10 tips voor een gezonde onderneming

22 juni 2023 09:00

10 tips voor een gezonde onderneming

Hoe houd je je bedrijf gezond? Naast een focus op de toekomst en op blijvende verbetering zijn dit nog tien tips om je onderneming te laten floreren.

1.Omring jezelf met degenen die je waardeert

Verzamel mensen om je heen die je respecteert en waardeert en die je ondersteunen in je persoonlijke groei. Laat degenen los die je naar beneden proberen te halen, zeggen dat je iets niet kunt of anderen de schuld geven van hun eigen fouten.

2.Volg je passie en de opdrachten volgen

Als je passie of interesse ergens ligt, volg deze dan. Zo word je een expert in het vakgebied wat je interesseert. Dan volgen de opdrachten vanzelf.

3.Laat je ego niet in de weg staan

Je weet vast hoe vervelend het is als mensen niet op je expertise vertrouwen. Voorkom dat je dezelfde houding aanneemt naar professionals toe die je voor je bedrijf aanneemt of inhuurt. Laat hen hun ding doen. Er leiden immers meer wegen naar Rome.

4.Wees niet bang om mensen aan te nemen die slimmer zijn dan jij

Dat je de baas bent, wil niet zeggen dat je de slimste moet zijn. Je kunt bovendien niet overal expert in zijn. Stel een team samen van mensen die jouw kennis en vaardigheden aanvullen. En wellicht nog belangrijker: omring je met mensen die je passie en visie delen en die je willen helpen om je doelen te bereiken.

5. Zakelijkheid én doen wat je leuk vindt

Doen wat je leuk vindt is niet voldoende om een gezond bedrijf te runnen. Je kunt gepassioneerd zijn en tegelijkertijd een eerlijke compensatie krijgen voor je geleverde diensten. Het gaat dus om zakelijkheid én doen waar je blij van wordt.

6. Je werk maakt onderdeel uit van je verkoopuitgaven

De extra inspanningen die je levert om te zorgen voor tevreden klanten kun je in feite zien als verkoopuitgaven. Je krijgt deze investeringen namelijk altijd terug via nieuwe opdrachten door tevreden klanten.

Als je dienstverlening verbetert en er daardoor meer vraag komt naar je diensten of producten, is het tijd om je prijzen te gaan aanpassen.

7. Laat je streven naar perfectie los en boek vooruitgang

Ken je de 80/20 regel? Deze stelt dat je 80 procent van je resultaat behaalt in 20 procent van je tijd. Voor de laatste 20 procent ben je daarentegen 80 procent van je tijd kwijt.

Veel mensen zijn erop gebrand om perfectie te bereiken. Ze hebben niet in de gaten dat ze hun kostbare tijd verspillen en nauwelijks vooruitgang boeken. Laat je streven naar perfectie dus liever los, dan is dat goed voor de ontwikkeling van je bedrijf.

8. Leg alles vast

Contracten zijn je beste vrienden als het gaat om je te beschermen tegen aansprakelijkheid. Onduidelijkheid over afspraken kan leiden tot onnodige conflicten die tijd, energie en geld kosten. Leg liever alle afspraken vast, dan hoef je bij een meningsverschil enkel nog na te kijken wat er is afgesproken.

9. Wees blij met het succes van je klanten

Als je oprecht blij bent met het succes van je klanten, merken ze dat op en waarderen ze dat. Bovendien gaat het er ook om dat jouw werk zich vertaalt in succes voor hen. Als je hun succes ziet als je belangrijkste doel, dan deel je zeker mee in hun groei.

10. Investeer in je eigen gezondheid

Jouw gezondheid staat aan de basis van een gezonde onderneming. Het is voor een gezond bedrijf dus net zo belangrijk dat jij zelf gezond blijft. Investeer daarom in een fit en gezond lijf. Dat kan met een personal trainer, maar ook door tijd te besteden aan gezonde voeding en beweging.

Door gezond te eten, krijg je belangrijke vitamines en mineralen binnen. Bijvoorbeeld vitamine K en magnesium. Deze voedingsstoffen dragen bij aan jouw algehele gezondheid en energieniveau. Met voldoende energie kun jij gemakkelijker werken aan een gezonde onderneming.

Wil je meer weten over gezond leven, kijk dan op de site van Nutribites.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.