De regels en eisen voor een bedrijfsauto

17 juni 2022 14:14

De regels en eisen voor een bedrijfsauto

De fiscale omgeving van auto’s is vaak een typisch gevalletje: door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Het zogenaamde grijze kenteken is bedoeld om ondernemers een belastingvoordeel te geven. Om te weten of jou bedrijfsauto in aanmerking komt voor een grijs kenteken moet je weten welke regels en eisen er zijn waar het voortuig aan moet voldoen.

Veranderingen in de Nederlandse autobelastingen zijn niet vreemd en komen met enige regelmaat voor. Het grijze kenteken is daarvoor een uitstekend voorbeeld: voor “88 kon je simpelweg de achterbank uit je auto halen en op papier laten zetten dat die extra laadruimte voor zakelijke doeleinden zijn. Dat was tot toen voldoende om een grijs kenteken te bemachtigen. Niet algeheel onverwacht liep het al snel de spuigaten uit van aanvragen voor zo’n grijs kenteken. De overheid koos er daarom al snel voor om de eisen aan te scherpen en toe te voegen. Vanaf 2005 geldt het fiscale voordeel alleen nog maar als je ook daadwerkelijk bij de kvk staat ingeschreven als ondernemer. Je kunt dan als particulier een auto met grijs kenteken rijden, maar je moet wel gewoon mrb en eventuele bpm betalen.

Per voertuigcategorie zijn dit de actuele eisen voor een grijs kenteken:

Bestelauto met dubbele cabine

Laten we meteen met de meest ingewikkelde beginnen! Deze categorie heeft de aller strengste en allermeeste eisen. Het is op twee voertuigtypen toepasbaar. Voor de dubbele cabine geldt dat er slechts één extra rij zitplaatsen gemonteerd mag zijn. De achterwand van de cabine moet direct achter de achterbank zitten en de volle breedte en hoogte van de cabine beslaan. Wel mag deze wand ook weer een raam hebben. De laadruimte moet minimaal 150 centimeter lang zijn en tenminste 2/3 deel van de lengte moet laadruimte zijn mits de achterbank er niet in zit. Oké, hou je vast, nu wordt het interessant. Je mag namelijk pas beginnen met het meten van die laadruimte op 115 cm achter de stoel zoals hij in fabriekstoestand zou staan. Alsof dat nog niet complex genoeg was, moet de werkelijke lengte van de laadruimte voor 40% voor het middelpunt van de achter as zitten. Wie verzint het?

De open laadbak heeft net als bij de enkele cabine de eis dat hij geen vaste overkapping heeft. Voor de gesloten laadruimte geldt dat die minimaal 130 centimeter hoog moet zijn over een lengte en breedte van minimaal 150 en 20 centimeter. Voor de zijruiten gelden dezelfde eisen als de andere categorieën. Is de hoogte van de cabine lager dan 130 centimeter? Dan moet de overgebleven laadruimte minimaal twee keer zo lang zijn als de cabine zelf. De lengte van die cabine wordt gemeten tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte.

Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak

De ombouw van een SUV naar grijs kenteken is in populair bij ondernemers. Dat ombouwen kan zonder het dak te hoeven verhogen. Dan moet er een vaste tussenwand achter de voorstoelen zijn, over de volledige breedte en hoogte van de auto. De wand mag één of meer vaste ramen naast elkaar hebben met een hoogte van maximaal 40 centimeter. De laadruimte moet minimaal 125 centimeter lang en ten minste 98 centimeter hoog zijn over een lengte en breedte van ten minste 125 en 20 centimeter. Ook moeten alle achterste zijruiten vervangen zijn door panelen van 'ondoorzichtig en vast materiaal'. Wel mag aan de rechterkant van de laadruimte nog één zijruit doorzichtig blijven. Neem bijvoorbeeld de audi q7. Een zeer gewilde populaire SUV die onder deze categorie valt.

Bestelauto met een verhoogd dak

Deze categorie is bedoeld voor de kleinere bestelauto's. Het dak van de laadruimte moet voor deze bestelauto’s minimaal 25 centimeter hoger zijn dan de bovenkant van de portieropening van de bestuurder. Daarom zie je af en toe een pick-up met een dak verhoging rijden. Aan de linkerkant van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten. De laadruimte moet minimaal 98 centimeter zijn met een minimale breedte van 20 centimeter en een lengte van 125 centimeter. Achter de bestuurderszitplaats moet over de gehele breedte van de bestelauto een vaste schotje zitten van tenminste 30 centimeter hoog. Die hoeft dus niet tot aan het dak door te lopen.

Bestelauto met een open laadbak en enkele cabine

Voor een auto met grijs kenteken in deze categorie is het de regel dat de laadbak minimaal 125 centimeter lang en 20 centimeter breed moeten zijn. Verder moet de achterwand van de cabine de volle breedte en hoogte beslaan en mag deze maximaal 115 centimeter achter het achterste punt van het stuur gemonteerd zijn. Deze wand mag geen ramen hebben die open kunnen, wat bij pick-ups af-fabriek vaak wel het geval is. Wel mag je een afdekzeil of een platte deksel hebben, zonder permanente bevestiging.

Grote bestelauto

Tot slot. Grote bestelauto’s zoals een mercedes sprinter busje, die voorzien zijn van één zitrij moeten een minimale laadruimte van 2 meter lang en 130 centimeter hoog hebben. Voor het meten van de laadruimte moet de bestuurdersstoel in de fabrieksmatige achterste stand staan met de leuning omhoog. Het is ook verplicht om een tussenschot te hebben tussen de zitrij en de laadruimte. Dit tussenschot moet vast zitten en mag niet verwijderd worden.

Belastingvoordeel

Wanneer je auto voldoet aan de eisen voor een grijs kenteken, wordt hij door de belastingdienst aangemerkt als zijnde een bestelauto. Daarmee heb je recht op alle geldende belastingvoordelen. Vergeet daarbij niet dat je wél ingeschreven moet zijn bij de kvk.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.