Wees niet bang om te investeren tijdens de Coronacrisis

26 mei 2020 09:23

Wees niet bang om te investeren tijdens de Coronacrisis

De Coronacrisis. Niemand was erop voorbereid en er zijn er maar weinig die zagen aankomen dat het zo lang en in deze mate zou aanhouden. De Nederlandse economie ligt voor een groot deel ‘op haar gat’ en veel bedrijven stoppen dan ook volledig met investeren. Voor kleine bedrijven of bedrijven zonder buffer is dit geen verassende keuze. Er moet immers geld binnenkomen of geld zijn om te kúnnen investeren.

Maar voor grotere bedrijven (en sommige kleine bedrijven) is dit juist het moment om te investeren. Met name wanneer jouw concurrenten niet investeren is het een uitgelegen kans om een voorsprong op hen te realiseren. Hoe je dat kunt doen? Dat lees je hieronder.

Investeer in jezelf

Wanneer het gaat om investeren in jezelf maakt het niet uit of je zelfstandig ondernemer bent of manager bij een multinational. Het is altijd belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen, ongeacht de situatie. Maar, in de huidige Coronacrisis hebben de meeste mensen veel meer vrije tijd ‘gekregen’. Deze tijd leent zich uitstekend voor persoonlijke ontwikkeling.

Hier zijn vele verschillende manieren voor. Je zou bijvoorbeeld informatieve video’s kunnen kijken op YouTube over hoe je mensen motiveert, een online cursus volgen om je managementkwaliteiten bij te spijkeren of luisteren naar inspirerende podcasts over intrinsieke motivatie. De mogelijkheden zijn eindeloos en daarbij komt ook nog eens dat het gros gratis is. Geen excuus dus om niet in jezelf te investeren tijdens deze crisis.

Investeer in je personeel

Voor de leidinggevenden onder ons: de Coronacrisis is ook het ideale moment om te investeren in je personeel. Dit kan eigenlijk op dezelfde manier als hoe je investeert in jezelf:

  • Stel een lijstje samen van inspirerende podcasts en plan een videomeeting in om deze op een later moment samen te bespreken
  • Regel een (gezamenlijke) online cursus voor je werknemers om vaardigheden bij te spijkeren of om de interne samenwerking te verbeteren
  • Laat boeken die gerelateerd zijn aan jouw branche thuisbezorgen bij jouw werknemers en plan ook hiervoor een videomeeting in om deze samen te bespreken

En zo zijn er nog tal van mogelijkheden om jou én jouw team beter dan ooit uit deze Coronacrisis te laten komen. Dergelijke investeringen in je personeel gaan zich zeker terugbetalen in de ‘long run’.

Investeer in online marketing

Meer dan ooit spenderen we onze tijd online. Als we ergens tegenaan lopen wordt er in veel gevallen dan ook eerst Google geraadpleegd voor we ons wijden naar andere bronnen. Als bedrijf is hier dan ook uitstekend op in te spelen door te investeren in online marketing.

We hebben het dan specifiek over SEO (zoekmachine optimalisatie), één van de onderdelen van online marketing. SEO zorgt ervoor dat jouw bedrijf/webshop zichtbaar wordt in de zoekresultaten van Google op de voor jou interessante zoekwoorden. Lopen mensen dus tegen een probleem aan of zoeken ze een bepaald product, dan komen ze bij jouw bedrijf terecht.

Maar waarom zou je juist nu investeren in een samenwerking met een SEO bureau? Daar zijn twee redenen voor:

  1. Door de Coronacrisis heeft (een groot deel van) jouw concurrentie besloten om te stoppen met investeren in online marketing
  2. SEO is een langdurig proces en het duurt soms weken/maanden voor je resultaten van de werkzaamheden terugziet

Dit klinken misschien als rare redenen om nu te investeren in online marketing, maar wanneer je ze combineert is het eigenlijk heel logisch. Jouw concurrenten hebben namelijk besloten om de online marketing werkzaamheden te staken (als ze hier überhaupt al wat aan deden).

Door in deze tijd juist wél te investeren hierin kan je een flinke inhaalslag of voorsprong creëren. Daarbij komt dat de resultaten van deze werkzaamheden mogelijk pas over enkele weken/maanden zichtbaar zijn. Dus, wanneer over een tijdje de economie weer volop draait ben jij met jouw bedrijf veel beter online vindbaar.

Wees dus niet bang om te investeren in jezelf, je personeel en online marketing. Deze investeringen betalen zich op den duur allemaal terug en jouw bedrijf komt sterker dan ooit uit deze tijden van onzekerheid.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.