Het maximale resultaat uit uw website

16 oktober 2017 13:59

Het maximale resultaat uit uw website

Alleen met góede teksten maakt u van uw website een optimaal presterende raceauto.

Het is misschien een beetje een rare vergelijking, maar toch maakt freelance tekstschrijver Johan Koning uit Hengelo ‘m. Die tussen de website van een ondernemer en een Formule 1-auto. “Een site kan er nog zo gelikt uitzien, een ondernemer kan nog zo goed zijn in zijn vak: als de content niet op orde is, dan zijn de investeringen in webdesign én de kennis van de ondernemer voor niets. Max Verstappen kon in zijn Formule 1-auto ook niets uitrichten, toen zijn motor hem keer op keer in de steek liet”, verklaart de eigenaar van tekstbureau LetterLuck.

“Ik weet niet of iedere lezer van Ondernemersbelang een Formule 1-kijker is”, steekt de man die inmiddels 15 jaar in het vak zit van wal. “Ik ben dat weer geworden – heel chauvinistisch, misschien – sinds Max Verstappen in zo’n bolide ging zitten. In de tijd van zijn vader Jos was ik altijd een vaste kijker, maar daarna verslapte mijn aandacht.”

“Mócht de lezer van dit artikel wel van de autoracerij houden, of het minstens zijdelings volgen, dan weet hij of zij dat de jonge Verstappen alles in huis heeft om een topcoureur te worden. En dan snapt diezelfde lezer ook, dat de teleurstelling in Huize Koning groot was toen Verstappen steeds weer uitviel. Net als in vele andere Nederlandse huiskamers.”

Koning vervolgt: “Waar lag het aan? Niet aan de kwaliteiten van de coureur. Ook niet aan de auto zelf. Teamgenoot Daniel Ricciardo behaalde met dezelfde wagen betere resultaten. Nee, het lag aan de krachtbron van de auto. De Franse fabrikant Renault leverde dit jaar aantoonbaar prutswerk af, want ook andere coureurs die met een Renault-motor rijden hadden te maken met pech.”

Krachtbron van website vaak ondergeschoven kindje

En daar komt de vergelijking met een website om de hoek kijken, volgens de tekstschrijver. “Laten we de coureur vergelijken met de ondernemer en zijn kennis over zijn producten. Die is, neem ik aan, dik in orde. De carrosserie van de auto is goed vergelijkbaar met het design van de website. Nou, dat is bij Red Bull prima verzorgd. Die bolide ziet er goed uit.”

“Wanneer een ondernemer een ‘nieuwe website’ wil, dan gaat het in negen van de tien gevallen om een nieuw design. Maar wat is de krachtbron van de website? Hoe kómen er überhaupt bezoekers naar die prachtig vormgegeven bedrijfssite? Relevante bezoekers, die ook nog eens klant worden? Juist: door de motor van de site: de inhoud. De content. Dáár kijkt ome Google naar, niet naar hoe die site eruit ziet. Al zijn ook andere factoren belangrijk voor een hoge Google-score, hoor. Denk aan de snelheid van de site en een logische menustructuur.”

Samenwerking het belangrijkst

Wil Koning designers hiermee voor het hoofd stoten? “Nee, juist niet. Natuurlijk preek ik voor eigen parochie, maar het moet een samenspel zijn. Want als mijn teksten op een oerlelijke, jaren-’90-website terechtkomen, dan kunnen ze nog zo goed zijn: de bezoeker zal toch wegklikken. Ik opteer juist voor een samenwerking tussen webdesigners en andere techneuten, leveranciers van content - zoals copywriters en fotografen - én de opdrachtgever. Want zonder de kennis van de opdrachtgever kan ik ook geen goede teksten maken. De samenwerking tussen auto, motor en coureur zorgt er ook voor dat Max Verstappen het maximale kan presteren. Het is een teamprestatie.”

En wat als de lezer van Ondernemersbelang nu geen racewagen, geen vlotte-met-allerlei-toeters-en-bellen website, wil? “Niets mis met een degelijke middenklasser, ik rijd er zelf ook in. En helemaal niet hard. Een tractor, trein of taxi mag ook. Als het maar past bij de ondernemer. Wat dat betreft ben ik als tekstschrijver heel flexibel; en de designers en andere partijen uit mijn netwerk zijn dat ook. Ik werk graag met ze samen!”

Wilt u sleutelen aan uw website? Neem dan contact op met Tekstbureau LetterLuck uit Hengelo

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.