Strategisch inzetten van online marketing essentieel voor groei onderneming

7 september 2021 13:26

Strategisch inzetten van online marketing essentieel voor groei onderneming

Voor elke onderneming is het essentieel om de doelgroep, en daarmee de uiteindelijke klant te bereiken. Daarvoor bestaat een bijna eindeloze mix aan online mogelijkheden. Omdat elk bedrijf weer anders is, zal die mix van marketingkanalen altijd weer een unieke zijn. Digital marketing is nu eenmaal maatwerk en dit ervaren online marketingbureau, onder meer actief in Almere, heeft de expertise in huis om het gehele marketingproces te begeleiden.

Doelstellingen

Voordat een bedrijf op zoek kan gaan naar de best passende e-commerce strategie, is het essentieel om samen een of meerdere concrete doelstellingen vast te stellen. Mogelijk wil een bedrijf meer websiteverkeer creëren, een grotere naamsbekendheid opbouwen of een hogere verkoop van een bepaald product of dienst bewerkstelligen. Wanneer het doel eenmaal duidelijk is, kan dat de juiste richting aan de online marketing campagnes geven. Het is het fundament waarop telkens kan worden teruggevallen.

Doelgroepen

De doelstellingen zijn bepaald, die zijn dus duidelijk. Maar minstens zo belangrijk is het bepalen van de doelgroep voor het te verkopen product of dienst. Iedere doelgroep gedraagt zich namelijk anders en heeft afwijkende interesses, zowel online als offline. Of het nu gaat om een specifiek marketingkanaal, de vorm van de campagne of de content, alles moet gericht zijn op die specifieke doelgroep. Relevantie zorgt voor resultaat.

Customer journey

Hiermee wordt de ‘klantreis’ aangeduid die uit verschillende fases bestaat; See, Think, Do en Care. Tijdens elke fase kun je een potentiële klant prikkelen met de juiste strategie. Tijdens de eerste fase, ‘see’, hebben klanten jouw product/dienst net leren kennen. Het is de grootste doelgroep, die ook de meeste afvallers zal kennen. De groep die overblijft, overweegt om het product of dienst te kopen. Die zitten in de ‘think’ fase. Deze klanten hebben interesse, maar zullen nog niet direct overgaan tot koop. Dit is hét moment om iemand naar fase drie te begeleiden - ‘do’ - waarin de klant jouw product/dienst afneemt. Dit lijkt het belangrijkste stadium, maar zeker zo belangrijk is de ‘care’ fase. Dit is de fase waarin je moet zorgen dat je de klant ook daarna vasthoudt. Het is dus van groot belang om loyaliteit te creëren aan het merk, zodat een klant de volgende keer weer terugkomt.

Online marketing melange

Nu alles over doelstelling en doelgroep bekend is, kan de perfecte mix van marketingmiddelen worden vastgesteld. Digital marketing is een breed begrip, het kan uit meerdere activiteiten bestaan. Denk aan zaken als zoekmachineoptimalisatie, adverteren op social media, e-mailmarketing etc.  Natuurlijk kun je aan de slag te gaan met één van de verschillende kanalen en middelen, maar het beste resultaat zit juist in de combinatie. Alles heeft effect op elkaar. Het doel is om het beste resultaat te behalen. Dit online marketingbureau adviseert je graag over de optimale inzet van digital marketing voor jouw bedrijf!

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.