Het belang van een sterke bedrijfsnaam voor startende ondernemers

17 januari 2020 13:44

Het belang van een sterke bedrijfsnaam voor startende ondernemers

Eén van de moeilijkste dingen van het starten van een onderneming, is het komen tot een sterke bedrijfsnaam. Veel goede namen zijn al bezet, en de één is nu eenmaal creatiever dan de ander. Toch is een sterke bedrijfsnaam die mensen onthouden van groot belang voor een startende ondernemer die buiten zijn eigen netwerk wil kunnen treden om een nieuwe doelgroep aan te boren. Daarom kies je een naam met zorg, liefde en aandacht, en maak je als nodig gebruik van meer ervaren marketeers om je hierbij te helpen. Je moet immers nog lang doen met je bedrijfsnaam, en tussentijds veranderen van naam betekent dat je bijna van de grond af aan opnieuw aan je naamsbekendheid moet gaan werken.

Voordelen van een sterke bedrijfsnaam

Een sterke bedrijfsnaam brengt verschillende belangrijke voordelen met zich mee. Het is een representatie van de identiteit van je bedrijf en helpt met de positionering van je bedrijf in de markt. Ook onderscheidt houdt jouw aanbod van dat van je concurrenten. Het geeft je juridische bescherming en trekt eventueel toekomstig personeel aan op basis van het bedrijfsimago, waar de bedrijfsnaam een aanzienlijke rol in kan spelen. Een sterke bedrijfsnaam zet jouw bedrijf ook neer als ‘merk’ en levert merktrouwe kopers en volgelingen op.

Een bedrijfsnaam kopen

Voordat we tips geven voor hoe je zelf tot een sterke bedrijfsnaam kunt komen, benadrukken we dat je er niet alleen voor hoeft te staan. Soms kun je immers beter een goed idee kopen dan een slecht idee uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld krachtige bedrijfsnamen bij Brandio kopen. Het voordeel hiervan is dat je verzekerd bent van een beschikbare domeinnaam voor je bedrijfswebsite. Een korte en krachtige domeinnaam en bedrijfsnaam is immers van grote waarde; deze wordt veel makkelijker onthouden door je potentiële klanten.

Confirmeren aan de markt of niet?

Wil je je met je bedrijfsnaam duidelijk in dezelfde markt plaatsen als je concurrenten, dan kies je voor een naam die meteen duidelijk maakt wat je doet. Deze keuze maken de meeste bedrijven, omdat ze niet het risico willen lopen om buiten de zogenaamde orde te vallen en de doelgroep mis te lopen. Met een goede marketingstrategie kun je je echter wél proberen te onderscheiden door een voor een aparte bedrijfsnaam te gaan. Doe je het goed, dan spring je eruit met een heel eigen imago binnen de markt. Denk bijvoorbeeld aan Evi van Lanschot.

Hoe klinkt het?

Hoe moet jouw bedrijfsnaam gaan klinken? Robuust of juist elegant? Modieus of toch behoudend? Maak een lijst met steekwoorden die op de identiteit van jouw bedrijf slaan. Verzamel een lijst woorden die je belangrijkste producten en de bedrijfstak beschrijven, of juist de gebruiksomgeving van je potentiële afnemers beschrijven. Vertaal deze steekwoorden waar mogelijk ook in het Latijn, Engels, Spaans of een andere taal. Probeer ook woorden en woorddelen te combineren. Pak bijvoorbeeld een woord en neem een letter weg, verander letters of voeg letters toe. Zo is bijvoorbeeld Essent (van ‘essentie’) als bedrijfsnaam tot stand gekomen. Let ook goed op de klank van de naam. Wanneer je letters en klanken herhaalt, kan dit sterk klinkende namen opleveren. Denk daarbij aan Black & Decker en TomTom.

Voorsorteren op uitbreiding

Houd rekening met eventuele toekomstige activiteiten, producten en markten waarmee je zou willen uitbreiden, en ga dus niet voor een te smalle bedrijfsnaam. Wil je de internationale markt op, dan is een Nederlandse naam geen toekomstbestendige optie. In plaats daarvan zou je dan voor een Engelstalige of taalneutrale naam moeten gaan.

Afkortingen

Afkortingen zijn de laatste strohalm, en kunnen we niet aanbevelen voor een startende onderneming. Om een afkorting als bedrijfsnaam goed in de markt te plaatsen, is een uitgebreide marketing- en communicatieondersteuning nodig. Een afkorting als bedrijfsnaam levert namelijk weinig associaties op, omdat het niet meteen duidelijk is om wat voor een bedrijf het gaat. Daarnaast moet je een afkorting vaak ook delen met andere bedrijven of begrippen, en dat is zeker voor relatief kleine bedrijven en startende ondernemingen niet handig.

Beschikbaar?

Het spannendste moment volgt op het bedenken van de perfecte bedrijfsnaam: is de naam nog beschikbaar, en geeft hij geen verwarring met bestaande bedrijfsnamen die al dan niet in dezelfde branche actief zijn? Google de door jou bedachte naam om te ondervinden of er al gelijkende namen in omloop zijn. Dat je niet meteen een website met exact dezelfde bedrijfsnaam vindt, wil niet zeggen dat de domeinnaam niet al geregistreerd is. Check bij een hostingbedrijf of de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is. Om de merknaam te screenen, kun je hem checken op de website van het Benelux Merkenbureau. Voor de handelsnaam ga je naar de Kamer van Koophandel.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.