Vereniging technische bedrijfstakscholen; Een krachtige opleidingsstructuur van en voor de sector

15 september 2025 09:19

Vereniging technische bedrijfstakscholen;  Een krachtige opleidingsstructuur van en voor de sector

Voldoende én goed opgeleide vakmensen voor de (metaal)technische sector; het is een heikel punt dat extra aandacht verdient. Mike Broekhuizen, voorzitter van de Vereniging Technische Bedrijfstakscholen (VTB) en Gerwin Peppelman, voorzitter van Vereniging van Opleidingsbedrijven Metaal (OBM) weten als geen ander dat, zonder nieuwe vakmensen, de toekomst van de techniekbranche op het spel staat. Daarom bundelden zij hun krachten om een nog sterkere, verbindende schakel te worden tussen werkgevers, leerlingen en scholen met als doel; gezonde en gemotiveerde aanwas voor de sector.

De toekomst van bedrijven en gemotiveerde aanwas staat bij ons voorop.

De techniek zal zich altijd blijven vernieuwen en dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling. Het houdt echter ook in dat bestaande skills en vaardigheden met de tijd verouderen. “Het is een aandachtspunt dat we serieus onder de loep hebben genomen”, aldus Mike Broekhuizen en Gerwin Peppelman. “Want, het huidige arbeidsmarktsysteem beweegt niet mee met de snelle technische vooruitgang in de sector. Daar gaat de Vereniging Technische Bedrijfstakscholen zich nog harder voor maken. Het is een must in deze wereld die razendsnel verandert.”

Kostbare aanwinsten

“Er zijn nogal wat taken te vervullen”, volgens Broekhuizen en Peppelman. “Technisch opgeleide mensen zijn gewild, in alle sectoren. We zijn toe aan nieuwe uitgangspunten waar pragmatisch op geanticipeerd moet worden. Het houdt in dat we aankomend talent en vakmensen sneller willen laten meebewegen -koppelen- tussen bedrijven en technisch opgeleiden, zodat zij voor deze branches kostbare aanwinsten worden én blijven.”

Knelpunten

Op de vraag waar het precies knelt, krijg ik een eensgezind antwoord: “Het is erg breed gedragen. Ten eerste is er de hoge vergrijzingsgraad in de sector. Dit verschilt overigens per regio, maar vrijwel overal is de vraag naar goed opgeleid personeel groter dan het aanbod. Oftewel; het aantal jongeren neemt niet toe terwijl er tegelijkertijd veel vakmensen met pensioen gaan. Tel daar de huidige economische groei bij op en de som is gauw gemaakt. Ons doel is om ervoor te waken dat -in deze tijd van krapte- opleiden op een tweede plaats komt. Dat vraagt collectieve actie van de werkgevers. Zij zijn absoluut medeverantwoordelijk door bij te dragen aan kwalitatief hoogwaardig en gemotiveerd arbeidspotentieel. Een speerpunt is dat zij opleiders continu feedback en actueel inzicht zullen moeten geven in noodzakelijke vernieuwing van vaardigheden en functies. Van de opleiders wordt verwacht dat ze daarop aansluiten -modulair en flexibel-  met gerichte competenties en juiste startmogelijkheden.”

Nauwe samenwerking

In dit spanningsveld speelt de Vereniging Technische Bedrijfstakscholen een sleutelrol als opleidingsstructuur van en voor de sector. Mike Broekhuizen: “Wij slaan een brug tussen het publieke onderwijs en het bedrijfsleven en zorgen ervoor dat beroepsonderwijs aansluit op de actuele beroepspraktijk. De Vereniging Technische Bedrijfstakscholen is een samenwerkingsverband van georganiseerde opleidingsbedrijven, die praktijkgerichte mbo-opleidingen aanbieden in de sector. Hierbij moet gedacht worden aan metaaltechniek, installatietechniek, elektrotechniek, mechatronica en aanverwante richtingen. De leden van de vereniging zijn de zogeheten ‘Bedrijfsvakscholen’;  praktijkcentra waar jongeren, werkenden maar ook zij-instromers een technische opleiding volgen in nauwe samenwerking met leerbedrijven.

Bedrijfstakscholen hebben een hechte en constructieve samenwerking met het ROC waarmee privaat en publiek optimaal met elkaar samenwerken.

Kortom; wij fungeren als koepelorganisatie die de collectieve belangen van deze scholen behartigt, stimuleert en waarmee kennis wordt gedeeld. Op een professionele manier fungeren wij als gesprekspartner voor onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Cruciaal hierin zijn de innovatieve projecten, actieve plaatsing van studenten én de gesprekken met ondernemers over de toekomst van de sector(en).”

Gerwin Peppelman: “Ook de leden van de Vereniging van Opleidingsbedrijven Metaal (OBM) maken nu onderdeel uit van de Vereniging Technische Bedrijfstakscholen.”

Kennisdeling

Een hybride leeromgeving waar onderwijs en praktijk hand in hand gaan, nu en in de toekomst met al haar innovaties. De Verenging Technische Bedrijfstakscholen faciliteert deze aanpak zowel landelijk als regionaal en ondersteunt de aangesloten scholen met kennisdeling, gezamenlijke projecten, belangenbehartiging en een strategische samenwerking.

Mike Broekhuizen: “Wij creëren een innovatieve structuur voor de constant veranderende technische wereld.”

Meerdere voordelen

Kortom; een essentieel onderdeel van de Vereniging Technische Bedrijfstakscholen is het structurele gesprek met aangesloten ondernemers. Bedrijven zijn niet alleen afnemers van afgestudeerden, maar ook mede-vormgevers van het onderwijs. Gerwin Peppelman: “Wij gaan actief in gesprek met ondernemers over hun personeelsbehoefte, de technologische ontwikkelingen en de geboden opleidingscapaciteit. Dit heeft meerdere voordelen, namelijk:

  • Studenten worden geplaatst bij passende (leer)bedrijven waar ze relevante ervaring opdoen.
  • Bedrijven krijgen invloed op de inhoud van de opleidingen zodat deze direct aansluiten op hun werkpraktijk.
  • De opleiders krijgen toegang tot actuele kennis en technieken door de nauwe relatie met het bedrijfsleven.

Inspelen op veranderingen

Mike Broekhuizen vult ter onderbouwing aan: “De kracht van de Vereniging Technische Bedrijfstakscholen ligt bovendien in onze flexibiliteit. Door korte lijnen met ondernemers en betrokken bestuurders kunnen onderwijsinstellingen (opleidingen) snel inspelen op veranderingen waaronder automatisering, robotisering, digitalisering, transities en maatschappelijke ontwikkelingen. Wij fungeren als knooppunten van innovatie, vakmanschap en onderwijsvernieuwing. Daarmee laten we zien hoe krachtig opleiding kan zijn wanneer het in nauwe verbinding gebeurt met de praktijk. Door structureel overleg met ondernemers en het actief begeleiden van studenten naar (leer)bedrijven, ontstaat een opleidingsstructuur die niet alleen vakmensen aflevert -nu en in de toekomst- maar ook bijdraagt aan een stabiele, voortvarende technische sector. Dat is de essentie waar het allemaal om draait.” Meer info: www.technischebedrijfstakscholen.nl.

Tekst: Jolanda Groothuis – Beeld: Wim van ’t Hoff

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.