Waarom innovatie vereist is voor ondernemers tijdens de Corona crisis

8 september 2021 14:55

Waarom innovatie vereist is voor ondernemers tijdens de Corona crisis

De coronacrisis heeft het bedrijfsleven op de kop gezet, waarbij het duidelijk is dat innovatie voor bepaalde bedrijven levensreddend is geweest. Denk maar aan de restaurants die de deuren dicht moesten doen en overgestapt zijn op een ander verdienmodel. Bijvoorbeeld door maaltijden naar de klanten toe te brengen in plaats van gasten in het restaurant te ontvangen. Hierdoor is het inkomensverlies door de sluiting voor gasten deels opgevangen. Zo is innovatie voor veel branches belangrijk geweest tijdens de coronacrisis en blijft het van belang om nieuwe verdienmodellen te realiseren. Dit onder meer ook om de concurrentie voor te blijven en in te spelen op de klantbehoefte.

Kansen benutten uit noodzaak

De coronacrisis heeft veel ondernemers ertoe genoodzaakt om aan te sturen op innovatie en nieuwe ontwikkelingen. Het is ondernemers eigen om kansen te zien en deze te benutten. De noodzaak is een belangrijke drijfveer om innovaties door te voeren. Kansen zijn er echter altijd en ook te benutten als er niet direct een noodzaak aanwezig is. Innovatie en ontwikkeling blijven daarom ook na de coronacrisis van belang om als bedrijf met een stevig fundament verder te groeien in de toekomst. Dat kan onder meer door je aandacht te richten op bestaande en nieuwe verdienmodellen.

Onderscheid maken met bestaand verdienmodel

Het hoeft niet altijd zo te zijn dat je een compleet nieuw verdienmodel dient te ontwikkelen om je bedrijf te laten voortbestaan of te laten groeien. Bestaande verdienmodellen zijn daar eveneens prima voor te gebruiken. Het is dan wel belang om je met je eigen verdienmodel te onderscheiden van de concurrentie die altijd op de loer ligt. Neem daarom het verdienmodel eens onder de loep en onderzoek wie je klanten zijn en welke nieuwe klanten ermee binnen te halen zijn. Bekijk ook hoe je concurrentie het aanpakt en op welke manier jij dat beter kan, want daarmee is het onderscheid te maken. Een kleine verandering is ook als innovatie te zien. Bijvoorbeeld door je service nog beter te maken of door je klanten meer te binden aan je bedrijf.

Extra verdienmodel toevoegen

De coronacrisis heeft in elk geval geleerd dat ondernemers zeer innovatief zijn als er een deur dichtgaat. Het is dan zaak om een andere deur weer open te doen. Heb je bijvoorbeeld een fysieke winkel, maar ben je digitaal nog niet geoptimaliseerd? Het is vrij eenvoudig om een extra verdienmodel toe te voegen. Een fietsenwinkel heeft de mogelijkheid om online fietsen te gaan verkopen. Zo kan je als kapper of schoonheidsspecialist tutorials online verzorgen met als extra verdienmodel dat kijkers online producten kunnen bestellen. Het kan ook andersom door als online ondernemer juist een fysiek verdienmodel te creëren. Bijvoorbeeld door een webshop te combineren met een winkel waar klanten naartoe kunnen komen of door een showroom te openen. Een ander type verdienmodel betreft de optie om klanten de gelegenheid te bieden zich te abonneren op een product of dienst. Dit is een van de innovatieve verdienmodellen die op dit moment sterk in opkomst zijn.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.