5 tips om je zakelijke outfit op te frissen

29 juli 2022 07:23

5 tips om je zakelijke outfit op te frissen

Heb je vaak je geen idee wat je moet aantrekken voor op kantoor? Of kies je op automatische piloot elke keer dezelfde outfit uit de kledingkast? Dan kan het de hoogste tijd zijn om een frisse wind door je garderobe te jagen. Zeker voor ondernemers is het van belang om een positieve indruk achter te laten bij klanten én werknemers. Toch kan het bij ingesleten gewoonten lastig zijn deze effectief te doorbreken. Dit artikel zet enkele tips op een rij om je zakelijke outfit op te frissen.   

1. Wees bewust van wat je uitstraalt
Steeds minder werknemers zijn verplicht om strak in het pak op kantoor te verschijnen. Toch blijft representativiteit het belangrijkste. Wat dit precies inhoudt, hangt af van verschillende factoren. Hierbij kun je denken aan de branche en functie waarin iemand werkt, (bedrijfs-)cultuur en uiteraard persoonlijke smaak. Toch zijn de keuzes die we maken in zakelijke outfits niet geheel willekeurig. Je kleding oefent namelijk invloed uit op de perceptie van anderen. Zo zal je eerste indruk van een advocaat gekleed in een rockband T-shirt en teenslippers niet bepaald positief zijn. Daarnaast heeft kleding ook invloed op ons eigen gedrag en houding. Zo voelen veel mannen zich zelfverzekerd in een net pak. Dit wordt in de wetenschap ook wel enclothed cognition genoemd; je bent wat je draagt.

2. Je moet het voor jezelf doen
Krijg je negatieve feedback over je outfits, dan is het uiteraard tijd om je garderobe kritisch te evalueren. In de meeste gevallen zal verandering vanuit jezelf moeten komen. Uitzonderingen daargelaten kan niemand je dwingen iets te dragen wat je niet wilt. Draag je iets waarin je je niet prettig voelt, dan straal je die ongemakkelijkheid uit naar je omgeving. Toch is er niets mis mee om je grenzen te verleggen, zolang je jezelf daarbij niet uit het oog verliest. Een te drastische verandering in kledingstijl kan voelen alsof je een kostuum hebt aangetrokken. Dit kan vervolgens je zelfvertrouwen ondermijnen. Je zou stapsgewijs pastelkleuren of textuur in je outfits kunnen introduceren. Hoe vaker je uit je comfort zone stapt, hoe meer vrijheid je ervaart in zakelijke kleding.

3. Dress for succes
Het is een tip die vaak wordt gegeven aan sollicitanten, maar het werkt net zo goed voor ervaren managers en ondernemers. Stem je zakelijke outfit af op de gelegenheid. Zo zal je je voor potentiële klanten ongetwijfeld formeler kleden dan voor een zomerbarbecue op het parkeerterrein. Belangrijk dus om je agenda van de dag door te nemen zodat je de juiste kledingkeuzes kunt maken. Daarnaast is het verstandig om vooraf te kijken hoe je klanten zichzelf presenteren op social media en hun website. Je wilt geen afstand creëren door als enige in een stropdas op de afspraak te verschijnen. Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Een zakelijk (effen) overhemd in combinatie met een colbert en chino staat nooit verkeerd. Let hierbij ook op dat de pasvorm van je kleding bij je lichaamsbouw past!

4. Vind je persoonlijke kledingstijl
Tenzij er specifieke kledingvoorschriften van kracht zijn, heb je de vrijheid om je eigen zakelijke stijl vorm te geven. De meeste werknemers kiezen ervoor om zich business casual te kleden. Dit is een zakelijke kledingstijl met informele elementen, zoals een poloshirt of felgekleurde sokken. Hiermee ben je voor de meeste gelegenheden gepast gekleed. Wanneer je vaak persoonlijk in gesprek bent met klanten is het niet verstandig om je informeler te kleden. Je kunt bij het samenstellen van je outfit kijken naar zakelijke kleurencombinaties en texturen die goed bij elkaar passen. Zo kom je verzorgd en vastberaden over. Koop verschillende sets die je ook met elkaar kunt combineren. Zo blijven je outfits fris en verrassend voor zowel collega als klant.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.