Conversie uit content: zet een bezoek om in actie

24 december 2021 10:51

Conversie uit content: zet een bezoek om in actie

Een goede website zorgt ervoor dat potentiële klanten je vinden via de zoekmachines op Internet. Maar hoe zorg je ervoor dat er een conversie uit content plaats vindt. Of te wel dat de bezoeker door jouw content wordt aangezet tot actie. Deze actie kan de aankoop van een product zijn, maar ook het inschrijven voor de nieuwsbrief. Conversie uit content kan je op verschillende manieren bereiken.

Het begint met een plan

Nog voordat je een website laat of gaat bouwen is het belangrijk dat je weet wat je ermee wil. Vaak is dit gemakkelijk te bepalen aan de hand van je bedrijf. Een website kan er zijn ter ondersteuning van de dienstverlening. Wellicht biedt je een webshop waar je producten verkoopt en je potentiële klanten meer achtergrondinformatie geeft over deze producten. Het doel van je website kan zelfs zijn om mensen aan je te verbinden via een nieuwsbrief.

Aanzetten tot actie

Als het plan er dan ligt, kan de website gebouwd worden. Een overzichtelijke website helpt om de bezoeker aan te zetten tot actie. Natuurlijk is het mooi om technische hoogstandjes in je site te verwerken, maar als dit teveel afleidt van het gestelde doel, dan schiet je je doel voorbij. Bovendien levert de content conversie niets op. Zorg ook dat je artikel echt hout snijdt. Unieke content is een must. Laat hierin het karakter van je bedrijf naar voren komen. Je potentiële klanten weten dat zeker te waarderen en hopelijk overgaan tot actie, zoals een aankoop.

Content moet aansluiten bij je doel

Goede content moet ook aansluiten bij het gestelde doel. Een ‘call-to-action’ in een artikel kan daarbij helpen. Is het doel overgaan tot aankoop? Neem een zinnetje op als ‘kijk snel in onze webshop’. Hiermee geef je de lezer een klein duwtje in de richting die jij voor ogen hebt. Leg het er echter niet te dik bovenop; je klant is kritisch en wil natuurlijk het gevoel hebben zelf te beslissen. Daarnaast is het belangrijk dat de content je ranking in Google positief beïnvloedt. Een geoptimaliseerde tekst met de juiste sleutelwoorden zorgt ervoor dat je opvalt tussen alle andere content op Internet. Investeer daarom in goede, op je doelen aansluitende content. Dat trekt bezoekers.

Reviews helpen

In deze tijd laten veel potentiële klanten zich leiden door wat anderen zeggen over een product of dienst. Heb je goed werk geleverd? Vraag je huidige klanten dan om een review achter te laten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een mailtje te sturen met het verzoek iets te vertellen over de klanttevredenheid. Positieve reviews vergroten je betrouwbaarheid, waardoor nieuwe klanten eerder over zullen gaan tot actie. 

Zet aan tot actie

Er is geen toverformule voor het generen van conversie uit content. Het is een optelsom van verschillende facetten, zoals tekst, beeld en zoekwoorden. Blijf altijd kritisch en verbeter je content om zo de beste conversie uit content op te bouwen. Want tot actie aanzetten start bij een goede inhoud.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.