Digitale Werkplaats Arnhem Nijmegen als creatieve ideeënmotor

2 juli 2021 11:00

Digitale Werkplaats Arnhem Nijmegen als creatieve ideeënmotor

Als mkb’er draait u inmiddels een aantal jaren en u houdt zelfs in coronatijd het hoofd boven water. Toch krijgt u het gevoel dat u niet vooruit komt. Stilstand is achteruitgang, hoort u weleens. Wat moet u doen? Roep de hulp in van Digitale Werkplaats Arnhem Nijmegen: DWAN.

DWAN werkt aan digitale vraagstukken van mkb’ers vanuit de HAN University of Applied Sciences in Arnhem, samen met verschillende opleidingen, academies, kennisinstellingen en externe partners. Studenten werken daarbij in multidisciplinaire teams. Bijvoorbeeld studenten van de opleiding Commerciële Economie (HAN) voor ondersteuning bij online marketing, waaronder social media en webshops, of van Communication & Multimedia Design en HBO-ICT (HAN) voor ondersteuning bij websites en IT-vraagstukken. En studenten van ROC Rijn IJssel voor praktische ondersteuning bij invullen en optimaliseren van websites, webshops en online marketing. De studenten worden daarbij professioneel begeleid. De financiering van DWAN komt onder meer uit het potje ‘versnelling digitalisering mkb’ van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, en van provincie Gelderland, gemeente Arnhem en gemeente Nijmegen.

CREATIEVE BRAINSTORM

Het was een zondagochtend toen Ivonne en Marco Vos naar Business Class keken van Harry Mens. Te gast was demissionair staatssecretaris Mona Keijzer en zij vertelde over de digitale werkplaatsen, inmiddels 17 in getal door heel Nederland. Ivonne Vos runt GezonderWijs, een bedrijf in voedings- en lifestyle coaching. “We bleven maar in hetzelfde rondje draaien en hadden enorme behoefte aan andere ideeën”, blikt ze terug. “We wisten niet zo goed hoe we social media konden inzetten en ook niet hoe we alles moeten promoten of hoe we onderscheidend konden zijn.” Het echtpaar nam contact op met Ben Cornelissen, projectmanager DWAN. Na een gedegen intakegesprek werden ze uitgenodigd voor een online ‘brown paper’ sessie: een creatieve brainstorm met multidisciplinaire teams en post-its in digitale vorm via Teams en Miro.

DENKEN IN MOGELIJKHEDEN

“Jonge mensen zoals wij zien minder beperkingen. We kijken meer naar de mogelijkheden en dat heb je soms nodig voor innovatie”, legt Carly Teunissen uit in het boekje ‘Digitale Werkplaatsen in beeld’ van het Ministerie van EZK. Zij is student Communication & Multimedia Design aan de HAN. Het bevalt de studenten goed om hieraan bij te dragen. “Ze vinden het razend interessant”, weet Ben Cornelissen. “Ze zijn intrinsiek gemotiveerd en vooral creatief denken vinden ze leuk.” Als handvat gebruikt DWAN de methode van creativiteitsgoeroe dr. Edward De Bono en de COCD-box van het Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatief Denken. “Het is heel waardevol om met meerdere mensen te kunnen sparren”, zegt Ivonne Vos. “De studenten zijn jong en hebben een heel ander leven dan wij. Voor hen is social media gesneden koek en dat levert veel nieuwe ideeën op.”

NIEUWE WEGEN

Ivonne en Marco Vos zijn enorm geholpen en gaan nu alles, soms met hulp van studenten, inrichten. De enige kosten die ze hebben, is het gebruik van een template van hun webshop. DWAN staat klaar om meer mkb’ers te helpen. “We hebben subsidie voor drie jaar en wij zijn bezig om deze opdrachten te laten landen in het reguliere onderwijs”, verklaart Ben Cornelissen. “Zo kunnen ook op langere termijn mkb’ers gebruik maken van de digitale werkplaats.“ Want wat Nederland nodig heeft, zijn ondernemers die nieuwe wegen inslaan. Zoals het motto van Mona Keijzers Actieplan 2020 luidt: ‘vernieuwend mkb heeft de toekomst!’

WWW.HAN.NL/DWAN

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.