Samen bouwen aan uw merk

2 november 2017 15:48

Samen bouwen aan uw merk

De bouwwereld is een traditionele markt. Maar wel een markt die volop in beweging is. Én een wereld waar zowel grote bedrijven als kleine, gespecialiseerde ondernemingen prima kunnen functioneren.

Toch is het zaak om je als bouwbedrijf (of bijvoorbeeld toeleverancier van de bouw) te onderscheiden. En dat kan heel goed door online verhalen te vertellen. In deze speciale blog voor de bouwnieuwsbrief van Hét Ondernemersbelang wil ik graag een lans breken voor een unieke combinatie van vakwerk. Want: besteed dat schrijven toch lekker uit. Het scheelt u een hoop tijd en levert u heel veel op

Wat zitten er mooie verhalen in de bouwsector! Ik kan het weten, want ik maak ze al zeker 15 jaar. Sinds ik mijn eerste interview maakte voor een bouwvakblad, ben ik een beetje verknocht geraakt aan die wereld. Het gaat altijd om mensen met passie voor hun vak. Vakmensen ook. Hoewel ik geen fatsoenlijk muurtje kan metselen, voel ik me bijzonder thuis in de wereld van de bouw.

Vakmanschap voorop

Want dat vakmanschap dat u als bouwprofessional hebt, heb ik als tekstschrijver ook. Dat durf ik zonder dralen te stellen. Maar ondanks dat kan ik mijn werk niet doen zonder mijn klanten. Zij moeten me voorzien van input en zij moeten achteraf bepalen of ik mijn werk goed heb gedaan.

Over het algemeen is dat laatste trouwens het geval. Niet voor niets houd ik het al ruim 15 jaar vol als tekstschrijver. Met een steeds maar groeiend aantal concurrenten.

Tekst blijft dan ook nodig. Sterker nog: ik durf te beweren dat tekst nog nooit zo belangrijk is geweest als tegenwoordig. Natuurlijk: kranten verdwijnen, bladen hebben het moeilijk. En willen mensen überhaupt nog wel lezen?

Jazeker! Maar dan wel als het om interessante tekst gaat, om verhalen die aanspreken. Verhalen uit de praktijk, teksten waar de lezer wat aan heeft. Ik ben ervan overtuigd dat uw investering in goede teksten u meer oplevert dan dat het u ‘kost’.

‘Ome Google’ tevreden stellen

Ja, er zijn ‘goedkope seo-tekstschrijvers’ op de markt, die ogenschijnlijk zonder moeite over ieder onderwerp een blogje produceren. Tekstjes met daarin bijvoorbeeld zoveel mogelijk het woord ‘aardappelschilmesje’, omdat de klant toevallig dit soort keukengerei verkoopt. Of, om in de bouwwereld te blijven, ‘baksteen’, ‘dakpan’ of ‘kunststof kozijn’.

Maar om ‘Ome Google’ tegenwoordig tevreden te stellen, is meer nodig dan alleen keywordfocus.

De zoekmachine is namelijk al heel slim en zal in de toekomst alleen maar intelligenter worden. Gelukkig maar! Maar de zoekmachine is wél een hele belangrijke schakel om rekening mee te houden. Het is immers één van de belangrijkste instrumenten om uw potentiële klant uiteindelijk uw definitieve klant te laten worden.

Hoe bereikt u via die zoekmachine uw klant? Door het blijven vertellen van uw verhaal, op een prettig leesbare manier. Zo houdt u Google (en andere zoekmachines als Bing! en DuckDuckGo) tevreden. En daarmee de potentiële bezoeker van uw website, uw wellicht toekomstige klant.

Investeren in kwaliteit = bouwen aan uw bedrijf

Door te investeren in een goede tekstschrijver – ik ken er nog wel één – weet u dat uw verhaal goed verteld wordt. U wordt (goed) zichtbaar. Voor uw potentiële klant, uw bestaande relaties én uw concurrent. Uw concurrent die door uw zichtbaarheid de online slag verliest.

Het betekent trouwens niet dat u helemaal niets hoeft te doen. Sterker: als we écht met elkaar gaan samenwerken, dan verwacht ik juist veel van u!

• Input. Liever te veel dan te weinig: dat kan mondeling (interview/gesprekken) en schriftelijk (een goede schriftelijke briefing, bestaand foldermateriaal en andere teksten) zijn.

• Een kritische blik op mijn concepttekst. Het zou raar zijn als ik in één keer raak schiet. U mag vrij schieten op het concept dat ik u voorleg. Maar ik verwacht wel een beargumenteerd commentaar. Mooi: zo denkt u ook nog eens extra na over uw bedrijf of product. Dat kan nooit kwaad!

• Controle tot op het einde. Pas als de laatste punt op de juiste plek staat, kunnen we beiden tevreden zijn.

Kortom: een échte tekstschrijver heeft zijn opdrachtgever nodig, een écht goede tekst is een samenwerking tussen opdrachtgever en copywriter, redacteur, storyteller, beroepstikker, tekstschrijver of hoe u mijn beroepsgroep ook wilt noemen.

Samen bouwen we aan uw merk. U door uw werk goed te doen en mooie gebouwen te bouwen of om bestaande panden te verfraaien en ik door uw werk te beschrijven. Door uw verhaal te vertellen. Zo halen we het maximale resultaat uit uw én mijn werk.

Kom, we gaan aan de slag!

Tekst: freelance tekstschrijver Johan Koning, tekstbureau LetterLuck

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.