Tips om de kwaliteit van jouw website hoog te houden
6 september 2024 11:00
Bedrijven kunnen tegenwoordig niet meer zonder website. Het wijde web wordt als eerste geraadpleegd zodra mensen op zoek zijn naar informatie, producten en diensten. Daarom is het belangrijk dat jouw website goed vindbaar is. Dit maakt dat je geen potentiële klanten misloopt en je groei kunt blijven doormaken.
Toch blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. De digitale concurrentiestrijd is heftig. Je moet altijd een stapje vooruit denken om deze te winnen of in elk geval je goede positie te behouden. Dit betekent dus zeker dat de kwaliteit van je website goed moet zijn en goed moet blijven. Maar hoe voorkom je dat je waardevolle steekjes laat vallen en hierdoor wegzakt in de resultaten? In dit artikel geven we enkele tips.
Snelle laadtijd
Het is voor de gebruiksvriendelijkheid en de vindbaarheid van de site van belang dat er een snelle laadtijd is. Dit vertelt namelijk veel over de kwaliteit van de site. Bovendien loop je het risico dat mensen bij een trage laadsnelheid jouw site wegklikken en elders gaan zoeken. Het algoritme van een zoekmachine pakt dit haarfijn op, waardoor je positie hierin ook snel zal dalen.
Een snelle laadtijd creëer je door te voorkomen dat de browser eerst veel scripts moet laden. Hierbij kun je dus ook denken aan het vermijden van client-server tagging en het toepassen van serverside tracking. Het verschil is dat de informatie dan niet verzameld wordt op de browser van de gebruiker, maar naar een aparte server wordt verplaatst. Hierdoor doet de site er minder lang over om alles te laden.
Optimaliseer ook het gebruik van afbeeldingen en video’s. Hierdoor duurt het minder lang om ze in te laden en zullen pagina’s sneller zichtbaar worden. Probeer het gebruik van afbeeldingen echter niet te beperken, want ook dit kan juist de vindbaarheid van je site verbeteren.
Website optimaliseren op basis van zoekgedrag
Zeker bij de start van een website is het best lastig om te bepalen wat de klant precies voor informatie zoekt. Daarom is het belangrijk om gegevens te verzamelen op het gebied van zoekgedrag. Besef wel goed dat de privacy van de websitebezoeker hierbij niet in het geding mag komen. Je moet je wel houden aan de strenge privacyregels. Lees je daarom goed in en implementeer enkel dergelijke marketingtools met behulp van specialisten zoals www.adpage.io.
Regelmatig nieuwe content delen
Wat voor bedrijf je ook runt, de klant zal hoe dan ook op zoek zijn naar informatie. Het is daarom niet voldoende om enkel informatie over je bedrijf zelf te delen. Zorg er ook voor dat ze op andere manieren worden geïnformeerd. Zo verhoog je de waarde van de content die je deelt.
Stel, je bent een kapper. Dan zou je ook artikelen kunnen plaatsen over haarverzorging of manieren waarop ze hun haarkleur langer kunnen behouden.
Dit zijn dingen waar de lezer echt iets aan heeft en waardoor je ook sneller zal ranken op relevante zoekwoorden. Door regelmatig nieuwe en waardevolle content te leveren zal je site ook actiever blijven in de ogen van de zoekmachines.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.