Online marketing in 2021: voordelen en tips

21 juni 2021 12:16

Online marketing in 2021: voordelen en tips

Als bedrijf kun je anno 2021 eigenlijk niet meer zonder een online marketingstrategie. Maar wat is het precies en wat zijn de voordelen? Ook geven we je een aantal handige tips mee.

Wat is online marketing precies?

Online marketing (ook wel internetmarketing of digitale marketing genoemd) is de promotie van je product of dienst via het internet. Door de verschuiving naar online is dit tegenwoordig de belangrijkste vorm van marketing. Onder online marketing vallen onder andere zoekmachinemarketing en contentmarketing.

Voordelen van online marketing

Online marketing biedt een hoop voordelen ten opzichte van traditionele marketing. Omdat nagenoeg iedereen zich online bevindt, is je potentiële bereik enorm. Het internetgebruik is zelfs nog steeds groeiende.

Online uitingen zijn vaak langer actief dan offline uitingen. Waar bijvoorbeeld een flyer of een advertentie in een tijdschrift op een gegeven moment bij het oud papier terechtkomt, blijven dingen die je online zet in principe vindbaar.

Daarnaast kun je jouw doelgroepen veel gerichter bereiken en zijn online resultaten doorgaans eenvoudiger te meten. Ook hoef je voor online advertenties vaak minder diep in de buidel te tasten. Tot slot ben je veel flexibeler om op een later moment je marketinguitingen aan te passen.

Tips

Een aantal tips voor het inrichten van je online marketing:

  • Als je het idee hebt dat je zelf niet genoeg resultaten boekt met online marketing, kun je overwegen het (deels) uit te besteden aan een online marketing bureau. Hier zitten uiteraard wel kosten aan verbonden, maar het idee is dat het je aan het eind van de rit juist geld oplevert.
  • Denk voordat je begint met online marketing goed na over welke doelgroep(en) je wilt aanspreken. Dit helpt je om gerichter te adverteren en zo de juiste mensen te bereiken.
  • Stel ook duidelijke online marketingdoelen op. Niet alleen wordt het zo duidelijk wat je wilt bereiken, het geeft je ook de mogelijkheid om tussentijds te analyseren en te evalueren.
  • Betrek je klanten bij je bedrijf. Vraag ze bijvoorbeeld of ze reviews achter willen laten of productfoto’s willen delen. Dit creëert niet alleen betrokkenheid, maar straalt ook betrouwbaarheid uit. Als er een kleine beloning tegenover het delen staat, zijn mensen vaak eerder geneigd om dit te doen.
  • SEO is een van de belangrijkste onderdelen van online marketing. Je website kan er prachtig uitzien, maar als je niet goed gevonden wordt, heeft het weinig waarde. Besteed dus de nodige aandacht aan zoekmachine-optimalisatie.
  • Waar een mobielvriendelijke website voorheen een pre was, is het tegenwoordig een must. Het aantal mobiele zoekopdrachten groeide enorm de afgelopen jaren. Tegenwoordig wordt er zelfs vaker via de smartphone gezocht dan via de desktop. In de toekomst neemt dit naar verwachting alleen nog maar toe. Om die reden beloont Google mobielvriendelijke websites met een hogere ranking. Het is dan ook essentieel om hier aandacht aan te besteden.

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.