Zijn webinars de toekomst?

21 februari 2022 16:37

Zijn webinars de toekomst?

De reden dat je dit leest, zegt genoeg. Ik weet het, jij weet het, iedereen weet het. Webinars zijn de toekomst! En net als bij andere visionairs, moet jij de rest overtuigen van jouw heldere kijk op de toekomst. 

In dit artikel ruimen we een aantal misstanden uit de weg en wordt het duidelijk waarom webinars de toekomst zijn!

Webinars alleen voor evenementen? 

Een van de grootste fouten is dat men denkt dat webinars een oplossing zijn voor eenmalige evenementen. Dit is zeker niet het geval! Je doelgroep vraagt namelijk om consistentie en webinars helpen je daarbij! 

Het is natuurlijk de droom dat wanneer je een eenmalig evenement organiseert, je doelgroep al met open armen staat te wachten om de uitnodigingen in ontvangst te nemen. Helaas, is de werkelijkheid toch net iets anders.

Wil jij in contact komen met je doelgroep? Dan willen zij graag weten wanneer je er bent! Neem een voorbeeld aan Youtube. Het niet voor niks dat ze consistentie belonen in het publiceren van video’s. Wanneer jij elke maand of week op een vast tijdstip een video publiceert, pakt het algoritme het beter en sneller op. Daar is natuurlijk een reden voor! Elke doelgroep houdt van consistentie en verwachting die ze van te voren kunnen inschatten! 

De sleutel tot succes is om je doelgroep stap voor stap te laten groeien. De meest succesvolle Youtubers zijn niet succesvol geworden door slechts één keer in de zoveel tijd een video te publiceren. Het vraagt om consistentie en laat dit precies hetzelfde zijn als bij webinars!

Creëer continuïteit in het geven van webinars. Het resultaat is dat jij een snel groeiende, loyale kijkersgroep krijgt die een echte binding voelen met jouw bedrijf.

Offline vs online events

Nu de wereld weer langzaam gaat denken over het leven na corona, is het weer mogelijk om zakenrelaties face-to-face te zien. En ik moet toegeven dat ik het erg gemist heb om klanten weer in het echt te ontmoeten.

Dat betekent niet dat we moeten terugkeren naar hoe het vroeger was. Tijdens de pandemie hebben juist veel bedrijven ontdekt wat het gemak is van online events. 

Goedkoper dan evenementen

De pandemie toonde aan dat je je doelgroep kan bereiken op een heel efficiënte manier. Bovendien is een webinar organiseren veel goedkoper dan een offline evenement. Er zijn geen kosten voor de locatie, catering, het vervoer van mensen en ook de lagere kosten voor het inhuren van gastsprekers. 

Gemak voor je doelgroep

Laten we eerlijk zijn, het is toch geweldig om in je thuiswerk-outfit op je eigen comfortabele bank een online evenement bij te wonen? En het werd nog beter doordat je niet uren in een auto of vliegtuig hoefde te zitten om een evenement bij te wonen. Met dat gezegd, lijken online events een no-brainer! 

De grootste zaal, zo goedkoop mogelijk

Naast het feit dat online evenementen veel goedkoper zijn, is het ook veel schaalbaarder om webinars te hosten. Tijdens een offline evenement, heb je altijd de ongemakken van een maximum aantal aanwezigen. Wanneer dat aantal bereikt is, is de zaal vol. Met webinar software is dit geen probleem, je upgrade gemakkelijk zodat je genoeg ruimte hebt voor iedereen.

En ook de andere kant op werkt het geweldig. Wanneer je een grote zaal huurt en er komt bijna niemand opdagen, dan kan dat schadelijk zijn voor je reputatie. Met online events heb je dit probleem niet.

De feiten op een rij

Mensen zijn sinds de pandemie gewend geraakt aan webinars en vinden ze erg handig. In vergelijking met offline events is het makkelijker voor organisator en deelnemer om deel te nemen aan online events. Het hosten van webinars is makkelijker, goedkoper, toegankelijker, efficiënter en effectiever dan offline events. Waar wacht je dus nog op? 

De toekomst van het geven van events zijn webinars!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.