Meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf? 4 X tips!

30 maart 2023 09:08

Meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf? 4 X tips!

Beter gevonden worden door potentiële klanten, dat is wat elke ondernemer wil. Maar hoe doe je dat? Natuurlijk is het handig om eerst goed jouw doelgroep te bepalen. En vervolgens ga je kijken hoe jij het beste in beeld komt. In plaats van achter klanten aanjagen, wil je liever dat ze naar jou toekomen. Met minder energie en middelen meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf, dat is de droom van elke ondernemer. En dat kan! Ik geef je graag 4 handige tips.

Tip 1. Social media: kies er één!

De meeste bedrijven gebruiken social media al wel. Welk kanaal? Het liefst allemaal! Denk aan Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Pinterest. En dat is waar het vaak fout gaat. Je schiet met hagel op verschillende grote doelgroepen en bent op geen van deze kanalen echt consistent aanwezig. Dat is simpelweg teveel werk. En daardoor bereik je eigenlijk op geen enkel kanaal echt wat je wilt: een grote groep trouwe volgers of zelfs fans. Daarom is het goed om te kiezen. Wat is precies jouw doelgroep? En welk social media kanaal past daarbij?

Doelgroepen per social media

Welke doelgroepen bereik je per social media kanaal? Grofweg kun je de volgende indeling maken per social media kanaal. Kies er één en zorg dat je daar elke dag aanwezig bent. Dan kun je uit die doelgroep echt klanten halen. Mensen leren je echt kennen en kunnen op den duur ook fan van jouw persoon, bedrijf of product worden. En fans verzamelen is de beste manier om zonder moeite nieuwe klanten naar je toe te trekken. Zij bazuinen namelijk graag rond hoe goed jouw bedrijf is. En dat is de beste reclame die je kunt hebben. Welke van deze social media kanalen kies jij?

Facebook: brede doelgroep specifieker maken

Facebook heeft ruim tien miljoen gebruikers in Nederland tussen de 25 en 75 jaar oud. Gebruik pagina’s en groepen om een specifieke doelgroep te bereiken. 

YouTube: alle leeftijdsgroepen bereiken met video

YouTube heeft ruim negen miljoen gebruikers in Nederland. Op dit videokanaal bereik je bijna alle leeftijdsgroepen. Als je veel met video doet, is dit dé plek om dat te doen.

Instagram: vooral vrouwen tot 40 jaar

Instagram hoort er met bijna zeven miljoen gebruikers in Nederland inmiddels ook echt bij. Wat begon als een jongeren hype is steeds meer een domein voor jonge volwassenen en moeders geworden.

LinkedIn: zakelijke contacten

LinkedIn heeft vijf miljoen gebruikers in Nederland. Je bereikt hier vooral twintig- tot vijftigjarigen die interesse hebben in zakelijke contacten. Ideaal voor werving & selectie bureaus.

Pinterest: pinnen van inspiratie

Pinterest heeft vier miljoen gebruikers in Nederland. De gebruikers zoeken inspiratie en bewaren dat op hun eigen bord. De leeftijd van gebruikers ligt tussen 20 en 50 jaar. Vooral winkeliers in mode en wonen plaatsen hier veel inspirerende afbeeldingen. En gezonde recepten zijn hot.

Twitter gebruik je voor actualiteit

Twitter heeft ruim drie miljoen gebruikers in Nederland. Je bereikt een doelgroep van onder andere journalisten en politici met korte, nieuwswaardige berichten.

TikTok en Snapchat: vooral veel jongeren

TikTok en Snapchat zijn samen ook de moeite waard met miljoenen bezoekers. Alleen hier is de doelgroep echt anders. Het zijn vooral jongeren tot 24 jaar, waarbij het op TikTok vooral om muziek gaat en bij Snapchat om korte snelle berichten met afbeeldingen.   

Tip 2. Online adverteren voor meer naamsbekendheid

Social media zijn leuk. Maar al lang niet meer gratis. Zelfs om je eigen volgers te bereiken moet je al advertenties inzetten. Dat maakt het voor veel bedrijven steeds minder aantrekkelijk. Bovendien wil je liever bezoekers op je eigen website hebben. Want daar kun je bezoekers makkelijker verleiden om iets te kopen. Omdat ook FaceBook pixels vanwege privacy wetgeving volgend jaar verboden worden, zijn nu al veel bedrijven zich aan het oriënteren op andere manieren van online adverteren.

