Worksuite rebrands naar InQommon

3 februari 2022 10:50

Worksuite rebrands naar InQommon

Innovatief online platform InQommon matcht professionals wereldwijd

Een innovatief zakelijk en social matchmaking-platform voor professionals uit de hele wereld, actief in de vakgebieden technologie, innovatie, marketing, finance en meer. Dat is InQommon. The place to be om met peers en relevante connecties contacten te leggen, kennis en inzichten uit te wisselen en nieuwe business te genereren. Ondernemers Derk Disselhoff (31), Joey Davelaar (29) en Tim Jansen (27), die het platform hebben bedacht en gerealiseerd, weten het zeker: InQommon wordt een groot succes.

Professionals in ondervertegenwoordigde teams hebben, ongeacht hun senioriteit, vaak het gevoel dat ze op een eiland werken. Ze hebben een sterke behoefte aan contact met peers; om inhoudelijke problemen en uitdagingen te bespreken, of bijvoorbeeld om te brainstormen over strategische onderwerpen. In de praktijk blijken deze professionals vaak meer gemeenschappelijke interesses te hebben dan alleen het specifieke vakgebied. Social networking is dan ook een mooie bijvangst.

“Je moet het zo zien, InQommon is eigenlijk een combinatie van LinkedIn en Tinder”, aldus Derk Disselhoff. “Je wordt gematcht aan een andere tech professional op basis van je profiel en van de motivaties die je daarin hebt aangegeven. Misschien zoek je een specifieke expertise, misschien wil je brainstormen over een bepaald onderwerp, of heb je een investeerder nodig voor een tech project. Het systeem is gebaseerd op Artificial Intelligence (AI) en een algoritme dat voortdurend wordt getraind. Het resultaat is een match van zeer hoge kwaliteit.”

InQommon v.h. Worksuite

Het idee achter InQommon bestaat al langer. Derk Disselhoff: “Drie jaar geleden, in januari 2019, hebben we Worksuite opgericht. Het platform zoals het toen was, was vooral gericht op betere en goedkopere werving van data scientists, data engineers, machine learning engineers en developers. Met Worksuite wilden we een brug slaan tussen hiring manager en expert, zonder tussenkomst van recruiters. Maar na verloop van tijd bleek dat het platform vooral werd gebruikt om te netwerken en om experts aan elkaar te linken. Dat was voor ons aanleiding de koers te verleggen. Het netwerken en het delen van kennis staan nu volledig centraal. Vandaar ook onze naam, InQommon. Dé plek waar professionals uit de hele wereld zoveel met elkaar gemeen hebben, dat ze elkaar vooruit helpen.”

Netwerken in de techwereld

Binnen de techwereld is netwerken in de vorm van kennis delen met peers nog belangrijker dan in andere vakgebieden. Joey Davelaar: “Het is een wereld die razendsnel verandert. Nieuwe technologieën, nieuwe inzichten, verschillende programmeertalen, een grote set aan tools, diverse online strategieën, talloze kansen; met elkaar sparren is onmisbaar geworden als je jezelf wilt ontwikkelen binnen deze wereld. Digitaal werken maakt het nóg makkelijker om experts bij elkaar te brengen; fysieke afstand doet er simpelweg niet meer toe.”

‘The future of work’

De pandemie heeft dit verder versterkt. Digitale meetings met behulp van videosoftware zijn niet meer weg te denken uit het leven van vele professionals. “Er zijn zelfs bedrijven die tijdens de pandemie een digitaal hoofdkantoor hebben opgericht”, aldus Joey Davelaar. “Otrium bijvoorbeeld. Het thema ‘the future of work’ staat inmiddels bij nagenoeg alle bedrijven bovenaan de agenda. Dit heeft de groei van InQommon een enorme boost gegeven en draagt bij aan onze doelstelling de techwereld nog dichter bij elkaar te brengen.”

Toestroom professionals

Na de eerste grote golf van inschrijvingen door professionals met een achtergrond in data science, AI en development, sloeg de InQommon-vonk over op mensen die werkzaam zijn in digital marketing, product design en innovatie. “Sinds kort komen daar ook steeds meer finance professionals, (quantitative) traders en cryptocurrency-ondernemers bij”, zegt Joey Davelaar. “We richten ons op de volledige techwereld, daar horen ook ondernemers en investeerders bij. Onze gebruikers zijn afkomstig uit meer dan 40 landen, vooral in Europa, Azië en Afrika.”

