Challenge based leren ROC Nijmegen: Samen vraagstukken uit de praktijk oplossen

16 oktober 2023 09:54

Challenge based leren ROC Nijmegen: Samen vraagstukken uit de praktijk oplossen

Mariska Koopmans en Diana van Rooijen: “Help onze studenten, uw toekomstige medewerkers, aan nieuwe praktische uitdagingen. Ze verdienen het.”

Aansluiten bij de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is voor ROC Nijmegen als mbo-opleider een vanzelfsprekendheid. Jongste voorbeeld hiervan is challenged based leren. De nieuwe benadering maakt dit studiejaar voor het eerst deel uit van het reguliere studieprogramma binnen het cluster Hospitality.

Het onderwijscurriculum van ROC Nijmegen wordt sinds jaar en dag afgestemd op de arbeidsmarkt waarvoor de studenten worden opgeleid. En die verandert in snel tempo. Reden om opleidingen anders aan te bieden. Modulaire concepten met crossovers tussen voorheen gescheiden opleidingen brengen flexibiliteit om de arbeidsmarktkansen voor studenten te vergroten. De nieuwste ontwikkeling op dit vlak is challenge based leren.

‘Hoe zorgen we ervoor dat horecamedewerkers zich uitgenodigd voelen een bezoek te brengen om inspiratie op te doen (HANOS Nijmegen)?’ ‘Hoe zorgen wij ervoor dat onze bezoekers vanaf het moment van aankomst een warm welkom ervaren (Museumpark Orientalis) ?’ Hoe verhogen we onze gastvrijheidsbeleving ondanks de weinige contactmomenten met onze bezoekers (Stichting Hubert Nijmegen)? ‘Hoe zetten we digitalisering in die bijdraagt aan de gastbeleving en de persoonlijke benadering (Thermen Berendonck)?’ ‘Wat kunnen we doen zodat daggasten meer gebruik maken van onze activiteiten en faciliteiten?’ En: ‘Hoe zorgen we ervoor dat gasten vanaf het moment van boeken tot het moment van aankomst op het park al een gevoel van hospitality ervaren (Centerparcs) ?’ Het zijn allemaal challenges uit de pilotfase van de nieuwe aanpak, met als gemeenschappelijkheid: gastvrijheid.

Vernieuwing

“We merken dat studenten graag werken met echte praktijkvraagstukken en dat ze het reuze interessant vinden wat er bij organisaties allemaal achter de schermen gebeurd”, opent Diana van Rooijen. Ze is Onderwijsmanager Cluster Hospitality bij ROC Nijmegen. Daartoe behoren opleidingen als Toerisme, Recreatie, Retail, Luchtvaartdienstverlening, Facilitair en Horeca. Haar cluster heeft proefgedraaid met de challenged based methode. “Na twee pilots is het concept zodanig uitgekristalliseerd dat we het studiejaar 2023 – 2024 regulier aanbieden aan onze studenten.”

“Docenten halen de challenges op bij bedrijven uit hun netwerk”

“De methode is een volgende stap in onze onderwijsvernieuwing, die handen en voeten geeft aan flexibel en uitdagend onderwijs in samenwerking met organisaties in het toekomstige werkveld. Breed en plus zoals wij het noemen. Je kennis en vaardigheden praktisch inzetten, maar dan samen in teamverband met andere studenten van andere studierichtingen. Leren van de situatie en van elkaar door als team aan de oplossing van een challenge te werken. Het is fundamenteel anders dan een praktijkstage, waar je als student een tijd in een organisatie meedraait. Een challenge is intensief, je bent op elkaar aangewezen als groep.”

