Mobiele telefoon van de zaak

10 oktober 2019 15:21

Mobiele telefoon van de zaak

Een werkgever stelt aan de werknemer in bepaalde gevallen een mobiele telefoon voor zakelijk gebruik ter beschikking als hij of zij in dienst treedt (kan ook als iemand al werkzaam is). Bijvoorbeeld als de werknemer veel onderweg is voor zakenreisjes, veel telefonisch klantencontact moet onderhouden buiten kantoortijden, als deze geen vaste kantoorplek, maar een flexwerkplek heeft en als de werknemer oproepbaar moet zijn. Kortom een mobiele telefoon is vaak noodzakelijk voor een bepaalde functie binnen een bedrijf. Een mobiele telefoon van de zaak houdt in dat het toestel en de gesprekken de werknemer niets kosten. Deze mag er ook privé mee bellen, daar worden meestal afspraken over gemaakt. Wanneer een werknemer liever een ander en duurder toestel wil gebruiken dan de werkgever zou aankopen, dan betaalt hij of zij het verschil aan de werkgever. Belangrijk om te weten:

  • Voor de Belastingdienst is tegenwoordig alleen nog maar van belang of de werktelefoon noodzakelijk is voor de functie en/of de werkzaamheden. Is dat het geval, dan komt er geen bijtelling.
  • De zakelijke telefoon en belkosten zijn voor de werkgever aftrekbaar. Zijn de belkosten belachelijk hoog dan kan de Belastingdienst inzage in de belgeschiedenis willen.
  • Een werktelefoon mag ook privé worden gebruikt tenzij er andere afspraken worden gemaakt. Er wordt uitgegaan van “normaal” gebruik, de kosten moeten binnen een regulier abonnement vallen.

Een mobiele telefoon van de zaak hoort tegenwoordig vaak tot de secundaire arbeidsvoorwaarden. Het is tevens voor een bedrijf een mooi middel om werkzoekenden over de streep te trekken om bij haar te solliciteren, vooral jongeren zijn gevoelig als het gaat om een nieuw mobieltje.

Zakelijke mobiele telefoon en abonnement

Het is voor werkgevers belangrijk dat ze het juiste abonnement kiezen voor de zakelijke mobiele telefoons, internet, Wifi enz. voor zichzelf (het bedrijf) en hun werknemers. Wellicht nog belangrijker is een goed abonnement. Sluit één of meer diensten af waarvan je op aan kunt en zijn er calamiteiten dan is het belangrijk dat je meteen geholpen wordt. Jouw bedrijf kan niet zonder mobiele telefoons, internet enz. Het bedrijf moet te allen tijde goed bereikbaar zijn. Bekijk online de mogelijkheden voor zakelijke abonnementen. Er zijn veel aanbieders en er zijn verschillende abonnementen. Er valt dus zeker wat te kiezen. Welk abonnement is voor jouw bedrijf het meest geschikt?

Telefoonovereenkomst zakelijke telefoon tussen werkgever en werknemer en enkele tips

Tip 1: Sluit een telefoonovereenkomst af met je medewerker bijvoorbeeld over gebruik, verbruik, onderhoud, over wat er gebeurt na ontslag met de zakelijke mobiele telefoon enz. Duidelijke afspraken voorkomen misverstanden.

Tip 2: Zorg dat de factuur van de zakelijke mobiele telefoon op naam van de werkgever (het bedrijf) staat, dit is belangrijk om de omzetbelasting te kunnen verrekenen.

Tip 3: De zakelijke mobiele telefoon is alleen belastingvrij als deze voor de functie van de werknemer nodig is, vermeld dus altijd de functie van de werknemer die de telefoon gaat gebruiken.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.