Migratie naar een nieuw platform of nieuw domein? Bedenk goed wat je met SEO doet!

26 oktober 2021 13:35

Migratie naar een nieuw platform of nieuw domein? Bedenk goed wat je met SEO doet!

Ga je binnenkort jouw website of webshop migreren naar een nieuw platform? Of ga je over naar een nieuwe merknaam en daarmee een nieuw domein? Jouw vindbaarheid zet je hiermee op de tocht. Gelukkig kun je deze risico’s verkleinen.

Een migratie naar een nieuw online platform of zelfs een compleet nieuw domein is niet zonder risico’s. De kans is namelijk groot dat je jouw organische posities in Google verliest en daarmee ook jouw gratis bezoekers. Het is daarom belangrijk om een dergelijke wijziging goed te begeleiden op SEO gebied.

Hoe ziet zo’n website migratie en SEO traject eruit?

Het is van belang je te realiseren dat een migratie naar een nieuw platform en een verhuizing naar een nieuw domein twee verschillende wijzigingen zijn. Sommige stappen zijn daarom verschillend:

1. Inventarisatie
Het begint met een inventarisatie van alle urls van jouw huidige website. We brengen daarbij in kaart welke:

  1. Welke pagina’s je afscheid van wilt nemen
  2. Welke urls er gewijzigd dienen te worden
  3. BELANGRIJK: Welke pagina’s de meeste bezoekers trekken

2. Linkbuilding
Vervolgens is het belangrijk om te zorgen dat jouw belangrijkste pagina’s steviger op de toppositie in Google gezet worden. Dit doen we met kwalitatieve linkbuilding gericht op jouw belangrijkste zoekwoorden.

3. 301 verwijzingen
Iedere url van jouw website heeft autoriteit in Google, hoe klein ook. Deze autoriteit kunnen bij het wijzigen of verwijderen van een pagina behouden met een 301 verwijzing. 

4. Afbeeldingen
Net zoals iedere webpagina heeft ook iedere afbeelding een url en zijn ook afbeelding vindbaar in Google. Het is daarom belangrijk om deze niet te vergeten bij een website migratie. Afbeeldingen zijn en worden steeds belangrijker voor jouw vindbaarheid in Google.

5. Interne links
Ook links binnen jouw eigen website van de ene naar de andere webpagina, ook wel interne links, vergeten we niet. Deze dien je te optimaliseren en ook te wijzigen wanneer jouw url structuur wijzigt.

6. Site Audit
Dit is een controle op verschillende technische punten die de performance beïnvloeden, maar ook punten die toegankelijkheid voor zoekmachines kunnen maken of kraken.

7. Moment van migratie en livegang
Op SEO gebied is het nu afwachten, tenzij je overgaat naar een nieuw domein.

8. Verhuizing Google Search Console
In het geval van een nieuwe naam en dus een compleet nieuw domein. Geef je de verhuizing op via de tool Adreswijziging van Google.

9. Monitoring en tweede site audit
Direct na livegang is het verstandig om een tweede technische site audit uit te voeren, kleine foutjes met grote gevolgen kunnen zo direct in de kiem gesmoord worden. Vervolgens monitoren we nauwlettend dagelijks de posities van de site. Eventuele dalingen spelen we direct op in.

Er komt veel kijken bij een website migratie en SEO. Maar het is het waard! Goede organische posities in Google leveren enorm veel gratis bezoekers op. Zodra je deze verliest moet je extra investeren om deze terug te winnen of te compenseren met advertenties.

Ga jij je website migreren en heb je hulp nodig om dit op SEO gebied te begeleiden? Met een ruime ervaring op dit gebied ken ik het klappen van de zweep. Ik help je dan ook graag verder.

Frank van Buiten
E: frank@outsidedigital.nl
M: +31 6 4725 8323
www.outsidedigital.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.