Het visitekaartje anno nu: een tastbaar en blijvend effect.

13 april 2021 08:19

Het visitekaartje anno nu: een tastbaar en blijvend effect.

Er is een periode geweest dat het visitekaartje even passé leek als het polshorloge. In plaats van kaartjes uit te wisselen gingen we digitaal linken. Maar in een netwerk van duizenden namen zinkt die ene die je nodig hebt juist veel sneller weg dan in een overzicht van papieren kaartjes. En juist bij de kaartjes springen de opvallend mooi gemaakte extra in het oog. Papier is geduldig, zegt een oud spreekwoord, en opvallend ook.

Met een mooie speech, een lekker etentje of een aangename ontvangst geeft iemand zijn of haar visitekaartje af. Je introduceert jezelf en dat waar je voor staat. Het fysieke kaartje kun je dan beschouwen als de koffie achteraf: een heerlijke nasmaak die het allemaal nog eens samenvat en in het geheugen laat bezinken. Zo werd het visitekaartje decennialang gebruikt in het zakelijk verkeer, tot ook dit gedigitaliseerd moest worden. Maar hoewel er op dat vlak soms gespeeld kan worden met afbeeldingen is het digitale al snel vervallen tot simpelweg gegevens uitwisselen. Heeft dat dan hetzelfde overtuigende effect?

Een écht visitekaartje

Waarschijnlijk niet. Als we niemand nog niet kennen, typen we diens naam in op social media om een algehele indruk van die persoon te krijgen. Als we ons iemands naam herinneren doen we dat ook en wat zien we dan? Een foto met obligate glimlach en een droge opsomming van functies en opleidingen. Dat roept opvallend weinig nuttige associaties op, integendeel, het leidt alleen maar af. “Is die al zó oud?” “Ook geen slimme jongen, als-ie die studie nooit heeft afgemaakt.” “General manager in een organisatie met drie man en een paardenkop, over opscheppen gesproken.” Een echt visitekaartje roept door de combinatie van aanraking en beeld echter direct de herinnering op van het moment waarop het kaartje werd overhandigd. Dat was na afloop van een fijn gesprek, een boeiende kennismaking, een interessante beurs. Onze blik glijdt over het adres en over de contactgegevens. Een emailadres op naam, een mobiel nummer, en de drempel om een offerte op te vragen is verlaagd tot het vloeroppervlak zelf. Dat is altijd de bedoeling geweest van het visitekaartje en zo functioneert het nog steeds. Zo zijn er ook nog steeds drukkers die als geen ander weten hoe een visitekaartje zo moet worden vormgegeven dat het die gedachten oproept. Flyeralarm legt zich toe op het maken van visitekaartjes met precies dat effect. Ga naar de website om de vele mogelijkheden te bekijken.

Digitaal of duurzaam

Maar – visitekaartjes maken was toch ook een kostenpost? Digitalisering is mede zo populair omdat het zo goed als niets kost. En dan nog het milieuaspect dat er bij gekomen is… Wat de kosten betreft hoeft geen enkele ondernemer zich nog achter de oren te krabben. De digitalisering heeft namelijk ook in de drukkerswereld tot stevige kostenbesparingen geleid aan de voorbereidingskant. Eén visitekaartje laten drukken is vanzelfsprekend financieel onbegonnen werk, maar de prijs daalt bijna recht evenredig met de oplage. Vanaf enkele honderden exemplaren bedraagt de kostprijs feitelijk nog slechts enkele centen per stuk. En wat het papier betreft: dat is tegenwoordig honderd procent gerecycled. De tijd dat hergebruikt papier even dun en grijs was als dat van een stukgelezen krant ligt al ver achter ons. Het visitekaartje kan zeer fraai en volledig gepersonaliseerd worden vormgegeven en toch even volledig duurzaam zijn. En mocht iemand daar alsnog een opmerking over maken, dan kun je verwijzen naar de energie die nodig is om al die digitale opzoekingen mogelijk te maken. Eén email, daar kun je al snel één fluitketel van aan de kook brengen.

Een geurtje als accessoire

Het visitekaartje is technisch ook met zijn tijd meegegaan. De vormgeving ervan, de bestelling, de betaling – alles verloopt tegenwoordig online. Levertijden zijn verkort tot enkele werkdagen. Een gespecialiseerde drukker heeft het niet meer nodig zijn klanten via de fysieke voordeur binnen te laten maar gebruikt daarvoor de digitale. Het gemak dient de mens, maar het resultaat is nog steeds een visitekaartje van stevig papier, al dan niet voorzien van accessoires als een houder en zelfs een geurtje. Het effect is nog altijd blijvend. Het visitekaartje is een tastbaar product van inkt en papier, zoals de gever er een is van vlees en bloed.

Voor meer informatie, om de eerste stap te zetten naar uw eigen visitekaartje mét effect, ga naar Flyeralarm.

Tekst: Jeroen Kuypers

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.