‘Je moet altijd proberen het momentum te houden!’

15 december 2017 15:55

‘Je moet altijd proberen het momentum te houden!’

De bedrijfsovernamemarkt is flink in beweging. De economie floreert, er zijn euro’s beschikbaar en het is hoe dan ook van belang – als ondernemer – om de strategische mogelijkheden, die een overname bieden, goed in de gaten te houden. Kortom, veel belangstelling dus voor bedrijfsovernames. Dat bleek tijdens de masterclass Bedrijfsovername die begin november in Almere werd georganiseerd. In no time waren de 25 plekken voor deze masterclass ‘verkocht’.

Hét Ondernemersbelang organiseerde deze masterclass in samenwerking met Diligence, adviseurs en begeleiders op het gebied van bedrijfsovername. Diligence heeft vestigingen in Almere, Amsterdam, Baarn, Overveen, Roermond, Veenendaal en Zwartewaal. Begin november waren Bo Barink, Harry Helwegen en Jan van Ruitenbeek de inspirerende sprekers.

Waardebepaling

Wat er opviel? De enorme interactie en de voelbare belangstelling voor de materie. Zo is er altijd weer de vraag: “Wat is mijn bedrijf waard?” Jan van Ruitenbeek, die ook ervaringsdeskundige is door het verkopen van zijn eigen bedrijf, legde op een toegankelijke manier uit dat die waarde wordt bepaald op grond van de toekomstige kasstromen, maar dat waarde niet gelijk is aan de prijs die wordt betaald. Ook werd er gedebatteerd over de ‘discretie’ die altijd gepaard gaat bij bedrijfsovernames. Logisch uiteraard; geen enkele verkoper wil publiekelijk aan de grote klok hangen dat hij zijn bedrijf wil verkopen. En, de koper wil niet publiekelijk laten zien dat hij op zoek is naar strategische overnames. Dus, geheimhouding is een must. Maar wat is eigenlijk de waarde van een geheimhoudingsverklaring, zo was een scherpe vraag vanuit de zaal in Almere.

Drempelwerking

Volgens de Diligence adviseurs verhoog je met een goede geheimhoudingsverklaring toch de drempel tot lekken; “Natuurlijk kun je nooit voor 100% garanderen dat het niet aan de grote klok wordt gehangen; de wereld is bovendien soms kleiner dan je zelf soms denkt. Maar toch wordt het als een drempel ervaren om er té open over te zijn. Het is zeker bij directe concurrenten aan te raden om er een boeteclausule in op te nemen. Althans, het is wel iets wat wij altijd adviseren in die trajecten.”

Bedrijfscultuur

Ook werd er een vraag gesteld over de bedrijfscultuur van een organisatie én in hoeverre je kunt ontdekken of die bedrijfscultuur wel matcht met jouw normen en waarden, als koper. Een interessante bijdrage vanuit de zaal: “We denken soms dat we in Nederland overal hetzelfde zijn, maar niets is minder waar. De werkcultuur, de normen en waarden, de mindset in het noorden van het land zijn wezenlijk anders dan in het zuiden van het land. Om maar een voorbeeld te noemen.”

Bo Barink vult aan: “Je moet niet denken – als koper – dat je ná het sluiten van de deal met gemak gelijk éven de scepter kunt zwaaien over je nieuwe bedrijf. Het is zaak hier de tijd voor te nemen. Je moet immers wel goed kunnen samenwerken met je nieuwe medewerkers en soms ook nog enige tijd met de oude eigenaar.”

Harry Helwegen kwam daarop met een interessante suggestie: “Als ik voor een klant een bedrijf wil kopen, dan loop ik mee met de koper als hij het bedrijf bezoekt. Niet alleen om te zien hoe het bedrijf er uitziet, maar ook om tegelijkertijd te ontdekken of er een klik is tussen koper en verkoper en hoe de verkoper met zijn medewerkers omgaat. Groeten ze elkaar vriendelijk? Wordt er gelachen? Is de baas de baas of is hij onderdeel van het team? Je kunt daar soms al heel veel uit halen.”

Exclusiviteit

Tijdens de masterclass was er ook een interessante discussie over de vraag of je als koper ‘exclusiviteit’ in de onderhandelingen kunt bedingen. Bo Barink was niet enthousiast. “We raden verkopers altijd aan om zo veel mogelijk kopers te vinden, met wie je in gesprek gaat. Ja, kopers proberen al heel vroeg in het traject exclusiviteit te bedingen maar naarmate het traject langer wordt, wordt dat aspect dan risicovoller voor de verkoper. Er kunnen ongemakkelijke situaties ontstaan. Je moet altijd proberen het momentum te houden. Want, je weet nooit hoe het precies loopt. Wij hebben echt nog te vaak gezien dat het tóch mis gaat. Tja, dan heb je dus een probleem als je maar op één paard hebt gewed.”

Drie tips om het niet zelf te doen

Bo Barink had in zijn presentatie nog even de lachers op zijn hand toen hij zei dat je een dergelijk traject als ondernemer nooit zelf moet willen doen. “Natuurlijk preek ik hier voor eigen parochie”, zo zei hij. “Maar de vraag is of je het ook écht kunt. Als eerste ben ik ervan overtuigd dat je ook tijdens het verkooptraject vooral bij je prospects en klanten moet blijven zitten. Focus je voortdurend op je eigen ondernemerschap. Houd je eigen groeilijn in stand. Weet dat je de toekomst verkoopt en niet het verleden.”

“Ten tweede moet je jezelf uit de wind houden. Er zijn altijd moeilijke momenten in een overnametraject. Wel, laat de overnameadviseur die lastige gesprekken voeren. Net zoals je eigenlijk ook nooit je debiteurenbeheer zelf doet; dat doet iemand anders.”
“Maar als laatste heb je ‘wedstrijdritme’ nodig. Vergelijk het met topsport; al ben je nog zo getraind, je hebt veel wedstrijden in de benen nodig om te kunnen excelleren. Mensen zoals wij zijn er dag in dag uit mee bezig, als ondernemer ben je al die jaren met andere dingen bezig geweest.”

www.diligence.nl

Tekst: Jerry Helmers // Fotografie: Luuk Gosewehr

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.