Online adverteren: welke mogelijkheden?

Online adverteren betekent dat je bij een zogenaamde publisher of online uitgever advertentieruimte inkoopt. Dat kunnen grote websites zijn, maar ook de kleinere niche websites zijn interessant. Misschien denk je dan gelijk aan een banner? Maar er zijn diverse mogelijkheden om jouw doelgroep van potentiële klanten te bereiken.

Online advertentie of banner

Voor naamsbekendheid is een banner nog steeds een goede manier om te adverteren. Ook al is het al jaren zo dat niet veel bezoekers van een website op zo’n banner klikken. Het is namelijk heel duidelijk een advertentie. En we zijn massaal advertentie-moe. En toch is in beeld komen al heel goed voor jouw bedrijf. Daarom worden banners vaak per view afgerekend.

Advertorial

De advertorial is een stuk tekst binnen een online magazine of blog, die eruit ziet als gewone content. Maar in de advertorial schrijf je een verhaal over jouw merk of product. Het verhaal draait om het bedrijf, dat betaalt voor de content. Het moet wel een goed verhaal zijn, anders zal niemand het lezen.

Branded content

Bij branded content gaat het om een origineel stuk content, waarbij je waardevolle informatie met de lezers deelt en slechts terloops het product of merk noemt. Alleen omdat het relevant is binnen het onderwerp van de tekst. Natuurlijk bedenk jij dat van tevoren, maar de lezer zal het niet zo voelen.

Blogs voor linkbuilding

Linkbuilding is voor veel bedrijven een goede manier om juist via Google meer klanten naar zich toe te trekken. De links wil je net als bij de andere soorten advertenties in een blog of artikel verwerken. Maar in het artikel zelf, zeg je eigenlijk niets specifiek over dat merk of product. De links moeten op een natuurlijke manier in de tekst passen, maar je maakt geen reclame. Het gaat hier niet om het direct bereiken van je doelgroep. Maar Google gaat je meer waarderen en stuurt mensen naar je website. Dat lijkt indirect, maar behoudt jarenlang waarde als je het goed aanpakt. Voor meer naamsbekendheid is deze vorm van adverteren minder geschikt.

Tip 3. Gratis aandacht in de pers

Heb je weinig budget voor adverteren? Dan is gratis aandacht in de pers een uitkomst. Heb je een innovatief bedrijf? Heb je iets bedacht dat er nog niet is, maar wat wel een oplossing is voor een probleem van veel mensen? Dan kun je makkelijker aan gratis publiciteit komen dan wanneer je ‘gewoon’ de zoveelste boekhouder bent. Maar ook al voer je een vrij standaard bedrijf, dan nóg kun je nieuwswaardige persberichten maken.

Nieuwswaarde creëren

Kranten, bladen en ook online media zijn altijd op zoek naar nieuws. Je kunt nieuws creëren door een stevig standpunt in te nemen over een populair onderwerp. Of jezelf als expert op te werpen. Als je veel schrijft en kennis deelt over je vakgebied, heb je meer kans om als expert gezien te worden. Persberichten versturen is dan ook voor veel ondernemers een mooie kans op meer naamsbekendheid.

Tip 4. Netwerken en mensen kennen

Je persoonlijke netwerk uitbreiden is meer werk dan adverteren. Het kost tijd en aandacht. Maar hoe beter mensen je leren kennen, hoe eerder ze geneigd zullen zijn om iets van je te kopen. Daarom is netwerken nog steeds een goede manier om je naamsbekendheid te vergroten. Dat kan in live bijeenkomsten, maar ook zeker online. Sluit je bijvoorbeeld aan bij NetConnect op deze site of kies voor een specifiek netwerk voor vrouwelijke ondernemers. Over het algemeen hebben freelancers en andere zakelijke dienstverleners eerder baat bij netwerken dan bijvoorbeeld winkeliers. Heb je een horecazaak? Dan kun je netwerkbijeenkomsten juist stimuleren in je eigen zaak.

De juiste marketing mix

In een goede marketingmix zet je altijd in op verschillende manieren om jouw doelgroep te bereiken. Kies er dus een paar uit en maak een plan. Zo zorg je ervoor dat je doorlopend in beeld blijft met jouw bedrijf.

Beeld door Negative Space via Pexels.com
Tekst door Vivienne Westerhoud; Westwood’s Media, Tekst & PR.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.