De hond die blaft én bijt

17 november 2016 13:12

De hond die blaft én bijt

Teveel mkb-ondernemers onderschatten het belang van merkregistratie, zeggen de advocaten Evert Hoekstra en Kees Meijer. Vanuit advocatenkantoor Castelijns Kaandorp Hoekstra – vestigingen in Alkmaar en Hoorn - lanceerden zij een goed jaar geleden merkenbureau Registreermijnmerk.nl. “Intellectueel eigendom wordt alleen maar belangrijker.”

Het appeltje van Apple. De M van McDonalds. De naam en het logo van AZ. Of van stervoetballer Lionel Messi. Stuk voor stuk voorbeelden van woord-, beeld- en/of woordbeeldmerken waarachter ondernemingen schuilgaan waarin miljoenen, zo niet miljarden euro’s omgaan. En waarin bescherming van die merken alleen maar belangrijker wordt, zegt Evert Hoekstra. “Dit is een tijd waarin aan een naam en logo steeds meer waarde kleeft.”

Met collega-partner Kees Meijer samen stond hij ruim een jaar geleden aan de basis van Registreermijnmerk.nl. “Kees is gespecialiseerd in intellectueel eigendom”, zegt Hoekstra. “Hij procedeert veel over merkenrecht en constateerde dat het met de registratie daarvan vaak droevig is gesteld. Ik doe ondernemersrecht en merkte bij overnames vooral dat het intellectuele eigendom een steeds prominentere rol speelt. Toen we die bevindingen naast elkaar legden, ontstond het idee voor een bureau dat zich toelegt op het onderzoeken, deponeren, registreren, bewaken en beschermen van merken en modellen.”

Uitgekiend

Registreermijnmerk.nl maakt door een mix van uitgekiende internetmarketing, lage kosten en specifieke knowhow vanaf de eerste dag een onstuimige groei door, zegt Kees Meijer. “Wat wij doen - zorgen dat merken en modellen worden geregistreerd en daardoor niet meer zomaar door derden mogen worden gebruikt - is op zich niet nieuw. Er zijn tientallen bureaus in Nederland die dit doen. Wij hebben onderscheid willen creëren door de kosten laag te houden en daar hoge service tegenover te stellen. Wij doen bijvoorbeeld een uitgebreid gratis merkonderzoek. Volstrekt uniek in de markt. En dat werkt.”

Volgens Evert Hoekstra is een ‘backoffice’ met zoveel expertise al eveneens een unicum in merkregistratieland. “Er zijn bureaus die twee, drie, vier keer zo groot zijn als wij. Daar is soms ook wel enige juridische expertise aan boord, maar dat zijn geen echte advocaten. Als er iets aan de hand is, dan moeten zij extern een advocaat inhuren. Dat betekent niet alleen extra kosten, maar je bent als klant ook de connectie kwijt. Hier niet. Wij kunnen niet alleen blaffen, maar ook bijten.”

Monopolie

Kijkend naar de markt constateren beiden dat veel mkb-ondernemers hun naam en/of logo nog altijd niet als merk hebben geregistreerd. “Onbegrijpelijk”, zegt Meijer, “want het is echt onderdeel van het ondernemen. Registratie van een naam en/of logo als merk geeft een monopolie op het gebruik daarvan én een monopolie op afgeleiden ervan. Als ik morgen de kledinglijn ‘Jan’ start en ik registreer de naam en het daarbij behorende logo, dan ben ik optimaal beschermd. Als overmorgen iemand de kledinglijn ‘Jantje’ begint, dan kan ik dat aanpakken. Zonder merkregistratie kan ik dat niet.”

Daarvóór moeten ondernemers eigenlijk al advies inwinnen, zegt Hoekstra. “Want je kunt niet elke letter, elke naam of elk logo als merk registreren. Soms zijn namen te beschrijvend of logo’s te weinig onderscheidend. Dat moet je checken, net zo goed als dat je moet controleren of een bepaalde naam niet al geregistreerd is.”

Grijstinten

Tegelijkertijd zit de wereld van de merkregistratie vol spreekwoordelijke grijstinten, vervolgt hij. “De voetbalclub Ajax heeft het monopolie op die naam in de sportwereld. Maar het schoonmaakmiddel Ajax en het brandblusmerk Ajax kunnen daarnaast ook prima bestaan. Dat komt omdat ze elkaar niet bijten.”

Daarbij komt dat merkregistratie niet voor iedere ondernemer noodzaak is, vult Meijer aan. “Voor een lokale slagerij biedt de Handelsnaamwet voldoende bescherming. Maar gaat hij online, dan is het knap vervelend als hij zijn merk niet heeft geregistreerd en een ander onder dezelfde of een vergelijkbare naam aan de slag gaat. Daarom drukken wij ondernemers altijd op het hart: realiseer je het belang. Win advies in. Het kan echt problemen voorkomen.” «

www.registreermijnmerk.nl / www.ckh-advocaten.nl

Tekst: Eric Panhuis / Fotografie: Jan Jong

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.