Werknemers die niet te vinden zijn, hoe vind je ze tóch?

16 maart 2020 09:54

Werknemers die niet te vinden zijn, hoe vind je ze tóch?

Krapte op de arbeidsmarkt. Alleen al in de techniek worden momenteel ruim 1.800 Zeeuwse vakmensen in gezocht. Met zoveel vraag en weinig aanbod, hoe vind je dan nog die schaarse mensen?

De Pooter is actief in de personeelsbemiddeling in diverse sectoren, waaronder de techniek en procesindustrie. De kennis en ervaring die ze in de afgelopen 70 jaar hebben opgebouwd brengen ze dagelijks in de praktijk. Onder meer bij het zoeken naar de pareltjes op de arbeidsmarkt, zoals ze het zelf noemen. Ze delen de kern van hun specialisme en leggen uit hoe je met een gerichte strategie tóch die schaarse mensen uit de arbeidsmarkt kunt halen.

Breng je doelgroep tot leven

“Als je niet weet wie je zoekt, vind je diegene ook niet.” Het zou een uitspraak van Johan Cruijff kunnen zijn. Het is het startpunt van jouw zoekstrategie. Kruip in de huid van de ideale kandidaat en maak een feitelijke en beeldende omschrijving van die persoon. Benoem drie harde én drie zachte criteria die voor hem/haar belangrijk zijn in een baan. Ook kun je drie organisaties beschrijven waar je ideale kandidaat nu werkzaam is. Zo kom je tot een persona of profiel, waar je de verdere strategie op gaat afstemmen. En dat kunnen er best twee of drie per functie zijn.

Om tot goede persona’s te komen, maken we bij De Pooter gebruik van doelgroepdata. Dat geeft ons inzicht in waar en hoe we doelgroepen gericht kunnen bereiken en overtuigen. Aspecten die deze doelgroep naar een nieuwe werkgever laten bewegen komen daarin bijvoorbeeld naar voren, maar ook via welke mediakanalen ze te bereiken zijn. De persona’s gaan helemaal leven als je een paar interviews met huidige werknemers afneemt.

Hoe maak je impact?

De persona’s komen centraal te staan in je zoekstrategie. Dat is de volgende stap. En die bestaat niet alleen uit het schrijven van de vacaturetekst. Nee, je wilt impact maken. Je denkt dus eerst na over wat je kandidaten te bieden hebt. Drie zaken zijn daarin van belang: randvoorwaarden (elementen die sowieso in een baan moeten zitten), beweegfactoren (redenen voor kandidaten om de switch te maken) én kritische wervingsfactoren (beweegfactoren voor de doelgroep waar jouw organisatie zich op onderscheidt). Je neemt dus niet alleen het arbeidsvoorwaardenpakket mee, maar maakt een compleet plaatje met bijvoorbeeld ook de contractvorm, opleidingsmogelijkheden, werksfeer et cetera.

Rondom de kritische wervingsfactoren ga je de boodschap opbouwen. Deze boodschap moet kandidaten enthousiasmeren en doen beslissen om te gaan solliciteren. Het schrijven van een goede vacaturetekst is hierin erg belangrijk, maar denk ook aan de boodschap die je elders gaat verspreiden. Bedoeld om potentiële kandidaten nieuwsgierig te maken en naar de vacaturetekst te trekken.

Dat doe je door een keuze te maken in welke media-kanalen je gaat inzetten. We gaan ervan uit dat jouw doelgroep schaars is. Slechts een klein percentage daarvan is actief op zoek naar een nieuwe baan. Het plaatsen van de vacature op jobboards is dus niet voldoende. Je moet de boodschap verspreiden op plaatsen waar je doelgroep is. En die heb je bij het opstellen van je persona al in kaart gebracht. Wij kiezen vaak voor een combinatie van searchen en sourcen in onze eigen database en netwerk, jobboards en LinkedIn én (online) advertising. Op die manier bereiken we zowel actief als passief werkzoekenden.

Meten is weten

Als de strategie is uitgetekend ben je klaar om met de werving aan de slag te gaan. Dan wil je ook weten of de strategie werkt. Hiervoor meet je verschillende zaken. Welke kanalen leveren de meeste vacatureviews op? En welke de meeste sollicitaties? Hoe snel haken bezoekers af bij het lezen van de vacaturetekst? Welke feedback krijg je van kandidaten die je actief benadert? Deze waardevolle informatie gebruik je niet alleen om de strategie bij te sturen, maar ook om ervan te leren bij het uitzetten van volgende vacatures.

Natuurlijk is het niet eenvoudig om mensen te vinden die er weinig zijn. We zijn er wel van overtuigd dat je een grote voorsprong hebt op het moment dat je plan goed doordacht is. Bij veel van je concurrenten is dat namelijk nog niet het geval. Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij de zoektocht naar technische vakmensen? Neem eens contact op met De Pooter.

De Pooter

Axel | Middelburg | Bergen op Zoom

info@depooter.nl

+31 (0)88 – 13 48 300

http://www.depooter.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.