Heb jij ook last van zakelijke dure fraude telefoontjes vanuit het buitenland?

13 januari 2020 16:53

Heb jij ook last van zakelijke dure fraude telefoontjes vanuit het buitenland?

Fraude telefoontjes of telefonische oplichting heet Wangiri of Wangirifraude. Het uit Japan afkomstige woord Wangiri betekent letterlijk één keer overgaan dan stoppen. Door de telefoon één keer over te laten gaan ziet de ontvanger een gemiste oproep. De buitenlandse bellers hopen dat de ontvanger dit nummer terugbelt. Wanneer je het nummer terugbelt hoor je vaak een bandje of krijg je de kiestoon te horen. Door terug te bellen naar zo’n gemist nummer volgt meestal een zeer hoge telefoonrekening. Deze vorm van fraude ofwel telefonische oplichting bestaat inmiddels al weer vele jaren.

Zakelijk lastig gevallen worden door dure fraude telefoontjes vanuit het buitenland

Veel ondernemingen krijgen te maken met het zakelijk lastig gevallen worden door dure fraude telefoontjes vanuit het buitenland. Deze telefoontjes zijn vaak al te herkennen aan de netnummer en komen vaak uit Mauritanië (+222), de Comoren (+269), Algerije (+213) of Tunesië (+216). Wanneer je terugbelt naar een gemiste buitenlandse oproep dan kost dat veel geld. Dit zijn namelijk zogeheten ‘service’ nummers. Deze ‘service’ nummers worden afgerekend per minuut en deze kosten zijn heel hoog. Dus hoe langer de beller aan de lijn blijft hoe hoger de telefoonrekening wordt. Telefoon providers kunnen niets uitrichten tegen deze vorm van telefoon fraude. Natuurlijk probeert elke provider om deze nummers zo snel mogelijk te blokkeren maar binnen “No Time” komen er dan weer telefoontjes vanuit een ander land. Met een prepaid abonnement van Simyo kun je nooit meer verliezen dan het bedrag dat op dat moment op je prepaid kaart staat.

Wat kun je doen tegen deze vorm van telefoon fraude

Bij het zakelijk lastig gevallen worden door dure fraude telefoontjes vanuit het buitenland moet je zelf actie ondernemen. Een prepaid abonnement zoals bijvoorbeeld prepaid internet van Simyo voorkom je dure facturen omdat je abonnement is gekoppeld aan een vast bedrag voor internetgebruik. Het is van groot belang dat je NIET terugbelt na een gemiste oproep vanuit het buitenland om je beltegoed te beschermen en ook geen websites bezoekt die niet betrouwbaar zijn. De telefoonkosten die worden gemaakt bij het terugbellen naar een frauduleus buitenlands nummer worden NIET vergoed. Wat kun je nu zelf doen tegen deze vorm van telefoonfraude:

  • Neem de telefoon bij een onbekend buitenlands nummer gewoon NIET
  • Blokkeer een nummer dat belt vanuit het buitenland. Dit is met name handig wanneer de oplichters vaker proberen te bellen. Wanneer het nummer is geblokkeerd kan jij of een van je medewerkers ook niet “per ongeluk” het nummer terugbellen. Wanneer je de provider belt en het nummer doorgeeft kan deze het nummer voor jou en al hun klanten blokkeren.
  • Bel nooit een onbekend buitenlands nummer terug. Controleer desnoods eerst het nummer via Google. Wanneer je gebeld wordt maak je geen telefoonkosten. Telefoonkosten maak je alleen wanneer je zelf belt.

Privé én /of zakelijk lastig gevallen worden door fraude telefoontjes vanuit het buitenland

Telefonische fraude ofwel Wangiri fraude vindt zowel privé als zakelijk plaats. Inmiddels zijn al zeker tienduizenden mensen gebeld door deze fraudeurs waarvan vele ook meermaals op één dag. De bellers die achter de Wangiri fraude zitten zijn gewoon niet te achterhalen. Ook al doen de providers nog zo hun best om de nummers waarmee de telefonische fraude wordt gepleegd te achterhalen. Het enige dat gedaan kan worden bij deze vorm van fraude is: NEEM NIET OP – BEL NIET TERUG.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.