Algoritme

Het matchmakingsysteem van InQommon is gebaseerd op een combinatie van twee technologieën. De eerste is vergelijkbaar met de technologie achter Tinder, waarbij het gedrag van de gebruiker het aanbevelingssysteem versterkt. De tweede lijkt op de technologie achter Amazon, waarbij het algoritme bekijkt wat de overeenkomsten zijn tussen verschillende statistieken. InQommon meet en analyseert voortdurend hoe het platform wordt gebruikt. “Die gegevens gebruiken we om de ervaring van onze users nóg beter te maken”, licht Tim Jansen toe. “Belangrijk om te weten is dat de gebruikers zélf verantwoordelijk zijn voor het trainen van hun algoritme. Na elk contact via het platform voeden ze het systeem met een beoordeling. Vergelijk het met wat je doet na een Uber-rit. Die feedback zorgt ervoor dat het model zichzelf traint en steeds betere matches maakt.”

Gebruikers over InQommon

InQommon wordt door gebruikers voor uiteenlopende doeleinden ingezet. Gemiddeld hebben zij drie keer per maand een online meeting van ongeveer 45 minuten via het online platform. Nikki Bueno de Mesquita, Pricing & Data Analyst Manager van Shell, gebruikt InQommon vooral om over mogelijke technische oplossingen te sparren en te valideren met behulp van peers omtrent dynamic pricing. Marc Jellema, CTO van Innoleaps, zet InQommon in om op een strategisch niveau te sparren over actuele vraagstukken. En Ken Lam, Innovatie & Growth expert bij The Talent Institute, ontmoet hier andere digital marketeers met wie hij kennis uitwisselt en die hij helpt met zijn expertise op het gebied van growth marketing. Gebruiker Ilya Kulyatin, voormalig Quantitative Researcher bij Flow Traders en inmiddels FinTech ondernemer, heeft dankzij InQommon vervolggesprekken gehad met Quantitative Traders over mogelijke samenwerkingen en potentiële investeringen.

Gebruiker Frank Oonk, een in Indonesië geboren crypto-ondernemer die op zijn twaalfde naar Nederland verhuisde, heeft weer een heel andere insteek: “Nu mijn cryptobedrijf goed loopt en ik hier een mooi leven heb opgebouwd, wil ik iets teruggeven aan de plek waar ik geboren ben: Jakarta.” Frank doneert digitale portemonnees (wallets) gevuld met cryptomunten aan mensen die ze goed kunnen gebruiken. “Via InQommon ben ik in contact gekomen met andere crypto-ondernemers met een vergelijkbare mindset. Zij hielpen mij verder richting mijn doel. En het ging zo snel! Binnen een paar minuten had ik me aangemeld op het platform en tien minuten later had ik mijn eerste online videomeeting gepland staan. Ik wist niet wat me overkwam! Vanaf dat moment wist ik zeker dat de match goed zou zijn. Het team achter InQommon weet precies wat matchmaking en user experience inhouden. Mijn meetings zijn tot nu toe altijd heel waardevol geweest, omdat de matches ook echt relevant zijn. Ik heb zelfs een real-life zakendiner gehad met een andere Nederlandse crypto-ondernemer.”

Volgens Joey Davelaar illustreren deze voorbeelden heel goed waar InQommon voor staat: “InQommon brengt de techwereld en professionals écht dichterbij elkaar. En daarvoor hoeven ze relatief weinig te doen, want het platform regelt autonoom de volgende stap. Naarmate het algoritme wordt gevoed en getraind, neemt de kwaliteit van de matches nog verder toe. Verder zijn we bezig met het onderzoeken van de mogelijkheid andere databronnen aan het platform te koppelen. Denk bijvoorbeeld aan personality indicator Crystal Knows en het Big Five persoonlijkheidsmodel. Hoe rijker de profielen, hoe beter de matches.”

InQommon het komende jaar

Het komende jaar blijft InQommon zich richten op productontwikkeling en user groei, deels aangejaagd door extern kapitaal. “We hebben de afgelopen 2,5 jaar ruim zes ton aan groeikapitaal opgehaald bij ondernemers met ervaring in tech, hr en matchmaking”, licht Derk Disselhoff toe. “Gezien de ontwikkelingen ligt een nieuwe ronde groeikapitaal in de lijn der verwachtingen, dus dat is slechts een kwestie van tijd.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.