je campagne. Je campagne valt of staat immers met de hoofdpersonen. Voor het vinden van de juiste influencer en het executeren van een campagne heeft Join een gemakkelijk te gebruiken platform ontwikkeld, waarop jij niet alleen de juiste influencer vindt, maar ook je campagnes kunt beheren en je resultaten kunt evalueren.

Influencer marketing met Join

Door middel van technologie heeft Join het gemakkelijk gemaakt om samen te werken met influencers. Met Artificial Intelligence wordt het mogelijk om gericht naar relevante influencers te zoeken. Ben je op zoek naar influencers met een specifieke doelgroep, die content maken over een specifiek onderwerp, in een bepaalde plaats of allemaal? Met enkele clicks kun je gemakkelijk door de database van influencers navigeren. Binnen no-time kun je vervolgens van de influencers content selecteren en een campagne en briefing opstellen. Met het platform van Join kun jij in een persoonlijke chat contact houden met influencers, en content afstemmen naar jouw verwachtingen. Daarbij hoef je je om facturaties en contracten geen zorgen te maken: dat wordt gemakkelijk automatisch geregeld. Met de software van Join kun je gemakkelijk en snel een influencer marketing campagne opzetten, en hoef jij je alleen te focussen op het realiseren van authentieke samenwerkingen.

 

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.