Facturen die niet worden betaald? Zo los je het op!

31 januari 2020 11:56

Facturen die niet worden betaald? Zo los je het op!

Er zijn veel ondernemers die te maken krijgen met debiteuren die weigeren een factuur te betalen. Is sommige gevallen wordt simpelweg vergeten om de factuur te betalen en is een herinnering voldoende. Maar soms ontstaat er een geschil, is de debiteur plotseling onbereikbaar of wordt de factuur gewoon niet betaalt, ook al beloven ze dit telkens wel te doen. Wat de oorzaak ook is, wachten op je geld is heel vervelend, helemaal omdat je op zo’n moment minder liquide middelen beschikbaar hebt. De vraag is natuurlijk: hoe zorg je ervoor dat je facturen wél worden betaald? 

Voorkomen is beter dan genezen

Hoewel een vervelende situatie met een debiteur niet altijd te voorkomen is, kunnen sommige maatregelen wel helpen. Zo is een deurwaarder op de debiteur afsturen, niet de enige optie. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je van tevoren duidelijke afspraken maakt die je vastlegt op papier. Bespreek welk tarief er wordt gehanteerd, wat de betalingstermijn is en wanneer je gaat factureren. Door deze zaken vast te leggen op papier, heb je altijd iets om op terug te vallen. Zorg er ook voor dat deze overeenkomst altijd ondertekend is door beide partijen.

Onderneem op tijd actie

Als een debiteur zich niet aan de betalingstermijn houdt, is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Incasso is niet moeilijk, maar het is wel verstandig om je aan een aantal stappen te houden. Zo is het verstandig om een betalingsherinnering al twee dagen na de vervaldatum te versturen. Helpt dit niet? Kies er dan voor om persoonlijk contact op te nemen. Bel jouw klant op en leg uit wat er aan de hand is. Je zult merken dat er vaak geen sprake is van onwil, maar dat de factuur vaak gewoon vergeten is. In de meeste gevallen is zo’n persoonlijk gesprek dan ook voldoende en wordt de factuur snel betaald. Het is belangrijk om ook in zo’n telefonisch gesprek een nieuwe betalingstermijn te stellen.

Als een betalingsherinnering niet helpt en persoonlijk contact ook niets uithaalt, kun je ervoor kiezen een aanmaning te versturen. Ook een aanmaning verstuur je binnen twee dagen na de gestelde termijn. Het is verstandig om in de aanmaning een kortere betalingstermijn te stellen. Waar je in de eerste betalingsherinnering vaak een betalingstermijn van zo’n twee dagen stelt, kun je bij een aanmaning beter kiezen voor een betalingstermijn van een dag of drie.

Nog steeds geen resultaat? Schakel dan hulp in.

Hulp van een incassobureau 

Als een debiteur nog steeds niet betaalt na een aanmaning, kun je een incassobureau inschakelen. Een incassobureau kan jouw verdiende geld op andere manieren innen en hebben mogelijkheden die jij als ondernemer niet hebt. Incasso-advocaten hebben de drukmiddelen om jouw geld te innen en kunnen ook juridische stappen zetten, mocht dat nodig zijn. Er zijn verschillende incassobureaus die met incasso-advocaten werken, bijvoorbeeld e-Legal incassobureau Amsterdam of incassobureau Nijmegen van e-Legal. Zoek van tevoren goed uit of je te maken hebt met een betrouwbaar incassobureau en of ze een ‘no cure no pay’ beleid hanteren. Dit betekent dat wanneer het geld niet geïnd wordt, je ook niet hoeft te betalen voor hun diensten. Boekt het incassobureau wel succes? Dan worden eventuele kosten in de meeste gevallen uiteindelijk op de debiteur verhaald. 

Veel succes en schakel hulp in wanneer dat nodig is. Er zijn veel professionals die iets voor je kunnen betekenen!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.