Een netwerkborrel, hoe pak ik dat aan? 6 tips!

7 februari 2020 10:10

Een netwerkborrel, hoe pak ik dat aan? 6 tips!

Tegenwoordig vindt online nogal wat acquisitie plaats. LinkedIn, Facebook en Google Ads – we worden dagelijks doodgegooid met advertenties en promotie. Maar ook de kracht van offline acquisitie moet u als ondernemer zeker niet onderschatten. Vooral als u in de regio klanten wilt aantrekken, is een netwerkborrel vaak dé gelegenheid om uw gezicht te laten zien. Maar zo’n netwerkborrel, hoe haalt u daar alles uit? Wij delen 6 handige tips.

1. Stel vragen

Op mensen afstappen tijdens een netwerkborrel kan best spannend zijn. Hetzelfde geldt voor het openen van een gesprek. Maar het hoeft echt niet lastig te zijn. Een handige tip is om eerst naar de ander te vragen. Stel uzelf voor en vraag daarna direct wat de andere persoon doet. Mensen vinden het vaak leuk om over zichzelf te vertellen, waardoor u meteen een fijne sfeer creëert. Bovendien ontstaat er tijdens het verhaal van de ander misschien wel een mooi aanknopingspunt waarop u kunt reageren door te vertellen wat u precies doet en aanbiedt.

2. Bereid een goede pitch voor

Is het moment daar dat u zichzelf gaat voorstellen? Zorg dan dat u een goede pitch (van zo’n 30 seconden) heeft voorbereid, waarmee u in weinig woorden kunt beschrijven wat u zoal doet als ondernemer. Dan weet u zeker dat uw product of dienst goed uit de verf komt. Ook bent u er op deze manier zelf waarschijnlijk een stuk zelfverzekerder op als u uw verhaal doet.

Zo’n pitch kunt u gerust eerst uitschrijven op papier en daarna een aantal keer in een veilige omgeving oefenen, bijvoorbeeld voor uw partner of voor een familielid. Vraag diegene ook zeker om tips bij het oefenen. Zo komt u tot de ideale pitch om tijdens de netwerkborrel te gebruiken.

3. Blijf niet te lang met één persoon praten

Het handige van een netwerkborrel is dat u veel ondernemers bij elkaar ziet. Grote kans dat daar meerdere mensen bij zitten die mogelijk iets voor u kunnen betekenen. Het is dan ook zonde als u aan het eind van de avond maar met één persoon heeft gesproken. Probeer daarom regelmatig op iemand anders af te stappen. Schroom ook niet om daarvoor uit een eerder gesprek te stappen. Vaak kunt u dat op een heel natuurlijke manier doen door bijvoorbeeld te zeggen dat u een drankje gaat halen of door simpelweg aan te geven dat u een bepaald ander persoon nog graag wilt spreken.

4. Zorg voor visitekaartjes of ander promotiemateriaal

Hoe zorgt u er nu voor dat de persoon tegenover u uw onderneming ook na de netwerkborrel onthoudt? Promotiemateriaal laten drukken is daarvoor een goede oplossing. Denk daarbij zeker niet alleen aan visitekaartjes. U kunt ook iets uniekers laten bedrukken. Zo is een usb bedrukken met uw logo en websiteadres een leuke en unieke optie. Een visitekaartje belandt mogelijk in de prullenbak, maar met een usb-stick zullen mensen dat veel minder snel doen.

Nog een voordeel: stel dat de persoon de usb-stick uitgebreid in gebruik neemt, dan bereikt u daarmee ook nog eens de mensen met wie diegene regelmatig samenwerkt. Win-win!

5. Maak uw bedrijf zichtbaar

Een andere leuke optie is om uw bedrijf in uw outfit op de netwerkborrel zichtbaar te maken. Daar zijn heel wat creatieve opties voor te bedenken, ook afhankelijk van het type kleding dat u draagt. U kunt bijvoorbeeld een trui of een jas laten bedrukken met uw logo. Grote kans dat u daarmee de aandacht trekt – voor uzelf en voor uw bedrijf. Ook een klein embleem of een broche is trouwens een geschikte optie om zichtbaarheid voor uw bedrijf te creëren.

6. Voeg naderhand mensen toe op LinkedIn

Dan eindigen we met een laatste tip voor netwerkborrels. Heeft u tijdens de netwerkborrel interessante gesprekken gevoerd? Volg die gesprekken dan zeker op door hen direct na de borrel op LinkedIn toe te voegen. Het zou zonde zijn als jullie elkaar uit het oog verliezen. Wie weet komt er nog eens een mooie samenwerking uit voort of heeft u aan deze persoon een goede nieuwe klant overgehouden. De kracht van netwerkborrels!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.