Traject

“De keuze om in het cluster Hospitality met de leerroute te starten is gemaakt omdat hospitality, ofwel gastvrijheid, een steeds belangrijker onderdeel van werk wordt. Vakmanschap vinden klanten vanzelfsprekend. Met gastvrijheid en oprechte aandacht win je ze”, aldus Mariska Koopmans, bij ROC Nijmegen verantwoordelijk voor Onderwijsontwerp en Onderwijsontwikkeling en tevens praktijkdocent. Ze is als procesbegeleider betrokken bij de leerroute. “De challenge based benadering is vormgegeven als ‘Expeditie Hospitality’ en bestaat uit een aantal elkaar aanvullende componenten. Beginpunt is een kick off bij Vasim waar studenten kennismaken met het hele leertraject en ondergedompeld worden in het thema Hospitality. Stap twee is ‘expeditie klantreis’ binnen onze leerwerkbedrijven, waar de studenten handelingen en vaardigheden aanleren. Vandaaruit splitst het traject in ‘expeditie bedrijfsleven’, waarin studenten bedrijven bezoeken en interdisciplinair samenwerken om te onderzoeken en ontdekken, en ‘expeditie leidinggeven’ binnen onze leerwerkbedrijven, waarbij de focus ligt op leidinggevende aspecten. Sluitstuk van het traject is de challengeweek.”

“In de challengeweek werken studenten van verschillende opleidingen binnen het cluster Hospitality samen in teams”, schetst Van Rooijen. “Elk team is multidisciplinair samengesteld door de docenten en wordt ook door hen gecoacht. Die teamsamenstelling is wennen voor de studenten, want ze kennen elkaar niet. Ze moeten gaandeweg elkaar en elkaars kwaliteiten ontdekken. Dat kan het best door een aantal dagen aaneen vanuit een externe locatie te werken.”

“In de afgelopen pilot was dat creatieve broedplek Hubert. Op dag één kwamen de bedrijven naar Hubert om hun challenge toe te lichten. Vervolgens kozen de teams hun challenge en gingen ze naar de betreffende organisatie toe. Hubert bleef het verzamelpunt om samen de voortgang te bespreken. Wat ging er goed, wat kon anders en beter, hoe pak je dat aan. Belangrijk in het hele gebeuren is samenwerken, van elkaar leren, feedback leren geven en ontvangen en het praktisch oplossen van jouw teamchallenge. Op de laatste dag presenteert elk team zijn oplossing tijdens een pitch voor alle medestudenten, docenten en deelnemende bedrijven. Dat alles onder toeziend oog van een jury die een eerste, tweede en derde prijs toekent.”

“Een challenge is intensief, je bent op elkaar aangewezen als groep”

Rol bedrijven

“Docenten halen de challenges op bij bedrijven uit hun netwerk. Hierbij is de insteek dat deze uitdagingen aansluiten bij de diverse opleidingen van het cluster Hospitality”, kadert Koopmans. “Tijdens challengeweek gaan onze studenten en de organisaties die hospitality-challenges hebben aangeleverd aan de slag om oplossingen te bedenken. Meedoen aan een challenge vraagt van organisaties betrokkenheid en een inspanning om vooraf een reële uitdaging te bedenken en tijdens de challenge de studenten de ruimte en ondersteuning te bieden die nodig is om tot een serieuze oplossing te komen.” “Organisaties die hieraan meewerken erkennen de meerwaarde van deze aanpak. De studenten van nu zijn immers voor een groot deel hun potentieel toekomstige medewerkers. Sowieso raken ondernemers er steeds meer van doordrongen dat ze bij het vinden en binden van personeel een langetermijnstrategie moeten hanteren, waarbij participeren in stages en studenten laten kennismaken met de werkpraktijk een onderdeel van de bedrijfspolitiek is.”

Doe mee

In november gaan de docenten van ROC Nijmegen nieuwe challenges ophalen bij organisaties. Van Rooijen: “Wil je als organisatie een challenge inbrengen? Neem contact met ons op. Overigens kan een bijdrage ook bestaan uit het delen van mooie praktijkvoorbeelden met onze studenten, het beschikbaar stellen van materialen of een locatie, een workshop, gastlessen, een bedrijfsbezoek, prijzen voor de winnende teams et cetera. Help onze studenten, uw toekomstige medewerkers, aan nieuwe praktische uitdagingen. Ze verdienen het.” «

ROC Nijmegen
Campusbaan 6, 6512 BT Nijmegen
Telefoon 024 8904500
Email info@rocnijmegen.nl
www.rocnijmegen.nl

Aanmelden voor Expeditie Hospitality kan bij: mariska.koopmans@roc-nijmegen.nl.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.