De beste tips om meer te verkopen
4 maart 2022 10:01
Als je een bedrijf hebt, ontkom je er niet aan: je product of dienst verkopen. Acquisitie is een ander woord voor sales, klantenwerving of verkoop. Acquisitie omvat alle activiteiten die je onderneemt om je product of dienst te verkopen. Hoe verkoop je eigenlijk? Wat zijn de beste technieken om meer te verkopen en hoe zorg je dat jouw product of dienst opvalt?
De juiste personen benaderen
Het benaderen van de juiste personen is belangrijk. Een aantal bedrijfsnamen verzamelen en deze bedrijven willekeurig een mailing sturen is niet voldoende. Het is belangrijk dat je aanbod door de juiste personen wordt gelezen. Bedenk goed welke rol de persoon die de beslissingen neemt speelt binnen een bedrijf.
Concentreer je op de behoefte van de klant
Het is belangrijk om steeds de positie van de klant en zijn behoefte, het probleem waarvoor jij de oplossing hebt, voorop te zetten in je verkoop uitingen. Je klant moet begrijpen welke rol jouw oplossing bij het oplossen van het probleem speelt. Om de behoefte goed in kaart te brengen, is het belangrijk om goed te luisteren en de juiste vragen te stellen.
Houd contact met bestaande klanten en prospects
Benader je klanten regelmatig. Probeer ongeveer zes keer per jaar contact te hebben met bestaande klanten. Grote kans dat ook bestaande klanten blijven kopen. Soms is het genoeg om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. Laat je nooit wat van je horen, dan ontstaat er ook geen band tussen je bedrijf en de klant. De kans is dan groot dat de concurrent er met je klant vandoor gaat.
Blijf zoeken naar nieuwe prospects
Zoek dagelijks naar nieuwe prospects. Zorg ook dat je manieren ontwikkelt om nieuwe prospects naar je toe te halen. Bijvoorbeeld door informatieve content voor de doelgroep beschikbaar te maken in ruil voor contactgegevens. Ook door het bezoeken van netwerkevenementen kun je nieuwe prospects vergaren.
Sales uitbesteden
Heb je een nieuw, innovatief product dat je snel op de markt wilt brengen? Denk dan eens het uitbesteden van sales voor bedrijven. Met het uitbesteden van koude acquisitie sla je twee vliegen in één klap. Je bestaande saleskanaal blijft overeind en de verkoop van het nieuwe product krijgt een vliegende start. Je hoeft geen nieuwe sales mensen aan te nemen en verliest hierdoor geen tijd.
Praat niet over concurrenten
Geeft nooit een negatief beeld over de concurrentie. Sterker nog, praat er helemaal niet over. Wil je er toch achter komen of je potentiële klant ook in gesprek is met de concurrentie dan kun je beter vragen naar de andere opties of oplossingen die de klant op het oog heeft.
Geloof in je product
Het beste kun je verkopen als je achter je product of dienst staat. Zorg dus ook dat je weet wat je verkoopt. Zorg ervoor dat je alles weet over het product. Alleen dan kun je die oplossingen aandragen waar je potentiële klant naar op zoek is. Je kunt je verhaal dan ook een stuk overtuigender overbrengen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.