Flessentrekkerij: hoe voorkom je dit probleem?

19 september 2023 08:46

Flessentrekkerij: hoe voorkom je dit probleem?

Flessentrekkerij is een fenomeen dat de horecasector al jarenlang plaagt. We spreken van flessentrekkerij als iemand een restaurant, café of bar bezoekt, hier consumeert, en vervolgens vertrekt zonder te betalen. Dit is niet alleen frustrerend; het kan ook leiden tot aanzienlijke financiële verliezen. Gelukkig zijn er effectieve manieren om dit te voorkomen. In dit artikel delen we een aantal nuttige tips voor horecaondernemers die soms last hebben van gasten die ‘vergeten’ af te rekenen.

Tip 1: laat klanten vooraf betalen

In bepaalde steden komt flessentrekkerij opvallend veel vaker voor. Dit geldt vooral voor drukke steden met drukke terrassen, waar meer toeristen komen en waar het eenvoudiger is om ongezien te verdwijnen. Als je heel vaak te maken krijgt met flessentrekkerij, kan het een optie zijn om jouw klanten meteen te laten betalen voor wat ze bestellen. Dit gaat eenvoudig met behulp van een mobiel pinapparaat. Hiermee kan je personeel bij de tafel zelf de betaling afhandelen, waardoor klanten minder kans hebben om ongemerkt weg te glippen. Afhankelijk van de drukte en het risico, hoef je het misschien niet altijd te doen. Je kunt vooraf betalen bijvoorbeeld ook vanaf een bepaald uur op de avond invoeren of enkel in het weekend.

Tip 2: overweeg een reserveringssysteem met naamsvermelding

Laat je klanten vooraf reserveren en laat hen daarbij hun gegevens achterlaten. Als de identiteit van jouw klant bekend is, zal deze minder snel de tafel verlaten zonder te betalen. En zeker indien je ook weleens te maken krijgt met reserveringen waarbij uiteindelijk niemand verschijnt, kan het een goed idee zijn om de klant vooraf een klein bedrag te laten aanbetalen. Hierdoor heb je al een deel van de betaling te pakken, evenals betaalgegevens die kunnen helpen bij het identificeren van een niet-betalende klant.

Tip 3: train het personeel

Jouw personeel speelt een cruciale rol in de strijd tegen flessentrekkerij. Train het personeel er daarom in om alert te zijn op verdachte signalen, zoals nerveus gedrag of het veelvuldig wisselen van tafel. Vaak vertonen gasten die niet willen betalen afwijkend gedrag, zoals vaker naar buiten gaan om te roken of vaak naar het toilet gaan. Ervoor zorgen dat je personeelsleden regelmatig langs alle tafels gaan, kan ook helpen bij het identificeren en voorkomen van mogelijke gevallen van flessentrekkerij.

Tip 4: maak betalen eenvoudig

Weet dat flessentrekkerij soms ontstaat wanneer klanten ontevreden zijn over het betaalproces, bijvoorbeeld als ze te lang moeten wachten op hun rekening. Zorg ervoor dat je voldoende personeel hebt en dat ze voldoende aandachtig zijn. Maak het de klant ook zo eenvoudig mogelijk om te betalen. Hiervoor is een mobiel pinapparaat kopen dat verschillende betaalmethoden accepteert, een goed idee.

Tip 5: doe aangifte van flessentrekkerij

In Nederland is flessentrekkerij strafbaar als iemand er zijn beroep of gewoonte van maakt. Daarom is het belangrijk dat horecaondernemers hier altijd melding van maken, zodat daders sneller tegen de lamp lopen. Er bestaan ook collectieve meldingssystemen waarbij horecaondernemers onderling melding kunnen maken van niet-betalende of overlast veroorzakende gasten en elkaar hiervoor kunnen waarschuwen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.